Maia70 Skrevet 20. desember 2024 #1 Del Skrevet 20. desember 2024 Finnes det lignende norske bøker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest takinova Skrevet 20. desember 2024 #2 Del Skrevet 20. desember 2024 Er det naturen eller det menneskelige dramaet du er ute etter? Kanskje Anne Karin Elstad om folket på Innhaugen? Eller klassikeren Kristin Lavransdatter? Hamsuns Pan og Markens Grøde har jo mye av det samme. Hellemyrsfolket av Amalie Skram. Og en moderne klassiker i Lars Myttings trilogi om søsterklokkene er jo bra. Går du over grensen er den evige klassiker Utvandrerne av Moberg aktuell. Og Jan Guillous serie om Brobyggerne er noe lignende(med norske hovedpersoner til å begynne med). Følges opp til vår tid. Nå fikk jeg lyst å lese om Dag Bjørndal igjen, for øvrig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #3 Del Skrevet 20. desember 2024 takinova skrev (3 minutter siden): Er det naturen eller det menneskelige dramaet du er ute etter? Kanskje Anne Karin Elstad om folket på Innhaugen? Eller klassikeren Kristin Lavransdatter? Hamsuns Pan og Markens Grøde har jo mye av det samme. Hellemyrsfolket av Amalie Skram. Og en moderne klassiker i Lars Myttings trilogi om søsterklokkene er jo bra. Går du over grensen er den evige klassiker Utvandrerne av Moberg aktuell. Og Jan Guillous serie om Brobyggerne er noe lignende(med norske hovedpersoner til å begynne med). Følges opp til vår tid. Nå fikk jeg lyst å lese om Dag Bjørndal igjen, for øvrig. Hva vil du lese om Dag Bjørndal? Anonymkode: ba2a7...249 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 20. desember 2024 Forfatter #4 Del Skrevet 20. desember 2024 takinova skrev (52 minutter siden): Er det naturen eller det menneskelige dramaet du er ute etter? Kanskje Anne Karin Elstad om folket på Innhaugen? Eller klassikeren Kristin Lavransdatter? Hamsuns Pan og Markens Grøde har jo mye av det samme. Hellemyrsfolket av Amalie Skram. Og en moderne klassiker i Lars Myttings trilogi om søsterklokkene er jo bra. Går du over grensen er den evige klassiker Utvandrerne av Moberg aktuell. Og Jan Guillous serie om Brobyggerne er noe lignende(med norske hovedpersoner til å begynne med). Følges opp til vår tid. Nå fikk jeg lyst å lese om Dag Bjørndal igjen, for øvrig. Tusen takk! Det er egentlig alt sammen jeg er ute etter, beskrivelsen av mennesket, familien, slekten og lokalsamfunnet i "gamle dager", i en norsk bygde- og natursetting. Jeg har ikke lest Elstad, men har inntrykk av at dette er bøker som ligger nærmere kiosklitteratur enn det jeg er ute etter. (Ikke at det er noe galt med det, jeg har lest hele Isfolket av Margit Sandemo, men der var det også et mystisk element som skiller det fra mye annet som ligner.) Hamsun har jeg prøvd å lese, og det falt ikke i smak, men Kristin Lavransdatter og også Olav Audunssøn i Hestviken er favoritter. De andre skal jeg sjekke ut...har faktisk fått tips om Søsterklokkene før men ikke lest den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #5 Del Skrevet 20. desember 2024 Maia70 skrev (26 minutter siden): Jeg har ikke lest Elstad, men har inntrykk av at dette er bøker som ligger nærmere kiosklitteratur enn det jeg er ute etter Elstad holder et noe høyere litterært nivå. Hun er ganske lik Lars Mytting, vil jeg si. Særlig Julie-bøkene får godt frem samfunnsutviklingen, og kan minne litt om Toril Brekkes bøker om Sara. Men mulig dette blir for moderne tider for deg. Anonymkode: 7311b...819 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #6 Del Skrevet 20. desember 2024 Du bør forresten sjekke ut Finnskogen-serien til Britt Karin Larsen. Tror kanskje også du vil kunne like Himmelstormeren av Cecilie Enger. Edvard Hoems populære serie. Anbefaler også Vilhelm Mobergs Utvandrarna-serie på det sterkeste. Anonymkode: 7311b...819 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå