Gå til innhold

Krevende foreldresamarbeid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har gått fra hverandre og har et krevende og konfliktfylt samarbeid om barna, hvor involverte er bonusforeldre? 

Far har meldt seg halvveis ut, og svarer sjelden. Kommunikasjonen går ofte mellom meg og bonusmor. Bonusmor misliker meg, og det blir ofte diskusjoner mellom oss.

Kan jeg kreve at kommunikasjonen kun går mellom meg og far, eller blir jeg sett på som den vanskelige da? Jeg er så lei av å krangle om barna med en dame som bare har vært i livet deres i 3 år.

Hvor vanlig er det at bonusforeldre følger til lege, tannlege, er med på folerdresamtaler, melder seg til verv osv? Vi har en time hos fvk etter jul, så jeg ønsker å høre andres erfaringer så jeg vet hvor jeg kan sette grensa.

Anonymkode: 015c0...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok ikke uvanlig at bonusforeldre er involvert i større eller mindre grad. Kommunikasjon tenker jeg i utgangspunktet bør være mellom foreldre, så kommuniserer man med bonus ved behov. 

Foreldresamtaler bør også være med foreldrene, om far mener bonusmor trenger noe av denne informasjonen så kan han heller dele denne med henne. Ingen grunn til at hun skal være med når dere foreldre stiller. 

Men følger hun barnet opp på en god måte selv om kommunikasjonen dere imellom er dårlig? Det er jo bra om hun er en ressurs for barnet sånn sett, om hun behandler barnet bra og er en god omsorgsperson. Dessverre er det jo noen foreldre som lener seg på dette og blir lite involvert selv, men det er det ikke så lett å gjøre noe med. Man kan ikke kreve noe. Hvordan de forelder ting seg i mellom i deres hjem er opp til dem. Så lenge barnet følges opp som sagt hadde jeg latt det ligge. 

Anonymkode: 96a93...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen grunn til at kommunikasjonen skal gå utenom barnas foreldre. De skal også delta på verv osv. 

Anonymkode: 6ced4...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann og hans ekskone har et krevende samarbeid. Dvs det har roet seg nå, i kraft av at de har mindre kontakt.

Vi «bonusforeldre» har ingen rolle her. Jeg snakker aldri med hans ekskone (aldri truffet henne), og min mann har aldri snakket med eller truffet hennes nye mann.

Løsningen på det for dem er minimal kontakt, og kun skriftlig. Barna er såpass store at begge har egen telefon og kan kontaktes direkte. De setter opp kalender året i forveien, og denne overholdes. Den som har barna dagen de har en avtale, tar avtalen. Dvs trening, tannlege osv.

Hvor mye kontakt har du med bonusmor og hva er det dere krangler om? I de fleste tilfeller trenger man ikke SÅ mye kontakt, og nesten alt kan gjøres over en enkel sms/mail.

Anonymkode: b6f3c...a32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett helt greit forhold til barnefar, men om han meldte seg ut og lot det være opp til bonusmor så hadde det trolig surnet forholdet betydelig. 

Jeg synes det er opp til de faktiske foreldrene å ha oppfølging av barn i alle sammenhenger. Klart bonus kan stille opp og være med, det er en berikelse, men at de skal ta over er bare ikke aktuelt for min del. 

Anonymkode: 8a6e2...cac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere som har gått fra hverandre og har et krevende og konfliktfylt samarbeid om barna, hvor involverte er bonusforeldre? 

Far har meldt seg halvveis ut, og svarer sjelden. Kommunikasjonen går ofte mellom meg og bonusmor. Bonusmor misliker meg, og det blir ofte diskusjoner mellom oss.

Kan jeg kreve at kommunikasjonen kun går mellom meg og far, eller blir jeg sett på som den vanskelige da? Jeg er så lei av å krangle om barna med en dame som bare har vært i livet deres i 3 år.

Hvor vanlig er det at bonusforeldre følger til lege, tannlege, er med på folerdresamtaler, melder seg til verv osv? Vi har en time hos fvk etter jul, så jeg ønsker å høre andres erfaringer så jeg vet hvor jeg kan sette grensa.

En oppegående og involvert bonus kan jo gjør mange foreldre -oppgaver . Men kun hvis det er ønsket av barnet selv ( og begge bio-foreldre ) . Hvis kommunikasjon deres fører til krangel , er jo ikke dette til barnets beste . Fvk vil nok fokusere på hva som er barnets beste . Å dere må evnt du/ hun må lære dere å kommunisere på et voksent konstruktivt nivå. Evnt lage vanntette avtaler som ikke krever diskusjon .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, du kan kreve at kommunikasjonen går mellom deg og far. Men det hjelper jo lite å kreve hvis han ikke svarer. Jeg antar at du ikke har lyst til å ringe, både pga konflikt, og pga at da har du ikke skriftlig hva som har blitt sagt og avtalt. Om det er bonusforeldre inne i bildet, så tenker jeg at man kommuniserer der man får svar. Jeg antar at du er MER uvenner med far enn bonusmor.

Egentlig burde dere hatt dere en tur på familievernkontoret, men det er ikke alle som er mottakelige for input fra andre.

Ville fortsatt kommunisert med bonusmor, men svelge kameler og bare sendt meldinger om det mest nødvendige. Ikke sende beskjed om at nå kom barnet tilbake uten drikkeflaske IGJEN, eller at det var hull i sokken. Ha klare avtaler på forhånd, slik at dere slipper å avtale masse greier hver gang. F.eks. avtale hvem som skal ha ungene når i ferier og klokkeslett, og hvem som leverer eller henter og hva de skal ha med. Ha dobbelt opp av det meste, så du slipper å mase på at ting blir glemt og dere slipper lange diskusjoner på at fotballsokkene er for små.

Anonymkode: 21a72...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Absolutt ikke anbefalt å ha noe kommunikasjon ang barna via eksens kjæreste. Barna er et prosjekt mellom foreldrene. Helt rettferdig at all kommunikasjon går via f.eks mail om det stadig er endringer i forhold til hva det står i samværsavtalen og dette skaper problemer i forhold til kommunikasjonen. Det er uansett kun innleggelse/sykdom som er gyldig grunn for å måtte droppe samvær når ting er såpass betent at ting er krevende ang kommunikasjon. Blir ikke utsettelse eller endring av samvær men rett og slett avlysning evt færre dager om man ikke kan følge samværsavtalen. 

Om barnet har tannlegetimer, bursdags invitasjoner mm mens den har samvær med den andre forelderen så skal ansvaret for at barnet kommer seg dit ligge på forelderen som har samvær disse dagene. 

Endret av Fighter83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så klart kan du kreve at dialogen går via far - det er HAN som er forelderen, ikke partneren hans. 

Her følger bonus til tannlege etc men vi har et godt og velfungerende samarbeid rundt barna våre og stiller gjerne alle 4 på avsluttninger etc fordi vi vil, ikke fordi vi må..  Hadde vi hatt et dårlig samarbeid hadde det ikke vært normalt at bonus forelder fulgte til slikt. 

Bonus har ingenting å gjøre på foreldresamtaler og slike ting hvis samarbeidet er dårlig og problematisk. 

Anonymkode: 15502...291

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min eks har hatt vanskelig samarbeid, men han har ingen ny kjæreste. 
Men jeg har ny samboer med barn. Min samboer og eks samarbeider bra. Og mammaen til min bonusdatter er hyggelig med meg. Men jeg tar ikke verv, er heller ikke med på foreldresamtaler og sånn. Men fulgt til lege/tannlege har jeg gjort, fordi jeg var sykmeldt og det passet. 
Samarbeid blir mellom min samboer og hans eks. Men han er god til å inkludere meg🥰 

Anonymkode: 3c152...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...