Gå til innhold

Kan jeg ha "ødelagt" for medisinsk abort ved å ha tatt paralgin forte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kort fortalt så hadde jeg en MA for noen uker siden og måtte derfor ta medisinsk abort. Det var helt grusomt smertefullt, jeg tok da paracet og ibux. På ultralyd i dag fikk jeg beskjed om at der fortsatt var vevsrester så jeg ble sendt hjem med tre cytotec, der to skulle settes i vagina og en skulle legges under tunga. Jeg gruet meg sånn for smertene at jeg valgte å også ta noe paralgin forte som jeg hadde igjen etter å ha trukket visdomsjeksler.

Jeg tok tablettene rundt 9.30 i dag, har kjent på noe murring her og der, men smertene har vært langt mindre enn forrige gang. Jeg har ikke fått noe særlig til blødning (blør fortsatt etter aborten) og jeg vet heller ikke hvor mye jeg må regne med denne gang. Men det er uansett for lite..

Jeg frykter nå at livmoren ikke har fått jobbet slik den skal fordi paralgin forten har vært muskelavslappende? Og jeg fikk jo også kun cytotec, ikke den andre.. Er det noen som vet om dette kan skje? 

Anonymkode: fe630...a11

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har aldri fått høre av legen at Paralgin Forte er muskelavslappende, det er ren smertestillende funksjon. Ibux er betennelsesdempende og smertestillende.

Ingen av delene skulle ha noe å si for den medisinske aborten.

Anonymkode: f4f1d...7b7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, Paralgin Forte har ingen innvirkning på dette. Det at du har langt mindre smerter enn sist, er nettopp fordi du har tatt Parafin Forte, og den virker som den skal. Lykke til!

Anonymkode: f528f...180

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar 😊

Ja, manglende smerter har nok vært nettopp på grunn av paralgin forten, og det er jo fint i seg selv. Men nå er klokken kvart over fem, og det har fortsatt ikke skjedd noe, så da må jeg kanskje regne med at jeg rett og slett ikke har fått den igang i dag, og at jeg må begynne på en ny runde i morgen tidlig? Jeg forstår ikke hvorfor det ikke skjer noe. Forrige gang begynte det å gjøre vondt i ellevetiden, og i tretiden begynte blødningene.. Nå har det ikke skjedd noe som helst.. Uff, jeg orker ikke tanken på en ny runde i morgen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tusen takk for svar 😊

Ja, manglende smerter har nok vært nettopp på grunn av paralgin forten, og det er jo fint i seg selv. Men nå er klokken kvart over fem, og det har fortsatt ikke skjedd noe, så da må jeg kanskje regne med at jeg rett og slett ikke har fått den igang i dag, og at jeg må begynne på en ny runde i morgen tidlig? Jeg forstår ikke hvorfor det ikke skjer noe. Forrige gang begynte det å gjøre vondt i ellevetiden, og i tretiden begynte blødningene.. Nå har det ikke skjedd noe som helst.. Uff, jeg orker ikke tanken på en ny runde i morgen.. 

Det er lørdag i morgen, men legevakt er åpen. Kan du ringe og rådføre deg med dem, om det er normalt at første runde ikke har noen virkning og man må i gang med nr to? Kan det hende du må inn og ha utskrapning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja jeg kan alltids ringe legevakta, men jeg fikk med meg to doser med beskjed om at dersom det ikke var kommet igang innen 24 timer så skulle jeg ta en ny dose, så der blir vel ikke noe annet råd å få fra legevakt kanskje? 🤷‍♀️ Jeg regner med at det ikke er mulig å få ultralyd? 

Jeg har så utrolig dårlig peiling på dette her at jeg blir helt flau over meg selv.. Og lei meg for at jeg tok den paralgin forten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja jeg kan alltids ringe legevakta, men jeg fikk med meg to doser med beskjed om at dersom det ikke var kommet igang innen 24 timer så skulle jeg ta en ny dose, så der blir vel ikke noe annet råd å få fra legevakt kanskje? 🤷‍♀️ Jeg regner med at det ikke er mulig å få ultralyd? 

Jeg har så utrolig dårlig peiling på dette her at jeg blir helt flau over meg selv.. Og lei meg for at jeg tok den paralgin forten. 

Ikke vær lei deg for det! Det har jo ingenting å si for utfallet og virkningen av abortmedisinen. Du har bare fått den ideen i hodet. Klart man kan (og bør) ta smertestillende når man skal gjennom noe så smertefullt. Ingen forventer vel at det skal gjøres helt uten smertelindring, så det er nok helt vanlig og normalt å ta sterke smertestillende for medisinsk abort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du trenger ikke angre på at du tok Paralgin Forte. Smertelindring er viktig ved en slik prosess, og ved å redusere smertene kan du håndtere situasjonen bedre.

Selv om kodein kan ha en viss muskelavslappende effekt, er det ikke tilstrekkelig til å forhindre at livmoren trekker seg sammen under en medisinsk abort. Kodein påvirker primært smerteoppfattelsen i sentralnervesystemet og vil derfor ikke direkte hemme virkningen av Cytotec.

Anonymkode: 05de9...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De gir paralgin forte på sykehuset som smertestillende ved abort. Så ikke vær bekymret for dette.

Anonymkode: 9f116...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk både paralgin forte og sobril av jordmor på sykehuset før fødselen pga. rier som var så vonde at jeg kastet opp, så tror ikke det skal ha noe å si nei 😊

Anonymkode: 14059...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Smertene er nok mindre fordi du tok sterkere smertelindring . Kanskje det ikke kom så mye ut fordi det ikke var et helt foster der denne ganger, men kun rester? Ikke vet jeg. Ring og spør de når de åpner du :)

Anonymkode: d4a22...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...