Respect Skrevet 2. mars 2006 #1 Skrevet 2. mars 2006 Er det ikke slik at man kan få tilgang på sykehusjournalen sin? Hvordan går man eventuelt fram?
Chiquita Skrevet 2. mars 2006 #2 Skrevet 2. mars 2006 Kontakt sykehuset (den avdelingen du vil ha utskrift fra), og de sender deg en kopi. Det koster ca 70 kroner
Gjest Gjesta Skrevet 2. mars 2006 #3 Skrevet 2. mars 2006 Vil ikke det variere litt? Jeg har en journal som er 15-20 cm tykk samt 1200 KB lagret på data, tror de hadde sett stygt på meg om jeg sendte de en hundrings og ba de kopiere/skrive ut alt og sende meg? :klø:
Chiquita Skrevet 2. mars 2006 #4 Skrevet 2. mars 2006 Vil ikke det variere litt? Jeg har en journal som er 15-20 cm tykk samt 1200 KB lagret på data, tror de hadde sett stygt på meg om jeg sendte de en hundrings og ba de kopiere/skrive ut alt og sende meg? :klø: ← Tror det var 70 kr i egenandel som jeg leste på et oppslag på sykehuset forrige uke ja. Og jeg har aldri betalt mer enn 70 kr når jeg har fått tilsendt journalen min (men den er ikke 15-20 cm tykk da)
Polluela Skrevet 5. mars 2006 #5 Skrevet 5. mars 2006 Har man KRAV på å få kopi av den hvis man spør?
Ez Flow Skrevet 5. mars 2006 #6 Skrevet 5. mars 2006 Ja, man har krav på å få utskrift av sin egen journal. Det koster som Chiquita nevner rundt 70,-
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2006 #7 Skrevet 5. mars 2006 Jeg har aldri fått det iallefall og jeg er helt "normal" uten noen spesielle lidelser/sykdommer, så jeg tror ikke jeg må skjermes for meg selv. Selv når jeg har byttet lege har jeg ikke fått sett min journal.
Respect Skrevet 5. mars 2006 Forfatter #8 Skrevet 5. mars 2006 Kan jeg altså bare sende en mail til den avdelingen på sykehuset jeg "tilhører", og så kommer den etterhvert i posten?
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2006 #9 Skrevet 5. mars 2006 Kan jeg altså bare sende en mail til den avdelingen på sykehuset jeg "tilhører", og så kommer den etterhvert i posten? ← Det er vel tvilsomt. Vil tro at du må ringe eller møte opp personlig slik at de vet at du er du.
Gjest Gjesta Skrevet 5. mars 2006 #10 Skrevet 5. mars 2006 Da jeg jobbet hos tannleger ringte det en sjelden gang pasienter som hadde byttet tannlege og ville ha journalen sin. Da sa tannlegene at jeg måtte sende den til den nye tannlegen. Man har vel rett på å få den, men tannlegene mente det var best å sende til den nye
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2006 #11 Skrevet 6. mars 2006 Vil ikke det variere litt? Jeg har en journal som er 15-20 cm tykk samt 1200 KB lagret på data, tror de hadde sett stygt på meg om jeg sendte de en hundrings og ba de kopiere/skrive ut alt og sende meg? :klø: ← Vel, du får ikke absolutt hele journalen da, men bare det som legene har skrevet i forbindelse med visitt, undersøkelser, inngrep og poliklinisk oppfølging. Du får altså ikke skjema med oversikt over temperatur, antall doturer eller hva du har spist, eller sykepleiernes kommentarer, eller prøvesvar/følgeark osv. Men i ditt tilfelle vil kanskje dette utgjøre en god del likevel
Gjest Gjest_Tiril_* Skrevet 6. mars 2006 #12 Skrevet 6. mars 2006 På sykehuset vårt sender vi aldri ut journaler i posten. Men alle pasienter har RETT til å få lese sin egen journal, men her er regelen at det alltid skal skje sammen med eller i nærheten av lege/sykepleier, fordi det kan være mange ord/forkortelser/koder pasienten ikke forstår og trenger forklaring på. Alle pasienter får dersom de ber om det, tilbud om å komme på sykehuset for å lese sin journal der, og deretter evt. ta kopier av det han ønsker før han reiser hjem. Det er nok ingen som får TILBUD om dette. dette er noe pasienten selv må kreve. Men da har han rett til det.
Gjest Gjesta Skrevet 6. mars 2006 #13 Skrevet 6. mars 2006 Vel, du får ikke absolutt hele journalen da, men bare det som legene har skrevet i forbindelse med visitt, undersøkelser, inngrep og poliklinisk oppfølging. Du får altså ikke skjema med oversikt over temperatur, antall doturer eller hva du har spist, eller sykepleiernes kommentarer, eller prøvesvar/følgeark osv. Men i ditt tilfelle vil kanskje dette utgjøre en god del likevel ← Prøvesvarene er vel i mindretall ja Har flydd ut og inn siden jeg var to, så det har jo blitt noen besøk/undersøkelser/inngrep ja
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2006 #14 Skrevet 6. mars 2006 I følge Offentlighetsloven og Forvaltningsloven så har alle pasienter i Norge rett til og krav på å få se hele sin journal, eller "hele" med visse modifikasjoner. Som en annen her sier, man har bare krav på å få se/få en kopi at de delene som omhandler fakta (og ikke de personlige subjektive vurderinger som en helseansatt har gjort seg skriftlig..) Hvis noen nekter deg dette betyr det bare en ting: de har ikke gått på et godt kurs i Offentlighetsloven og Forvaltningsloven. Standardprosedyre ved mange sykehus er at pasienten først må si til sin fastlege at den ønsker en kopi av sin journal. Så må fastlegen anmode sykehuset/sykehuslegen om at de følger den anmodningen. Så skal pasienten da få dette tilsendt i posten, eventuelt fra sin fastlege. Dette er tungvint og koster pasienter unødig med penger: loven sier nemlig at pasienten har krav på dette: hvorfor skal da systemet late som om de først må "anmode" om tillatelse? Det koster oss som pasienter å betale fastlegen for å få utført en handling som vi fint kan klare selv. På en måte kan dette tolkes som nok en inntekt til fastlegen a'la dette med at fastlegen også får godt betalt bare for å ha navn på pasientlisten sin uten å nødvendigvis gjøre noe...
Respect Skrevet 6. mars 2006 Forfatter #15 Skrevet 6. mars 2006 Hvorfor får man ikke tilgang til kommentarer og lignende fra helsepersonellet?
Gjest Gjesta Skrevet 6. mars 2006 #16 Skrevet 6. mars 2006 Jeg får ihvertfall det... Ber alltid om jornalen som sengelektyre når jeg er innalgt, og der står det at jeg var urolig på undersøkelser, og senere at jeg har sagt ditt og datt under oppvåkning fra narkose osv, osv
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2006 #17 Skrevet 6. mars 2006 Jeg får ihvertfall det... Ber alltid om jornalen som sengelektyre når jeg er innalgt, og der står det at jeg var urolig på undersøkelser, og senere at jeg har sagt ditt og datt under oppvåkning fra narkose osv, osv ← Dette er fortsatt fakta og de ansatte kan få bruke skjønn. Det vil si at de ser an pasienten og tilfellet. Noen er greie med å levere ut andre ikke. Har de ikke noe å skjule går det jo veldig fint å levere ut en journal..derimot, som f.eks. ofte ved sykehuset i Fredrikstad, kan det være verre fordi de kanskje har gjort en del feil og vil ikke bli saksøkt etterpå.
Gjest Gjesta Skrevet 6. mars 2006 #18 Skrevet 6. mars 2006 Er flere graverende ting som har skjedd med meg, og da ligger rapportene fra helsetilsynet der sammen med alt det andre. Men jeg er veldig bevisst på sykdommen min da, vet mye om den og spør måye, så da er det kanskje ikke så "farlig" på en måte. Og lurer jeg på noe så spør jeg, f.eks. ord/uttrykk jeg ikke skjønner. Har dog til gode å få forklart fra en av operasjonsjournalene "blødningen står for et sug greit"
LilleBille Skrevet 6. mars 2006 #19 Skrevet 6. mars 2006 Rikshospitalets rutiner for innsyn i journalen
Gjest Trulselinemor Skrevet 6. mars 2006 #20 Skrevet 6. mars 2006 Når jeg skal ha kopi av journalen min, så har jeg sendt et brev hvor jeg mer om en journalkopi. Prøvde å ringe en gang,men fikk beskjed at de ville ha det skriftilg. Da jeg fikk journalen, så lå det med en regning mellom 70 og 90 kr. Jeg har iallefall aldri betalt over hundre kroner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå