AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #1 Del Skrevet 20. desember 2024 Hei og god førjulstid til dere alle. Jeg har en samboer som har regelmessige innleggelser på psykiatrisk som en del av behandlingen sin. Vi lever harmonisk og fint sammen, men hun har utfordringer som trenger behandling i perioder. For noen måneder siden møtte hun en gjev gammel kvinne som klistret seg veldig på henne. Etter innleggelsen får vi ikke være i fred. Personen har emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Vi tenkte først at det var synd på henne og at kaffebesøk og turgåing var helt greit. Men etter ganske få besøk skjønte vi at dette ikke går. Hun er lunefull og ustabil, så vi ante ikke hvordan vi skulle forholde oss til henne. Vi begynte å begrense kontakten, men nå har hun begynt å komme uoppfordret på døren og invitere seg selv inn. Jo mer vi prøver å distansere oss jo mer invaderende blir hun. Det toppet seg da vi begge var på julehandel og hun hadde spurt om vi var hjemme. Da vi ikke svarte tenkte vi ikke noe mer over det. Men da vi kom hjem hadde hun stått i over en time å ventet på at vi skulle komme hjem. Det er åpenbart at hun sliter noe voldsomt, men vi ønsker ikke kontakt med henne. Hun har ikke selvinnsikt og kan bli sinte på oss om vi ikke responderer akkurat slik hun vil. Hva skal vi gjøre? Jeg ønsker ikke å henge ut denne kvinnen. Men vi er utslitte Anonymkode: c501f...c37 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #2 Del Skrevet 20. desember 2024 Ta kontakt med behandlingsstedet hennes? Ring politiet? Anonymkode: 3d4d5...cb7 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #3 Del Skrevet 20. desember 2024 Tenker at dere må være tydelig med henne at dere ikke ønsker kontakt. Hun kommer sannsynligvis til å bli forbanna, true med å ta sitt eget liv osv, men ikke la dere suges inn i det igjen. Unngå å svar etter dere har gitt beskjed om at dere ikke ønsker kontakt. Kontakt evt politi eller legevakt hvis dere blir bekymret for henne. Stiller hun opp på døren må dere informere henne om at dere ringer politiet hvis hun ikke går. Fortsetter dere å være hyggelige og gi henne lillefingeren, komme hun til å ta hele armen. Anonymkode: cdf8d...e0b 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #4 Del Skrevet 20. desember 2024 Si tydelig i fra at dere ikke ønsker kontakt. Vær forberedt på at hun kommer til å «splitte» på dere (dere går fra å være engler til monstre i hennes hodet), så hun kommer nok til å bli veldig sint. Ikke dumt å kanskje ta kontakt med enten politi eller bekjente på forhånd, slik at noen andre vet om situasjonen også. Og, om mulig, ikke vær hjemme når dere forteller, i tilfelle hun kommer og banker på rett etterpå. Lykke til 🩷 Anonymkode: 8f27f...d13 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #5 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei og god førjulstid til dere alle. Jeg har en samboer som har regelmessige innleggelser på psykiatrisk som en del av behandlingen sin. Vi lever harmonisk og fint sammen, men hun har utfordringer som trenger behandling i perioder. For noen måneder siden møtte hun en gjev gammel kvinne som klistret seg veldig på henne. Etter innleggelsen får vi ikke være i fred. Personen har emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Vi tenkte først at det var synd på henne og at kaffebesøk og turgåing var helt greit. Men etter ganske få besøk skjønte vi at dette ikke går. Hun er lunefull og ustabil, så vi ante ikke hvordan vi skulle forholde oss til henne. Vi begynte å begrense kontakten, men nå har hun begynt å komme uoppfordret på døren og invitere seg selv inn. Jo mer vi prøver å distansere oss jo mer invaderende blir hun. Det toppet seg da vi begge var på julehandel og hun hadde spurt om vi var hjemme. Da vi ikke svarte tenkte vi ikke noe mer over det. Men da vi kom hjem hadde hun stått i over en time å ventet på at vi skulle komme hjem. Det er åpenbart at hun sliter noe voldsomt, men vi ønsker ikke kontakt med henne. Hun har ikke selvinnsikt og kan bli sinte på oss om vi ikke responderer akkurat slik hun vil. Hva skal vi gjøre? Jeg ønsker ikke å henge ut denne kvinnen. Men vi er utslitte Anonymkode: c501f...c37 Si at dere har så mye å gjøre for tiden at dere ikke har tid til å pleie vennskap. Vær tydelig, men omsorgsfull. Da retter dere det mot egen situasjon, og da legger dere det frem som at det ikke har noe med henne og gjør. Kanskje reaksjonen blir mildere da, men ikke sikkert. Ikke si at dere vurderer å ringe politiet, det kan bli farlig. Det er nok best å gjøre i hemmelighet, om dere blir nødt å gå til det skrittet. Anonymkode: 200e7...a45 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #6 Del Skrevet 20. desember 2024 Gi klar tale at dere ønsker ikke kontakt. Hvis hun ikke følger det få et besøksforbud. Enkelt og greit. Så vil jeg også si at det er jo litt din samboer sin skyld. Hun har jo selv borderline! Da bør man holde seg unna folk med samme diagnose spesielt når hun er innlagt av og til og har møtt henne der. Anonymkode: 0dd1b...962 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #7 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Gi klar tale at dere ønsker ikke kontakt. Hvis hun ikke følger det få et besøksforbud. Enkelt og greit. Så vil jeg også si at det er jo litt din samboer sin skyld. Hun har jo selv borderline! Da bør man holde seg unna folk med samme diagnose spesielt når hun er innlagt av og til og har møtt henne der. Anonymkode: 0dd1b...962 Det er faktisk det vi vurderer nå. Vi har gitt beskjed om at vi ikke vil at hun skal komme på døren og la oss være i fred. Nå er hun hysterisk og har invitert seg selv på julaften selv om vi har sagt nei. Hun sier hun gleder seg til ribbe og pakker. Vi har aldri invitert henne og har sagt at hun ikke får komme. Jeg tror hun må være psykotisk for hun overser blankt at vi har sagt at hun ikke får komme. Hun spør når vi skal spise (bidrar ikke med noe selv). Om hun kommer på døra aner vi ikke hvordan vi skal reagere. Jeg skjønner at hun er ensom uten kontakt med familie og har ingen venner. Men hun er gal (sorry språkbruken). Anonymkode: c501f...c37 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #8 Del Skrevet 21. desember 2024 Har selv eupf, men det der er jo helt psycho oppførsel, så i hennes tilfelle må det være noe mer enn "bare" eupf? Anonymkode: 96aac...f1e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #9 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Det er faktisk det vi vurderer nå. Vi har gitt beskjed om at vi ikke vil at hun skal komme på døren og la oss være i fred. Nå er hun hysterisk og har invitert seg selv på julaften selv om vi har sagt nei. Hun sier hun gleder seg til ribbe og pakker. Vi har aldri invitert henne og har sagt at hun ikke får komme. Jeg tror hun må være psykotisk for hun overser blankt at vi har sagt at hun ikke får komme. Hun spør når vi skal spise (bidrar ikke med noe selv). Om hun kommer på døra aner vi ikke hvordan vi skal reagere. Jeg skjønner at hun er ensom uten kontakt med familie og har ingen venner. Men hun er gal (sorry språkbruken). Anonymkode: c501f...c37 Jeg ville ha låst døren og koblet ut ringeklokken i morgen. Begynner hun å samlre på døra hadde jeg ringt politiet. Anonymkode: c1840...8ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #10 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Har selv eupf, men det der er jo helt psycho oppførsel, så i hennes tilfelle må det være noe mer enn "bare" eupf? Anonymkode: 96aac...f1e Jeg tror hun er psykotisk. Jeg ønsket ikke å dra de med eupf under samme kam. Men hun det er snakk om må være veldig syk. Det er vondt å avvise henne, men hun er destruktiv. Vi vet hvor hun bor så vi kan ringe inn bekymringsmelding om vi får mistanke om at hun skader seg selv. Anonymkode: c501f...c37 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #11 Del Skrevet 23. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 21.12.2024 den 20.02): Har selv eupf, men det der er jo helt psycho oppførsel, så i hennes tilfelle må det være noe mer enn "bare" eupf? Anonymkode: 96aac...f1e Har selv en venninne med samme diagnose og hun er verdens snilleste. Den eneste diagnosen går utover er hennes selv. Anonymkode: 46c6d...b1e 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #12 Del Skrevet 23. desember 2024 Hvorfor er det så mange i Norge som har denne diagnosen? jeg var sammen med ei i tre år som har dette. Hu er en demon! ren ondskap av et menneske. Hun har også flere politianmeldte saker mot seg hvor hun trakkaserer. Stalker og truer. Anonymkode: 84054...bed 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #13 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 20.12.2024 den 21.45): Hei og god førjulstid til dere alle. Jeg har en samboer som har regelmessige innleggelser på psykiatrisk som en del av behandlingen sin. Vi lever harmonisk og fint sammen, men hun har utfordringer som trenger behandling i perioder. For noen måneder siden møtte hun en gjev gammel kvinne som klistret seg veldig på henne. Etter innleggelsen får vi ikke være i fred. Personen har emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Vi tenkte først at det var synd på henne og at kaffebesøk og turgåing var helt greit. Men etter ganske få besøk skjønte vi at dette ikke går. Hun er lunefull og ustabil, så vi ante ikke hvordan vi skulle forholde oss til henne. Vi begynte å begrense kontakten, men nå har hun begynt å komme uoppfordret på døren og invitere seg selv inn. Jo mer vi prøver å distansere oss jo mer invaderende blir hun. Det toppet seg da vi begge var på julehandel og hun hadde spurt om vi var hjemme. Da vi ikke svarte tenkte vi ikke noe mer over det. Men da vi kom hjem hadde hun stått i over en time å ventet på at vi skulle komme hjem. Det er åpenbart at hun sliter noe voldsomt, men vi ønsker ikke kontakt med henne. Hun har ikke selvinnsikt og kan bli sinte på oss om vi ikke responderer akkurat slik hun vil. Hva skal vi gjøre? Jeg ønsker ikke å henge ut denne kvinnen. Men vi er utslitte Anonymkode: c501f...c37 Min søster er helt lik, tenkte på det tidligere i dag at jeg ønsker å bryte kontakt med henne. Sist jeg forsøkte så endte jeg opp med daglige besøk, godtok ikke et nei ved døra. Ble ikke kvitt min søster før jeg flyttet to timer unna. Måtte en gang ringe politiet etter at hun med vilje hadde kræsjet i et kjøretøy i gården vår. Deretter stjålet fra boden ute og da hun ble tatt for dette prøvde hun å true seg inn døra. Måtte legge all styrke i å holde igjen gangdøra, barna ble så skremt. Ringte politiet og dokumenterte, deretter måtte foreldrene våre rydde opp i det. Roet seg ikke da heller, da begynte hun å sette ut rykter. Anonymkode: 8ef3b...d24 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #14 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 23.12.2024 den 13.20): Har selv en venninne med samme diagnose og hun er verdens snilleste. Den eneste diagnosen går utover er hennes selv. Anonymkode: 46c6d...b1e Jeg kjenner tok med diagnosen og de er helt jævelige, kun adhd som tilleggsdiagnose. Anonymkode: 8ef3b...d24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #15 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg kjenner tok med diagnosen og de er helt jævelige, kun adhd som tilleggsdiagnose. Anonymkode: 8ef3b...d24 To* Anonymkode: 8ef3b...d24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #16 Del Skrevet 25. desember 2024 Dukket hun opp hos dere i går, TS? Anonymkode: d034b...b8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #17 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dukket hun opp hos dere i går, TS? Anonymkode: d034b...b8b Hun kom heldigvis ikke på døra her. Men hun ringte og sendte meldinger i ett sett. Det var vondt å avvise henne. Hun var så desperat. I dag har det vært stille. Så vi håper hun forsto at hun ikke kan invadere folk slik Anonymkode: c501f...c37 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #18 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hun kom heldigvis ikke på døra her. Men hun ringte og sendte meldinger i ett sett. Det var vondt å avvise henne. Hun var så desperat. I dag har det vært stille. Så vi håper hun forsto at hun ikke kan invadere folk slik Anonymkode: c501f...c37 Det går an å blokkere nummeret hennes, noe det høres ut som at dere bør gjøre. Ingen kan ha det slik. Anonymkode: faa21...3fb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #19 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det går an å blokkere nummeret hennes, noe det høres ut som at dere bør gjøre. Ingen kan ha det slik. Anonymkode: faa21...3fb Hun hinter til at hun ønsker å ta sitt eget liv. Så nå kommer vi til å ringe legevakten. Om hun fortsatt ikke gir seg så må vi faktisk ringe politiet Anonymkode: c501f...c37 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #20 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hun hinter til at hun ønsker å ta sitt eget liv. Så nå kommer vi til å ringe legevakten. Om hun fortsatt ikke gir seg så må vi faktisk ringe politiet Anonymkode: c501f...c37 herregud.. skjønner godt at familien din ikke orka. Så bra du skånet dem denne jula! 💞 Anonymkode: d034b...b8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå