Catus Skrevet 2. mars 2006 #1 Skrevet 2. mars 2006 Mannen til ei venninne er så uheldig å ha både cøliaki og melkeallergi. Han tåler ikke poteter så veldig godt heller.. Jeg har hatt lyst til å invitere dem på middag lenge nå, men jeg vet rett og slett ikke hva jeg kan servere som han tåler. Noen som har erfaring med dette og kan tipse meg om noen middagsretter? Tips mottas med stooor takk!
Blueberry Skrevet 2. mars 2006 #3 Skrevet 2. mars 2006 Det finnes flere TORO-gryter uten hvetemel, vet ikke hvordan d r md melken der da men... Helsekostbutikkene har masse varer for ulike allerikere.
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2006 #4 Skrevet 2. mars 2006 Det er da ikke så vanskelig å unngå mel og melk! En god entrecote/kylling/andebryst/tunfiskbiff med masse salat! Bruk forskjellige typer salat, litt nøtter eller lett ristede kjerner i salaten sammen med godt tomater, rødløk og avocado. Varme nykokte asparges. Som dressing olje/balsamico. Hvis dere vil har mer "fyllstoff" ved siden av så bruk linser eller bønner i tillegg. Fruktsalat/appelsincarpaccio/fersk mango til dessert Mmmmm og sunt attpåtil
Amanlis Skrevet 2. mars 2006 #5 Skrevet 2. mars 2006 Jeg vet de med cøliaki kan spise taco, men usikker på om skjellene inneholder melk/melkepulver.
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2006 #6 Skrevet 3. mars 2006 Har også en venninne med cøliaki.. syns det med mat er vanskelig. Lyst be venner på vaffler, muffins, pizza og slike lettvinte ting, men det kan jo ikke ho spise.. Så da blir det aldri noe sånn liksom..
Lilith Skrevet 3. mars 2006 #7 Skrevet 3. mars 2006 Rent kjøtt, grønnsaker og ris kan man fint bruke. Ellers er det viktig å lese innholdsfortegnelsen på halvfabrikata (Og så finnes det mye glutenfritt i hyllene i større matbutikker) Lykke til!
Gjest Malina Skrevet 3. mars 2006 #8 Skrevet 3. mars 2006 Har også en venninne med cøliaki.. syns det med mat er vanskelig. Lyst be venner på vaffler, muffins, pizza og slike lettvinte ting, men det kan jo ikke ho spise.. Så da blir det aldri noe sånn liksom.. ← Hei! TORO har glutenfrie vafler og muffins- du trenger bare vann og olje. Kjempe enkelt. De fleste butikker har de posene. Ellers så er det jo bare å bytte ut hvtemel med glutenfri melblanding elr kakamix(TORO) Peppes har glutenfrie pizzaer som smaker godt! Ellers så er det ikke såå vanskelig å lage mat til allergikere, men ofte må man lage det mer fra bunnen av....
Catus Skrevet 4. mars 2006 Forfatter #9 Skrevet 4. mars 2006 Tusen takk for mange gode tips, folkens! Jeg finner nok noe å lage! Og Malina; Du har sikkert rett i at det ikke er så vanskelig å lage mat til allergikere. Jeg er bare litt usikker, og ønsker å være på den sikre siden. Jeg er ingen stor kokk ser du..
Pusekatt Skrevet 4. mars 2006 #10 Skrevet 4. mars 2006 Tusen takk for mange gode tips, folkens! Jeg finner nok noe å lage! Og Malina; Du har sikkert rett i at det ikke er så vanskelig å lage mat til allergikere. Jeg er bare litt usikker, og ønsker å være på den sikre siden. Jeg er ingen stor kokk ser du.. ← Hvis det er matvarer du er usikker på (det er ikke alltid det står på innholdsfortegnelsen - Freia Dronningsjokolade inneholder f.eks. gluten, men det står ikke på innholdsfortegnelsen), kan du ikke bare ta en telefon til vennen din og spørre om han/hun vet om matvare X er "trygg"? Allergikere har ofte god oversikt over hva de kan og ikke kan spise. Jeg har en niese som har cøliaki, og det er aldri noe problem å invitere på middag. Pleier alltid å lage minst en kake hun kan spise når vi har bursdagsselskaper (rullekake, hvor hvetemel er byttet ut med glutenfri melblanding, ulike sjokoladekaker, kanelboller, muffins - det meste går!). Jeg lager alt fra bunnen, men det er mange fine glutenfrie blandinger i butikkene. Til middag; hva med glutenfri pasta med en god tomatsaus eller lignende? Mannen min lager verdens beste lasagne (også glutenfri, noe som er veeeeeldig populært!), men det er jo kanskje ikke så aktuelt for en melkeallergiker, med mindre sånn laktoseredusert melk kan brukes? Lykke til! Ofte er det lettere å se begrensningene enn mulighetene når det gjelder matallergi, men det er en tilvenningssak;)
Gjest Malina Skrevet 4. mars 2006 #11 Skrevet 4. mars 2006 Og Malina; Du har sikkert rett i at det ikke er så vanskelig å lage mat til allergikere. Jeg er bare litt usikker, og ønsker å være på den sikre siden. Jeg er ingen stor kokk ser du.. Forstår godt at du er litt usikker i forhold til det Men da synes jeg det ekstra fint at du allikvel inviterer dem til middag. Jeg har selv to brødre som har cøliaki, og jeg vet hvor glade de blir når de kommer på besøk til folk som har husket(for det er det ikke alle som gjør) å ha mat til dem også- og de blir vanligvis storfornøyde med maten. Folk som har glutenallergi vet at det kan noen ganger kan være vanskjelig å få til maten, så mest sannsynlig vil han sette kjempe stor pris på at du har laget mat han kan ha. Du har fått mange gode tips over her! Gjerne fortell hva du lagde og hvordan det gikk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå