AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #1 Del Skrevet 20. desember 2024 Hunden min (røytefri) har fått mye tovet pels enkelte steder, som på beina, bak ører og på magen. Hvordan får jeg bort dette? Må det bare klippes bort/bruke maskin? Anonymkode: 7dd6f...397 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arx Skrevet 20. desember 2024 #2 Del Skrevet 20. desember 2024 Er det en begrenset mengde floker kan det børstes ut, men tover må klippes bort ja. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vulpes Skrevet 20. desember 2024 #3 Del Skrevet 20. desember 2024 Hvis du skal klippe det bort med saks er det lurt å sette inn en kam innerst i floken som en beskyttelse mellom saksen og huden. Det er nemlig ikke alltid så lett å kjenne hvor pelsen slutter og huden begynner når pelsen blir ordentlig tovet. Det er alt for lett å klippe huden, og det er ingen hyggelig opplevelse for verken hund eller eier. Ellers kan man også forsiktig barbere bort tover, jeg tror at et 10-blad er tryggest? Det er i hvert fall det jeg bruker, med veldig lette og forsiktige bevegelser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Omine Skrevet 21. desember 2024 #4 Del Skrevet 21. desember 2024 Jeg hadde klippet i vokseretning og begynt med saksa nærmest huden og ut mot tuppen av pelsen. Klipp noen ganger sånn i tovet pels og prøv å løsne pelsen forsiktig fra hverandre. Og hvis det ikke hadde funka hadde jeg bare klippa bort floka. Kan du få noen til å hjelpe deg? Da kan en holde hunden i ro mens du klipper. Gi masse godbiter og ros ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #5 Del Skrevet 21. desember 2024 Anbefaler å kjøpe deg en flokefjerner, så er du sikker på at du ikke får hud med. Som forebyggende så kan du bruke tynnesaks på steder det vises hvis det blir hårløst, og klippe helt kort på steder det ikke gjør noe at det er mindre hår. For eksempel bak/under ørene hvis hunden har hengende ører. Du bør uansett lage deg en rutine for pelsstell slik at det ikke baller på seg med floker. Jeg har denne og synes den er kompakt og lett å jobbe med. Har brukt den på puddel og fuglehunder. Anonymkode: c6778...175 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #6 Del Skrevet 21. desember 2024 Hvis min får litt større floker så må jeg klippe de bort. Noen ganger også barbere av selve floken. Hvis den ikke er veldig stor/helt inntil huden så synes jeg bare å klippe vekk noe hjelper for å så få børstet det ut. Hvis det er litt ruskevær og min er ofte litt fuktig, bruker dekken/sele - så må jeg nesten børste hver dag på utsatte steder for å ikke få floker. Anonymkode: f25f2...2a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #7 Del Skrevet 21. desember 2024 Jeg har brukt en sånn liten kniv som man spretter opp sømmer med til å fjerne klumper i pelsen til katten. Anonymkode: 68a7b...8f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #8 Del Skrevet 25. desember 2024 Har raseklubben guider for pelsstell? Det er litt ulikt etter pelstype hva som er lurt å gjøre. Det beste er såklart å forebygge; gode gjennombørstinger, balsamspray på utsatte steder hvis en skal ha sele eller dress, tørk og børst i etterkant. Hold hunden ren og bruk balsam når du vasker den. Har floker først oppstått kan noen løses opp med fingrer og deles til de forsvinner. De større kan du prøve å dele opp med en effileringssaks (tynnesaks) og så kamme/børste og så plukke i med fingre. Evt klipp, men bruk da en kam eller noe med rota av floka så du ikke klipper i huden. Hvis du ikke skal på utstilling kan det kanskje vurdere å holde problemområdene kortklipt. Anonymkode: 73226...942 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå