AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Del Skrevet 4 timer siden For flere år tilbake ble vi fosterforeldre for en jente på 14 år. Hun hadde hatt det veldig vanskelig, og hadde en del hun slet med psykisk. Hun bodde hos oss til hun ble myndig og i løpet av de 4 årene gjorde vi det vi kunne for å hjelpe henne, fulgte henne opp på skole og fritid, det var mange involverte instanser, både BUP og PPT var inne. Jenta hadde vært utsatt for mye ugreit og trengte mye hjelp for å fungere. I dag har hun to diagnoser som går på psyken. Diagnosene gjør at hun oppfatter ting veldig annerledes og blir lett hissig. Jeg følte at vi hadde ett godt forhold og jenta fortsatte å besøke oss selvom hun flyttet ut for 3 år siden. Det synes vi bare var hyggelig. Siden hun ikke har egen familie har hun feiret jul sammen med oss. Men hver gang ødelegger hun stemningen når hun er her, det blir fort for mye alkohol og hun blir sinna etter alkoholinntaket, hun greier ikke å begrense seg. I fjor prøvde vi alkoholfritt på julaften i håp om at det skulle hjelpe. Men hun hisset seg likevel opp og begynte å krangle med svigersønnen min. I år ville ikke min datter ha henne her fordi hun er redd for å få enda en julaften ødelagt, det har vært tilfelle de siste tre årene. Min sønn opplever også henne som svært krenkende og slitsom. Jeg har derfor ikke invitert henne på julaften. Pleier alltid å sende sms noen uker i forveien, denne har jeg ikke sendt i år. Fikk nå en sms av jenta, der hun spør om å få være med oss i jula. Jeg har veldig lyst til å si ja, min mann er enig med meg. Men vet at min datter kommer til å bli veldig sur på meg, i fjor begynte hun å gråte på juleaften. I år er hun høygravid og det siste jeg vil er å såre henne. Hva er riktig å gjøre tenker dere? Anonymkode: c76bb...2cb 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #2 Del Skrevet 4 timer siden Hadde ikke invitert henne og prioritert min egen datter. Du skal ikke kjenne på skam for det og det betyr ikke at du er en dårlig person. Noen ganger må man bare velge seg selv og fjerne giftige folk rundt seg❤️ Anonymkode: 674f1...fc0 15 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #3 Del Skrevet 4 timer siden Hun sliter nok med noe på julaften. Jeg hadde invitert siden hun er gravid hvis dere ikke har små barn på feiringen Anonymkode: d08c2...1b8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 4 timer siden #4 Del Skrevet 4 timer siden (endret) Dere må jo såfall sette klare krav til henne på forhånd på hva som er akseptabel oppførsel - OG dette må være avklart med datteren deres på forhånd. Hvis hun da kommer og ikke oppfører seg så er det rett ut. Hun er en voksen dame og må skjønne at slik hun har oppført seg før så er det ikke bare å komme tilbake for å feire med dere Alternativ er jo å invitere henne på en av de andre dagene og lage jul for henne da Endret 4 timer siden av punkyB 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #5 Del Skrevet 4 timer siden Hadde invitert men tatt en skikkelig prat med henne. Litt sent nå som det har drøyd ut til at hun selv tok kontakt, men vertfall en lang melding med forventningsavklaring. Det får bli generalprøven hennes for neste år når dere har barn til stedes, og da kan du med fordel gi beskjed allerede i januar og sende hun en påminnelse allerede i november om hun ikke er ønsket slik at hun har god tid til å finne andre å feire sammen med. Anonymkode: f5253...93b 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rorodinbåt Skrevet 4 timer siden #6 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hun sliter nok med noe på julaften. Jeg hadde invitert siden hun er gravid hvis dere ikke har små barn på feiringen Anonymkode: d08c2...1b8 Det var vel datter som var gravid 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #7 Del Skrevet 4 timer siden Datter og svigersønn kan vel feire med hverandre eller med hans foreldre. Denne fosterdatteren har garantert ikke andre å være sammen med. Anonymkode: 7d929...54e 4 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #8 Del Skrevet 4 timer siden Jeg hadde enten 1) Invitert, men gjort det klart på en OK måte at dersom hun lager dårlig stemning, så må hun dra og det blir siste julaften med dere. Nå skal dere få et lite barn inn i familien. Slik kan hun få en sjanse til, og en mulighet til forbedring. 2) Sagt dessverre, og vært helt ærlig på at det er pga. tidligere oppførsel i julen. Dere har også andre som dere er glade i å ta hensyn til, det er ikke rettferdig mot dem å få en kjip jul hvert år selv om hun selv sliter. Dersom noen ikke klarer å oppføre seg, så må man dessverre ta konsekvensene av egen oppførsel, selv om dette blir tøff læring. Hadde uansett levert en gave med et fint kort, slik at hun vet at dere er glade i henne ❤️ Anonymkode: d0f6a...ea1 14 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #9 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Datter og svigersønn kan vel feire med hverandre eller med hans foreldre. Denne fosterdatteren har garantert ikke andre å være sammen med. Anonymkode: 7d929...54e Du tar den telefonen til datteren du da, fire dager før jul? "Hei kjære datter, vet du er gravid men du må feire jul et annet sted for fostersøsteren din du ikke liker skal være her. God jul klem mamma" Anonymkode: 5cca9...b8a 17 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #10 Del Skrevet 3 timer siden rorodinbåt skrev (3 minutter siden): Det var vel datter som var gravid Å ja. Da hadde jeg sagt nei og forklart hvorfor, samt sagt at det blir en høy gravid gjest som det må tas hensyn til i tillegg. Anonymkode: d08c2...1b8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaneel Skrevet 3 timer siden #11 Del Skrevet 3 timer siden Si nei hu gir jo faen! Prioriter din datter og kommende barnebarn 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #12 Del Skrevet 3 timer siden Å bli avvist av de aller siste hun har noe som helst forhold til er jo oppskriften på katastrofe. Uff skikkelig dilemma du er i TS. Amer faktisk ikke hva jeg hadde gjort i dine sko Anonymkode: 22261...01b 11 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #13 Del Skrevet 3 timer siden Hun er veldig ung og det kan være en slitsom tid, i tilegg til at hun sliter. Hva om du tar en god prat med henne? Kanskje du allerede har? Er det mulig å snakke med psykolog eller lege rundt sånn problematikk? Syns det er trist å forlate noen som sliter, samtidig skjønner jeg godt dere sliter på grunn av hennes problemer. Anonymkode: 11bcb...111 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #14 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du tar den telefonen til datteren du da, fire dager før jul? "Hei kjære datter, vet du er gravid men du må feire jul et annet sted for fostersøsteren din du ikke liker skal være her. God jul klem mamma" Anonymkode: 5cca9...b8a Dette skulle de nok ha tenkt på før, hvordan så ts for seg at julen ble for fosterdatteren. Det høres jo ikke ut som om hun er som en datter for dem. Anonymkode: 7d929...54e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #15 Del Skrevet 3 timer siden Datteren din føler seg allerede valgt vekk av deg, og du vurderer faktisk å fortsette med det? Neste tråd blir : "datteren min vil ikke la meg ha kontakt med barnebarnet mitt." Anonymkode: 94233...e4e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 3 timer siden #16 Del Skrevet 3 timer siden Kan du ikke si sannheten da? At du helst ikke vil ha en ny julaften ødelagt fordi hun alltid lager bråk og aggressjon mot andre på julaften, derfor vil du ha ro og fred uten henne i år. Med mindre hun lover alkoholfrihet, rolig temperament og hyggelig tone... og bryter hun det løftet, er det siste året hun får feire jul med dere, kan du godt si til henne. Det beste er jo å være ærlig på hvorfor. Hun har jo ikke akkurat vært noen hyggelig person, og trenger å få høre at hun må skjerpe seg blant folk som bare vil ha en hyggelig kveld. 14 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #17 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette skulle de nok ha tenkt på før, hvordan så ts for seg at julen ble for fosterdatteren. Det høres jo ikke ut som om hun er som en datter for dem. Anonymkode: 7d929...54e Er ofte at fosterbarn kutter kontakt med fosterhjem eller motsatt. Ser bare nabo ungdommen her bodde i fosterhjem fra 10 års alder da ho ble 18 fikk ho beskjed de ikke hadde plass til ho lenger 14 dager etter nytt fosterbarn inn Anonymkode: 71a4c...c6b 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #18 Del Skrevet 3 timer siden Jeg synes du har vært for feig. Dette burde du ha sagt fra om før. Det er virkelig en kjip ting å ikke ta samtale med henne. Jeg er veldig for grenser og konsekvenser. Hadde du vært tidligere ute hadde det vært helt innafor å henvise til de andre julene og sagt at konsekvensen blir null julefeiring med dere. Hun er voksen og må skjønne at hun må kunne regulere seg selv. Når datteren din nå er gravid bør du ta hensyn til henne, men jeg synes du er lovlig sent ute med å gi beskjed. Hva hadde du sett for deg skulle skje? Anonymkode: fdf85...ff2 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #19 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er ofte at fosterbarn kutter kontakt med fosterhjem eller motsatt. Ser bare nabo ungdommen her bodde i fosterhjem fra 10 års alder da ho ble 18 fikk ho beskjed de ikke hadde plass til ho lenger 14 dager etter nytt fosterbarn inn Anonymkode: 71a4c...c6b Da måtte jo det "barnet" flytte FORDI et nytt skulle flytte inn….. Anonymkode: 5cca9...b8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #20 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg hadde enten 1) Invitert, men gjort det klart på en OK måte at dersom hun lager dårlig stemning, så må hun dra og det blir siste julaften med dere. Nå skal dere få et lite barn inn i familien. Slik kan hun få en sjanse til, og en mulighet til forbedring. 2) Sagt dessverre, og vært helt ærlig på at det er pga. tidligere oppførsel i julen. Dere har også andre som dere er glade i å ta hensyn til, det er ikke rettferdig mot dem å få en kjip jul hvert år selv om hun selv sliter. Dersom noen ikke klarer å oppføre seg, så må man dessverre ta konsekvensene av egen oppførsel, selv om dette blir tøff læring. Hadde uansett levert en gave med et fint kort, slik at hun vet at dere er glade i henne ❤️ Anonymkode: d0f6a...ea1 Jeg hadde gjort nummer 2) Anonymkode: 6d1ba...965 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå