Kvist Skrevet 2. mars 2006 #1 Skrevet 2. mars 2006 Noen med mer erfaring med symaskinen enn meg som kan hjelpe meg med følgende? Skal sy en rullekant på et glatt tynt chiffonstoff. Har rullefot på maskina og "mater" den med litt og litt stoff som jeg har "gjort klar" rullinga på, men enten tar den med seg mye mer stoff inn i rullen, eller så tar den ikke engang det jeg har rullet med fingrene. Holder stoffet litt opp og mot venstre som jeg har gjort når jeg har sydd rullekant i annet stoff. Hvordan kan jeg få kanten jevn og pen?
Gjest Twigi ulogget Skrevet 2. mars 2006 #2 Skrevet 2. mars 2006 Det er innmari vanskelig (som du allerede har oppdaget). På veldig glatte stoffer er løsningen vanligvis å tråkle hele sømmen først. Tungvint, men da har du kontroll på stoffet.
Ugla Skrevet 2. mars 2006 #3 Skrevet 2. mars 2006 Det er innmari vanskelig (som du allerede har oppdaget). På veldig glatte stoffer er løsningen vanligvis å tråkle hele sømmen først. Tungvint, men da har du kontroll på stoffet. ← Noen ganger er løsningen å tråkle godt ja, for å få et brukbart resultat...
Gjest Gjest_mirremask_* Skrevet 14. mars 2006 #4 Skrevet 14. mars 2006 Legg papir imellom, som du river vekk etterpå.
abelille Skrevet 15. mars 2006 #5 Skrevet 15. mars 2006 Jeg fikk tips om å bruke silkepapir når jeg syr i glatte stoff.
Kvist Skrevet 15. mars 2006 Forfatter #6 Skrevet 15. mars 2006 Papir ja... hmm, hvordan da? Tror jeg trenger ting inn med t-skje her jeg. Det jeg skal sy er altså en rullekant på et chiffonstoff. Selvfølgelig klippet i buer og greier så det er ikke en eneste rett kant nesten. Skal forhåpentligvis bli brudeslør etterhvert. Begynner å lure på om jeg rett og slett skal ta med meg masse knappenåler, stoff, synål og tråd og en flaske rødvin og belage meg på timesvis i sofaen... har jo litt mer kontroll om jeg håndsyr, for da går det i allefall ikke særlig fort, hehe.
Gjest Ester Skrevet 15. mars 2006 #7 Skrevet 15. mars 2006 Begynner å lure på om jeg rett og slett skal ta med meg masse knappenåler, stoff, synål og tråd og en flaske rødvin og belage meg på timesvis i sofaen... ← Pass på så du ikke søler rødvin på brudesløret, da!
Kvist Skrevet 15. mars 2006 Forfatter #8 Skrevet 15. mars 2006 Pass på så du ikke søler rødvin på brudesløret, da! ← Hehe, skal passe godt på jeg. Er bare det at rødvin er det jeg vet om som er best til å smøre tolmodigheten med... Har forresten begynt med håndsyinga, fikk tatt ca 20cm tenker jeg før tolmodigheten sa stopp (har ikke rødvin i hus ) Så nå er det bare 2,5-3 meter igjen... Optimist? Jeg?
Lassie Skrevet 15. mars 2006 #9 Skrevet 15. mars 2006 Jeg lurte på det samme på en sybutikk for en liten stund siden da jeg kjøpte stoff for å sy brudesjal Der sa de at om jeg legger avispapir mellom og setter i knappenålene så er det lettere å holde orden på stoffet, og avispapiret kan du lett dra vekk etterpå. Det samme gjaldt visst når man skal sy stretchstoff. Jeg tør nesten ikke begynne på sjalet mitt, jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå