Gå til innhold

Trenger hjelp ift kjøp fra nettbutikk som ikke godtar klage pga feil beskrivelse av varen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Visste ikke helt hva jeg skulle skrive som tittel for at den skal dekke saken, men sånn er det nå i hvert fall:

Kjøpte en kontorstol på Black Friday. På nettet var den beskrevet som "kontorstol med nedfellbare armlener" (sto litt mer, men det var det som var det viktige). 

Jeg hadde aldri kjøpt den om det ikke var mulig å bevege på armlenene, det var det viktigste for meg ift den stolen. 
Da jeg fikk stolen og begynte å sette den sammen så jeg jo at beskrivelsen ikke stemte. Jeg satte den sammen for å få en bekreftelse og det stemte at armlenene var faste, de måtte skrus sammen setet og ryggen for at stolen i det hele tatt skulle sitte sammen. Armlenene var helt faste og ikke mulig å bevege, det var ikke nedfellbare armlener som det sto i beskrivelsen.

Jeg tok kontakt med selger og forklarte at jeg ville heve kjøpet eller få tilsendt en annen stol med nedfellbare armlener, men de så ikke problemet. Nå har kundeservice og jeg sendt en hel masse med mails fram og tilbake pga denne stolen. De har først spurt et par ganger om hva jeg egentlig mener, så ville de ha bilde og så ville de ha bevis på at de hadde skrevet noe som var feil i annonsen, og da jeg ikke ga meg så sa de at de sendte saken videre til reklamasjon. Det gikk noen dager uten at jeg hørte noe så jeg sendte en mail og sa at jeg ventet på svar.

Da fikk jeg et kort svar tilbake om at jeg må sende en video av stolen.

Jeg kan såklart sende video av stolen, men dette skal da ikke være nødvendig?

 

Jeg har snakket med en advokat på tlf, (det var før jeg fikk mailen om at jeg skulle sende film) husker ikke om det var jussbuss eller noen andre som hjelper gratis. Hun sa at det høres ut som jeg har en god sak, men jeg husker ikke hva ellers som ble sagt. 

Så fikk jeg denne mailen om at de skal ha film av stolen og jeg skjønner at dette er uthalingstaktikk fra nettbutikken, de tenker at om de bare fortsetter med å være vennlige, men samtidig ikke gi etter så gir jeg etter til slutt. Jeg gir meg ikke. 

Jeg sendte en forespørsel til advokatvurdering i går og fikk svar om at jeg har en ganske sterk sak, men at summen er for liten til at de tar på seg det oppdraget.

 

Så mitt spørsmål er om noen kan hjelpe meg ift videre prosess? Er dette noe jeg kan ta med forbrukerrådet? Tar de sånne saker eller gir de bare råd (ref: navnet forbrukerrådet). 

Hva kan jeg skrive tilbake til nettbutikken nå for å få de til å forstå at jeg ikke kommer til å gi meg og at jeg har snakket med advokat som mener jeg har en god sak osv.? 
Jeg har i alle mail vært rolig og saklig og ikke vært krass eller noe sånt. Jeg har mest lyst til å legge fra meg den høflige tonen, men kommer ingen vei med det heller så jeg må fortsette å være saklig. 

Jeg kan fint ta en film av stolen og sende, men jeg tror de da kommer med noe nytt jeg må "dokumentere" og sånn går no dagan. 

Jeg vet at jeg kan ta kontakt med kredittkortselskapet og be de om å kreve tilbake pengene fra nettbutikken dersom klage ikke når fram og nettbutikken ikke ordner opp, men det er vel ikke før lengre ut i prosessen tror jeg. 

Anonymkode: 9c3ae...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

«Nå har jeg sendt bilder og video der man tydelig ser at varen er feilaktig utifra salgsteksten. Jeg gjentar at jeg hever kjøpet. Vennligst opplys om deres postadresse for retur av varen.» 

Anonymkode: 01492...3df

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg vet at jeg kan ta kontakt med kredittkortselskapet og be de om å kreve tilbake pengene fra nettbutikken dersom klage ikke når fram og nettbutikken ikke ordner opp, men det er vel ikke før lengre ut i prosessen tror jeg. 

Anonymkode: 9c3ae...e93

Du må uansett dokumentere at det er en mangel og at du har dokumentert dette også til selger. Så send dem det de spør om.

Anonymkode: fd630...cf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hvis du har kjøpt den på nett, har du vel 14 dagers angrerett?

Anonymkode: cd34e...a3e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.forbrukertilsynet.no/byterett-og-angrerett-ved-netthandel

Sitat

Angreretten gjeld i utgangspunktet i 14 dagar. Dersom du ikkje får opplysningane du har krav på, kan fristen bli forlenga med opptil 12 månader.

Sitat

Om du vil nytte angreretten, kan du ikkje berre sende vara i retur. Du må informere seljaren om at du nyttar angreretten. Du kan bruke standardskjemaet du har fått frå nettbutikken, eller det du finn her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det var ikke angrerett fordi jeg hadde åpnet og satt sammen stolen. Angreretten gjelder bare om man ikke har åpnet pakka slik at de kan selge produktet videre. 

 

Anonymkode: 9c3ae...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...