Gå til innhold

Folk som ikke klarer å levere julegaver før julaften

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Deg om det. Jeg sier bare at JEG ikke trenger en gave i romjula eller i januar. Det hadde vært skuffende å få som barn, det er på julaften jeg ønsker å få gavene. I januar er det meningsløst, iallfall som voksen. 
For meg er det i settingen julaften eller på bursdagen det er hyggelig å motta.

Anonymkode: 0d032...624

Da er man ganske bortskjemt som barn, om gaven ikke er verdt noe hvis man først får åpne den noen dager senere.

Anonymkode: 03fde...77d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker det er bare koselig. De ringer på, vi får gavene og sier God Jul! :) Det er virkelig ikke noe problem, og det er bare hyggelig at vi utveksler gaver og de har tenkt på oss. Jeg skjønner ikke problemstillingen eller at man skal tenke noe rundt dem. Kan du ikke føle deg flinkere og bedre til å planlegge da, er ikke det fint? 

Det samme er om man ikke får julehilsen før i romjula. Bare hyggelig det vel? 

Anonymkode: d8e1d...474

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker stakkars folk som stresser slik. Er det ofte selv, slite med å planlegge og få utført ting og hver eneste jul blir stress pga jeg aldri er i rute. 

Gleder meg til å få kontroll på psyken så jeg kan kose meg i førjulstiden slik jeg pleide.

Anonymkode: 481e9...be7

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Å gratulere en venninne 4 uker etter bursdag er også ganske meningsløst, da har man gått videre. En bursdag er den dagen det er, glemmer du da så får det heller være. 

Det må du gjerne mene, jeg pålegger ikke andre å mene det samme som meg. Poenget mitt var at jeg har ikke vennskap med rigide regler der jeg stiller krav av typen du gjør. Jeg verdsetter raushet og romslighet fremfor veldig smale rammer jeg må bevege meg innenfor.

Anonymkode: ab748...264

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det litt av sjarmen med julekvelden,at mange kommer innom. Man tar en kaffe for kakeboksen er full. Så hva er problemet?

Anonymkode: f82e9...82c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at jeg har feil inntrykk, men etter diverse tråder her inne så virker mange nordmenn sykelig opptatt av julegaver og materielle ting? Høres ut som at mange bør droppe gaver, som skal være noe fint. Ser at flere henger seg opp i at de får "feil gave i forhold til ønskelista" og lager egne regler for når denne må leveres for at personen selv skal få en fin jul. 

Dropp heller gaver, dersom dere er så nater på det.

Anonymkode: bf2c4...fc4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For meg er det litt av sjarmen med julekvelden,at mange kommer innom. Man tar en kaffe for kakeboksen er full. Så hva er problemet?

Du skjønte ikke det i det første innlegget? Enten er vi bortreist (som oftest det og det vet venninnene mine) eller så har vi fullt opplegg selv, med grøt pluss forberedelser til selve middagen senere på dagen. Vi liker også å kose oss i pysj i sofaen med jule-tv og julestrømper på formiddagen. Det er rett og slett ikke en dag det er ønskelig med uanmeldt besøk. Og gavene kommer altså for sent dersom vi er bortreist.

Anonymkode: 7737e...2fa

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kan dere ikke møtes på cafe midtveis og utveksle gaver?

Anonymkode: 39c99...06a

Hun vil ikke. Jeg skal komme til henne. Punktum. 

Anonymkode: 0910a...c86

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det må du gjerne mene, jeg pålegger ikke andre å mene det samme som meg. Poenget mitt var at jeg har ikke vennskap med rigide regler der jeg stiller krav av typen du gjør. Jeg verdsetter raushet og romslighet fremfor veldig smale rammer jeg må bevege meg innenfor.

Romslighet på vegne av deg selv ja. Sløvhet kalles det.

Jeg har respekt for folk og sørger for å gratulere når dagen er der og betyr noe. Samme med å få levert julegaver før julaften. 
Men for all del, fortsett å fortelle deg selv at du er raus og romslig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har respekt for folk og sørger for å gratulere når dagen er der og betyr noe. Samme med å få levert julegaver før julaften. 

Dette👏

Anonymkode: ede4b...7ff

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner ikke problemet? Hvis du ikke er hjemme setter de det vel bare på trappa da?

Eneste jeg har reagert litt på var en som kom og leverte julegave klokka 17.30 på julaften, mens vi satt midt i middagen. Men har aldri tenkt at formiddagen er noe problem?

Anonymkode: 5be5b...ff3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker livet skjer. I tillegg er det flere kvinner der ute med udiagnostisert adhd for eksempel. Noen har fullt opp med barn, syke familiemedlemmer, dødsfall, bekymringer, dårlige forhold og krangling hjemme, høyt stressnivå pga høytid med familie, en følelse av overveldende situasjon og miste av fotfeste. Og ikke minst, trang økonomi som ikke alltid vises utad, som gjør at utlegg før halv skatt ikke alltid er mulig. Noen har fått betalingsanmerkninger og kan/bør ikke benytte utsatt faktura/delbetaling. Listen er lang. Livet skjer.

De fleste år er jeg tidlig ferdig og alt på stell. I år er ikke et slikt år. Har gått høsten uten bil og blitt avhengig av buss. Vært arbeidsledig og skiftet jobb. Har skadedyr i huset mitt og har måtte bruke høsten på å rive rom for rom. Har ikke råd til å fikse det med én gang. Har ikke råd til ny bil. Har også en sykdom i munnen som koster meg mye penger som ikke blir dekt av det offentlige. 

Så... ja... leverer gaver på lillejulafteni år.

Er også alene med barn 100%, for å si det sånn.

I stedet for å bli irritert på andre så spør jeg hvordan det går og tilbyr uoppfordret en hjelpende hånd. 

Jeg gir også gave uten å forvente eller forlange noe tilbake. 

Anonymkode: 04d31...43e

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvorfor har du behov for å stemple meg som sløv fordi du leste at jeg glemte en venninnes bursdag 1 gang? Du vet ikke noe om hvorfor jeg glemte det eller om det er første gang eller om det skjer hvert år. 

jeg har ikke regler for mine venner. Vi er venner som godtar hverandre. Jeg fikk julegave i februar et år. Posten hadde brukt ekstra lang tid på å levere det året. Jeg ble kjempeoverrasket og ble veldig glad. Det betydde ingenting at julen var over da jeg fikk gaven. Å insistere at gaver kun kan gis etter veldig spesifikt regler gir virkelig ingen mening for meg.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.12.2024 den 14.38):

Jeg har et par venninner som aldri klarer å få levert fra seg julegaver før på julaften (dagtid). Dette passer jo selvfølgelig dårlig, for enten  har man opplegg hjemme, hvor det passer dårlig med besøk, eller så har man reist bort for å feire jul hos andre.

Hva tenker dere egentlig med dere som holder på slik??

Det er fordi gavene ble kjøpt lillejulaften eller på julaften. Åpenbart. Min far og svigerbror er slik. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mulig at jeg har feil inntrykk, men etter diverse tråder her inne så virker mange nordmenn sykelig opptatt av julegaver og materielle ting? Høres ut som at mange bør droppe gaver, som skal være noe fint. Ser at flere henger seg opp i at de får "feil gave i forhold til ønskelista" og lager egne regler for når denne må leveres for at personen selv skal få en fin jul. 

Dropp heller gaver, dersom dere er så nater på det.

Anonymkode: bf2c4...fc4

Vi er kun opptatt av gaver. Jeg er det. Jul er gaver. K34. 

Anonymkode: 5c9ad...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.12.2024 den 15.05):

Vet du hvordan det er i min verden? 

Huset er vasket ned i november. Da er også alle gaver klare. Jeg har klar meny og innkjøp, til både brunsj og middag, med unntak av noen datovarer, til og med 5.desember. Jeg logget av jobb i går, er helt ajour med alt jeg skal gjøre. Ribben ligger til tining i kjøleskap, og blir saltet og pepret i morgen tidlig. 

Men vet du hva jeg ikke gjør? Setter standarden for hva andre bør gjøre, med utgangpsunkt i hvor jeg legger standarden. 

Anonymkode: 5b141...9ef

Vasket ned i november? Er det ikke på tide med en førjulsvask igjen da? Vi vasket ned huset i forgårs så det ikke skal bli så voldsomt mye å støvsuge og vaske/rydde på mandag!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 20.12.2024 den 14.38):

Jeg har et par venninner som aldri klarer å få levert fra seg julegaver før på julaften (dagtid). Dette passer jo selvfølgelig dårlig, for enten  har man opplegg hjemme, hvor det passer dårlig med besøk, eller så har man reist bort for å feire jul hos andre.

Hva tenker dere egentlig med dere som holder på slik??

At vi tar det når vi treffes. Som seg hør og bør. Jeg åpner aldri gaver fra venner på julaften. De åpner vi sammen, når vi treffes for å hygge oss sammen.

Og så tenker jeg dette: Om livet ble så meningsløst og min egen psyke så ubalansert at jeg skulle valgt å irritere meg over slike irrelevante ting ville jeg tatt en tur til psykolog. Sånn på alvor. Ta tak i egen psykiske helse. Du har bare en. Og den må ivaretas.

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det skjer ingen verdenskatastrofer, men det det er like fullt sløvt og tafatt at voksne folk ikke klarer å planlegge, disponere tid og forholde seg til tider/klokkeslett/datoer. Dette er selvfølgelig de samme menneskene som er kronisk forsinket og ellers har dårlig organiserte liv. Jeg vil faktisk si det respektløst ovenfor andre folk.

Ja, nei, du får bare avtale at dere lar være å bytte gaver til neste jul, da. 
For hva er verdien av gavene dersom du velger å la deg irritere slik over at de ikke leveres «punktlig»?

ps: om noe er eller ikke er irriterende er et valg du tar. Verdien av valget du har tatt er negativ. For deg, men også for dine barn. Og det påvirker kun, og kun bare, dere.

Anonymkode: a5740...373

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du skjønte ikke det i det første innlegget? Enten er vi bortreist (som oftest det og det vet venninnene mine) eller så har vi fullt opplegg selv, med grøt pluss forberedelser til selve middagen senere på dagen. Vi liker også å kose oss i pysj i sofaen med jule-tv og julestrømper på formiddagen. Det er rett og slett ikke en dag det er ønskelig med uanmeldt besøk. Og gavene kommer altså for sent dersom vi er bortreist.

Jeg skjønte det. Men som sagt så ser jeg ikke problemet, for jeg er ikke asosial og ego. Jeg kan fint ta andre inn selv om vi spiser og chiller 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønte det. Men som sagt så ser jeg ikke problemet, for jeg er ikke asosial og ego. Jeg kan fint ta andre inn selv om vi spiser og chiller 

Og driter i andre rundt deg. Det er det dere sløve ikke forstår; sløvheten deres går utover andre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og driter i andre rundt deg. Det er det dere sløve ikke forstår; sløvheten deres går utover andre.

Ikke meg du siterer, men hvorfor i all verden er du venner med folk som skaper så mye agg hos deg? Det virker som du bærer skikkelig nag til folk i din vennekrets (og generelt) du mener er «sløve».

Slapp av, og jobb med toleransen din, så slutter du å hisse deg opp over bagateller som julegaver og når man mottar dem. 

Anonymkode: 03fde...77d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...