Gå til innhold

Pasient rommene i sykehjemmene blir kameraovervåket

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er et stort avvik. Selv om man har tilgang til å logge seg inn for å utføre tilsyn digitalt er det strenge regler for hvorfor og når man skal gjøre dette. Nettopp for å verne om beboernes privatliv. Hver innlogging loggføres. Nattevaktene har f.eks. tre innloggingen per natt. Kl 00, 03 og 06 med mulighet for fler dersom det er særskilt grunn til dette. Dersom du eller de du jobber med logger inn oftere enn dette er det som sagt et stort avvik og IKKE slik digitale tilsyn skal utføres, så slutt å spre løgner.

Anonymkode: 537c9...c4e

I startfasen blir det gjort oftere fordi helsearbeiderne gjør seg kjent med systemet. Og hver gang en pasient sitter på sengekanten, skal feks pleiertrykke  på kamera for å se om h*n trenger hjelp. Kan være h*n bare ville strekke seg litt. 

Det er riktig at det blir loggført, men hvem kontrollerer egentlig dette? Og hvordan kan det bevises at alle tilsynene som blir gjort utelukkende er nødvendige?

Det jeg særlig reagerer på er at alt ble planlagt og delvis igangsatt før vi fikk tydelig informasjon om det. Plutselig var bare kameraene der og vi fikk først informasjon og kurs etterpå. Først 3 dager før de gikk i gang med Sensio som systemet heter, så gikk pleierne rundt og samlet samtykke hos pasientene og pårørende.

Anonymkode: 1b4c5...5ad

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er et stort avvik. Selv om man har tilgang til å logge seg inn for å utføre tilsyn digitalt er det strenge regler for hvorfor og når man skal gjøre dette. Nettopp for å verne om beboernes privatliv. Hver innlogging loggføres. Nattevaktene har f.eks. tre innloggingen per natt. Kl 00, 03 og 06 med mulighet for fler dersom det er særskilt grunn til dette. Dersom du eller de du jobber med logger inn oftere enn dette er det som sagt et stort avvik og IKKE slik digitale tilsyn skal utføres, så slutt å spre løgner.

Vi har samme systemet her jeg jobber. Jeg liker det, men mange pleiere som ikke bruker det sånn som det skal brukes. Her sitter det pleiere og følger med på hvolke pleiere som er på hvilke rom og hva de gjør når de er hos de forskjellige pasientene. Noe jeg tenker ikke er greit!!  Hva med personvernet til de som jobber? 

Anonymkode: 07c00...8d4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi har samme systemet her jeg jobber. Jeg liker det, men mange pleiere som ikke bruker det sånn som det skal brukes. Her sitter det pleiere og følger med på hvolke pleiere som er på hvilke rom og hva de gjør når de er hos de forskjellige pasientene. Noe jeg tenker ikke er greit!!  Hva med personvernet til de som jobber? 

Anonymkode: 07c00...8d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruker det der jeg jobber. Er enig i at det burde vært mer debatt rundt det. Vi har snakket om dette på personalmøter, men det er på initiativ fra kolleger. Det eneste vi har fått beskjed om er at de kan reservere seg mot det, men jeg jobber på demensavdeling. Vi har også fått beskjed om at vi kan bruke kamera for tilsyn, men vi skal ikke overvåke noen konstant, med mindre det virkelig trengs (pasienter som f.eks. er utagerende). Har tatt ekstravakter på et annet sykehjem, og der fikk de opp kamera uten at de ansatte fikk beskjed og informasjon på forhånd!

Det positive: Nattevaktene slipper å vekke pasientene. Jeg har jobbet noen nattevakter selv, men jeg velger å gå fysisk inn til pasientene. Føler meg ikke helt trygg. Pasienter som ønsker minst mulig kontakt med de ansatte slipper hyppige besøk. Når det er travelt og få på jobb, spesielt natt, så er det lettere å holde oversikt (får opp varsler om noen står opp osv). 

Det negative: Jeg tror noen kan få mindre hjelp fordi det ikke blir oppdaget om noen trenger hjelp. Selv om alt ser ok ut på kamera, så ser man jo ikke direkte pasienten, og pasienten kan ikke fortelle oss hvis det er noe. Jeg opplever at det er liten kontroll på når kamera brukes. "Regelen" er at vi ikke skal sjekke om kolleger er der, pårørende osv. Men det er umulig å vite om noen sjekker fordi de er nysgjerrig. En annen ting er at pasientene gjerne ikke vet hva som skjer. Hva ville de tenkt og ønsket hvis de var frisk og klar i hodet? Det går utover privatlivet, selv om det kan ses på som helsehjelp. 

Jeg tror kamera kan være bra i feks hjemmetjenesten. Jeg kan tenke meg at noen, spesielt yngre, heller vil overvåkes via kamera enn å få hyppig besøk i tide og utide, samt mange ulike pleiere hver uke. Kamera fungerer veldig bra hos de som lett utagerer (jeg jobber på forsterket avdeling). Nattevaktene sier også at de har fått et bedre innblikk i hva som skjer hos den enkelte på natten. Noen de trodde sov godt, ligger feks å vrir seg og snur på seg 100 ganger i løpet av en natt. 

Anonymkode: 25a17...04e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.12.2024 den 1.17):

Alle sykehjemmene i kommunen vår har det nå. De ble installert i det stille uten særlig diskusjon rundt det. Har skjønt det slik at det skal øke tryggheten for pasienten, samt spare tid og ressurser fordi pleierne i mange tilfeller bare kan ta tilsyn via kamera. Rommene til pasientene er deres private hjem. De kan reservere seg mot kamera på rommet, men da blir de i gjengjeld nektet lås på døren slik at de kan låse den innenfra..

Jeg er student og savner åpen dialog rundt dette. Syns det er rart ikke flere snakker åpent om det og stiller seg negativt til det. Kanskje de er redd for å bli mistenkt for å ikke yte god pleie? At det er pleierne som som føler seg overvåket i arbeidet sitt?
Har skjønt det slik at kameraene ikke et satt opp for å avsløre dårlig behandling , overgrep o.l. Men vil jo tro at kaneraovervåking kan forebygge slikt.

Jeg synes likevel dette høres ut som et stort overtramp i pasientenes rett på privatliv.

Hva tenker dere om kameraovervåking av pasientrom? Er det ok? Burde det vært ulovlig?

Anonymkode: 1b4c5...5ad

Dette ledd tipse lokalavisen om. Du kan tipse anonymt. Ja hende det blir mer diskusjon da. 

Anonymkode: 8662b...bbd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...