Gå til innhold

Dere som har B12 mangel, hvilke tilskudd tar dere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skulle hatt svar fortløpende da jeg skal innom apoteket og ikke har muligheten til det noen andre dager i jula. 

Har fått påvist B12 mangel. Ligger ganske lavt. Legen sa jeg bare skulle kjøpe tabletter på apoteket, ble ikke spesifisert hvilken type. Jeg bruker fra før B-vitamin kompleks da jeg også har mangel på andre B-vitaminer, dette ble avdekket på en blodprøve for over ett år siden. Disse tablettene har jeg ikke tatt regelmessig, kjøpte en boks for ett år siden som jeg fortsatt har... Så ja, har ikke vært flink til å ta de. Men er det nok B12 i disse eller burde jeg også ta bare B12 tabletter i tillegg? 

Dette var ved utredning hos lege på sykehus, jeg kan ikke akkurat ta kontakt med denne legen for spørsmål og å få tak i fastlegen nå i romjula er litt håpløst. Så vil høre fra dere andre som også har påvist mangel. Sprøyte er kun et alternativ om regelmessig bruk av kosttilskudd ikke fungerer. Selvsagt også det åpenbare, må legge om kostholdet (jeg er ikke veganer eller vegetarianer), men dette er tidkrevende og vanskelig, så jeg må ta kosttilskudd i tillegg. 

Anonymkode: bce99...2e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg bruker b12 dråper. Får mye bedre opptak gjennom slimhinnene. Kjøpes på helsekostbutikker. 

Anonymkode: 1d6da...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lever er billigere og sannsynligvis bedre enn tilskudd. Jeg svelger bare en liten bit med melk eller noe. Ellers finnes det jo leverkapsler som ikke gir bivirkningene som ofte følger med kunstige tilskudd.

Anonymkode: 4f27e...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Apoteket vet. Anbefaler egne b12-tabletter eller dråper. Selv får jeg sprøyter. 

Anonymkode: b3f8e...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tar b12 sprøyter. Har prøvd alt av dråper og tyggetabletter tidligere (høye doser også), men det er kun sprøyter som gir best effekt. Har IBS og dårlig opptak fra tarm uansett hvordan jeg spiser. 

Vær obs på at du bør få opp nivåene til høyere del av normalen og ikke rett over, og at det stabiliserer seg der. 

Anonymkode: 0fb46...1e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pharma Nord sine tyggetabletter er bra. Evn Nycoplus B kompleks ekstra sterk. I vanlige multi og b kompleks er det svært lite b 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...