AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #1 Del Skrevet 3 timer siden Saken er aktuell for meg siden jeg i forkant av en stor operasjon opplyste til kirurgen at jeg hadde et høyt alkoholforbruk. Forbruket har vært spesielt høyt siste halvåret. Jeg anslå drikkingen til en six-pack 0,5 øl i snitt pr kveld. Tilsvarer 9 alkoholenheter. Jeg synes fokuset på mengde alkohol blir meget misvisende. Oppfatter meg selv som lett brisen etter en sixpack på en kveld, siden jeg er en stor mann. Alkoholforbruk burde heller måles i oppnådd promille, synes jeg. Anonymkode: 7ab09...b13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 3 timer siden #2 Del Skrevet 3 timer siden Ok, takk for info. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #3 Del Skrevet 3 timer siden Mezzosoprena skrev (20 minutter siden): Ok, takk for info. Bare hyggelig! Ta gjerne stilling til mitt synspunkt også. Anonymkode: 7ab09...b13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #4 Del Skrevet 3 timer siden Hvordan måler du egentlig promille? Blåsing gir bare en indikasjon. Hvis ikke all alkoholen er tatt opp i blodet viser den ikke maks promille. Måler du etter at alkoholen er forbrent måler du lavere enn maks promille. Anonymkode: 065bb...ad1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #5 Del Skrevet 3 timer siden Jeg tenker at antall enheter er et godt mål , fordi uansett størrelse på kroppen, er leveren og fordøyelsen som skal håndtere denne giften av omtrent samme størrelse hos alle. Promille kan også være det godt mål men da må det faktisk måles, og ikke antas ut i fra hvordan man føler seg. En jeg kjenner har slitt med alkoholproblemer lenge. Han ble frivillig lagt inn til behandling for dette og følte seg edru da han ble lagt inn. Hadde skjerpet seg de siste dagene, begrenset drikkingen og ikke drukket siden kvelden før. Blodprøven ved ankomst behandlingssenteret på formiddagen viste imidlertid en promille på 3 !! Det betyr at han både titt og ofte har kjørt bil dagen derpå med promille på 2 og 3 i den tro at han var edru fordi han følte seg helt fin. Anonymkode: 2bcc0...83f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #6 Del Skrevet 3 timer siden Jeg målte promillen en halv time etter siste pils. Den viste da 0,8. Drakk i løpet av 4 timer. Dette regnes ikke for å være høy promille. Faktisk grensen for å føre min 31 fot båt i 25 knop. Anonymkode: 7ab09...b13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #7 Del Skrevet 2 timer siden Med ett slikt forbruk, så kan du faktisk ha ganske høy promille selv om du oppfatter deg som "lett brisen." Dette fordi du drikker på ett slikt vis, att du sakte og taktvis opparbeider deg en toleranse for promillen, ikke nødvendigvis alkoholen. Det er en grunn til att noen dauer av 3 i promille, og andre derimot, tilfeldigvis blir tatt i promillekontroll med 3 i promille, og de har kjørt skadefritt fra Polen til Skedsmokorset Jeg drikker særs sjelden, og blir nok dritings av 1 %, du derimot blir litt flirat. Anonymkode: bf453...c18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #8 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg målte promillen en halv time etter siste pils. Den viste da 0,8. Drakk i løpet av 4 timer. Dette regnes ikke for å være høy promille. Faktisk grensen for å føre min 31 fot båt i 25 knop. Anonymkode: 7ab09...b13 0.8 i blåseapparat kan fort være 1.6 i blodprøve. Sånne blåseapparat er bare indikasjon. Anonymkode: 065bb...ad1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chupacabra Skrevet 2 timer siden #9 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): 0.8 i blåseapparat kan fort være 1.6 i blodprøve. Sånne blåseapparat er bare indikasjon. Anonymkode: 065bb...ad1 Du må gjerne fortsette å si dette men det stemmer ikke. Promillemålere er nøyaktige, men de bør kalibreres eller byttes etter 1 år. Har du noen gang tenkt på hvorfor "blåseapparat" brukes ved promillekontroll? Dersom de var så unøyaktige som du sier kunne de ikke vært brukt av politiet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #10 Del Skrevet 2 timer siden Chupacabra skrev (1 minutt siden): Du må gjerne fortsette å si dette men det stemmer ikke. Promillemålere er nøyaktige, men de bør kalibreres eller byttes etter 1 år. Har du noen gang tenkt på hvorfor "blåseapparat" brukes ved promillekontroll? Dersom de var så unøyaktige som du sier kunne de ikke vært brukt av politiet. Blåseapparat brukes av politiet ja. Men ved positiv prøve tas det alltid blodprøve eller i verste fall en utåndingsprøve. Fordi kun blåseprøve ikke er pålitelig og holder ikke som bevis i en rettssak Anonymkode: 065bb...ad1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #11 Del Skrevet 1 time siden Chupacabra skrev (25 minutter siden): Du må gjerne fortsette å si dette men det stemmer ikke. Promillemålere er nøyaktige, men de bør kalibreres eller byttes etter 1 år. Har du noen gang tenkt på hvorfor "blåseapparat" brukes ved promillekontroll? Dersom de var så unøyaktige som du sier kunne de ikke vært brukt av politiet. De beste promillemålerne i dag er ganske nøyaktige og samsvarer godt med blodprøver, hevder en politi jeg kjenner. De er ikke helt nøyaktige. Fant en link nå med en kalkulator for promille. Dette er gjennomsnitt for menn og kvinner. La inn kjønn, vekt og 6 halvlitere over 4 timer. Resultatet ble 1 i promille. Så samsvarer godt med min måling. Til sammenligning la jeg inn min eks på 70 kg som hevdet hun tålte mye i forhold til venninner. Etter denne kalkulatoren ville hun vært dritings med mitt forbruk. Dette samsvarer godt med en test vi gjorde etter å ha drukket like mengder vin. Hun hadde langt over dobbel promille av min. Min kalkulator - Av-og-til Hilsen TS....som for øvrig anser forbruket som problematisk uansett. Anonymkode: 7ab09...b13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chupacabra Skrevet 1 time siden #12 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Blåseapparat brukes av politiet ja. Men ved positiv prøve tas det alltid blodprøve eller i verste fall en utåndingsprøve. Fordi kun blåseprøve ikke er pålitelig og holder ikke som bevis i en rettssak Anonymkode: 065bb...ad1 Dersom man f.eks. blåser 0.10 ved en blåseprøve er det praksis å vente noen minutter for å se om promillen går opp eller ned. Dette burde fortelle deg litt om nøyaktigheten til instrumentene, selv om du åpenbart ikke har kunnskap om den tekniske delen. Det stemmer det du sier at det vil bli tatt blodprøve, men det betyr ikke at instrumentene ikke er nøyaktige. De fleste seriøse produsenter tilbyr instrumenter med nøyaktighet på +/- 0,05 - +/- 0,1 promille (ved 1 promille ved 25 grader lufttemp.). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå