Gå til innhold

Hvorfor ikke all fettfri mat er slankemat

Gjest Littsånnder

Anbefalte innlegg

Gjest Littsånnder

Jeg prøvde å gå ned litt i vekt da med fettfri mat, såkalt sunn mat, men det gikk ikke noe særlig. Så gikk jeg over til grønt og frukt da, da mistet jeg masse vekt. Skjønte ikke helt hvorfor, folk sier jo kalorier bare versus hva du bruker, men det var ikke helt sånn i praksis. Så fant jeg ut at det antageligvis er enzymer det skyldes, fersk grønt og frukt har mye enzymer som gjør ting i kroppen, derfor man ikke tåler noe særlig over 40 grader i feber også, på grunn av enzymer i kroppen som gjør ting. Og så fant jeg ut at man trenger karbohydrater for å forbrenne fett også, ellers går det litt tregt, karbohydrater frigjør fettdepoter, vanskelig å slanke seg uten litt karbohydrater i kosten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke vanskelig å slanke seg uten karbohydrater, det er typen karbohydrater som er viktig. Stor forskjell på karbohydrater fra fint mel vs et par epler. Jeg håper du ikke bare spiser frukt og grønt da, men at du får i deg vettuge mengder proteiner fra fullverdige kilder. Lite protein kan også gi vekttap. 

Anonymkode: 698a8...475

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Littsånnder
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke vanskelig å slanke seg uten karbohydrater, det er typen karbohydrater som er viktig. Stor forskjell på karbohydrater fra fint mel vs et par epler. Jeg håper du ikke bare spiser frukt og grønt da, men at du får i deg vettuge mengder proteiner fra fullverdige kilder. Lite protein kan også gi vekttap. 

Ja, tror det er litt viktig å begrense proteininntaket også hvis man skal slanke seg, kroppen har litt reserver av protein også. Spiser nok jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fettfritt er ikke det samme som kalorifritt. Du får energi fra fett, karbohydrat, protein (og evt alkohol). Du bør få i deg litt av alt, men likevel at totalen ikke er høyere enn at du går ned i vekt🙂

fettfritt er heller ikke synonymt med sunt 🙂 

Anonymkode: 9841f...6e0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Littsånnder skrev (2 minutter siden):

Ja, tror det er litt viktig å begrense proteininntaket også hvis man skal slanke seg, kroppen har litt reserver av protein også. Spiser nok jeg :)

Nei, det var ikke det jeg mente. 

Så hva består kostholdet ditt av? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Littsånnder skrev (7 minutter siden):

Man må IKKE begrense proteininntaket!!

Anonymkode: 5beda...522

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Littsånnder
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det var ikke det jeg mente. 

Så hva består kostholdet ditt av? 

Tok litt tran i begynnelsen mot sultfølelse, men nå er det bare frukt og grønt, og så litt mager kylling når jeg får lyst på kjøtt. Skal ned litt til før jeg begynner med vanlig mat igjen. Hva spiser du a?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frukt og grønt har mindre kalorier enn annen mat pga vanninnholdet, så her skjønner jeg ikke hva du mener.

Jeg lurer også på hva du har spist som er fettfritt som ikke er frukt og grønt, for det eksisterer knapt.

Endret av Maia70
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Littsånnder skrev (Akkurat nå):

Tok litt tran i begynnelsen mot sultfølelse, men nå er det bare frukt og grønt, og så litt mager kylling når jeg får lyst på kjøtt. Skal ned litt til før jeg begynner med vanlig mat igjen. Hva spiser du a?

Altså, du vil jo bare legge på deg igjen når du begynner å spise vanlig igjen. Hva jeg spiser er vel ikke relevant, jeg slanker meg ikke eller trenger å gå ned i vekt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Littsånnder
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man må IKKE begrense proteininntaket!!

Anonymkode: 5beda...522

Josh! Kroppen har litt reserver av det faktisk rundt tarmene. Elvis hadde mye av det sa de, etter han døde, slags grøt rundt tarmene som inneholder proteiner blant annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Littsånnder
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Altså, du vil jo bare legge på deg igjen når du begynner å spise vanlig igjen. Hva jeg spiser er vel ikke relevant, jeg slanker meg ikke eller trenger å gå ned i vekt. 

Heldig du da, er så storspist jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Littsånnder skrev (1 minutt siden):

Heldig du da, er så storspist jeg

Nei jeg er ikke heldig, jeg spiser riktig og er i aktivitet. I hvert fall ingen god i de å kutte ut proteiner og fett når man er storspist. Det er viktig å spise de riktige typer proteiner og fett, slik at man holder seg mett. Kostholdet ditt nå er ikke bra i lengden, og som sagt vil du bare legge på deg når du begynner å spise vanlig. Bedre å bruke tid på vektnedgang slik at vekten holder seg stabil med et kosthold man kan ha hele tiden. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Littsånnder skrev (2 timer siden):

Et kosthold bestående av frukt, grønt og litt kylling er langt fra fullverdig, bra eller sunt. Kroppen trenger fett, og dessuten også mye mer protein enn det du sannsynligvis får i deg gjennom dette. Dessuten inneholder dette svært begrensede kostholdet altfor få vitaminer og mineraler. 

Legg til matvarer som egg, nøtter, meieriprodukter, olivenolje, rødt kjøtt, og gjerne belgvekster og fisk/skalldyr, så begynner du kanskje å nærme deg å dekke det kroppen trenger for å fungere bra.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Langvarig kutt i kalori-inntak vil gjøre deg mager og til slutt sulte ihjel. Bare spør de stakkars fangene i Tyske konsentrasjonsleirer.

Løsningen er mao åpenbar: spis færre kalorier.

Problemet er bare at vi må være vår egen «fangevokter» og jeg er ikke like streng som en nazist med gevær. Samfunnet vårt er fullt av fristelser. Og mange av oss er i sosiale situasjoner hvor det ville være kleint å nekte å spise det du får tilbud om.

Anonymkode: 12018...3b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...