Gå til innhold

Pasient rommene i sykehjemmene blir kameraovervåket

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I vår kommune er det kamera på noen sykehjem/bokollektiv, men de kan ikke brukes utenom at bruker eller pårørende har signert på det. Det er heller ikke et vanlig kamera, men viser mer omrisset av personen slik at man kan se om den sover/ligger i senga om natta, eller feks er oppe og går. Det går ikke an å lagre noen opptak, det skal dokumenteres indikasjon på hvorfor det brukes, var mye skeptisme rundt det, men vi ser nå at det ikke kan misbrukes, og det erstatter ikke tilsyn uansett. Litt unødvendig er det jo, ikke mye til hjelp.

Anonymkode: bfe64...326

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du student så burde du ha snakket om dine bekymring/spørsmål med avdelingsleder/veileder istedenfor å spørre her, av alle steder.

Du ville ha fått god begrunnelse vil jeg tro. 

Som sykepleier ville jeg ha gjort hadde jeg vært student.

Ellers... sånne løsninger har ikke kommet på mitt arbeidsplass ennå. Det hjelper men kan ikke erstatte ett menneske etter min mening. 

Anonymkode: b039b...0f9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Littsånnder skrev (19 timer siden):

Glad jeg aldri skal på sykehjem, triste greier as

Hva hvis du blir så pleietrengende at du ikke har noe valg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg ikke noe på.  Det går under tvang paragraf 9 og det er særs strenge regler rundt det .  

Anonymkode: f7386...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanlig kameraovervåkning som de har i banker osv. Det er trygghetssystemer som fanger opp om den gamle har falt for eksempel. Da vil de gå en alarm til pleierne. Man er ikke avhengig av at pasienten selv trekker i snora for hjelp. 

Anonymkode: f5e52...e08

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min arbeidsplass har dette!

Det er strengt regulert i forhold til bruk av kamera! Det er tydelige regler, og ALT en gjør blir registrert og kan spores i ettertid, noe som det gjøres tilsyn av ved jevne mellomrom. Alle skal bli spurt om, og informert om bruken av dette, det er fult lov å si nei. Pleiere har ikke lov å gå inn på uplanlagte tilsyn uten å grundig redegjøre hvorfor i dokumentasjon! 

Kameraene blir brukt istedenfor faste tilsyn eks på natt. Så istedenfor å gå fysisk inn til pasientene, utføres det digitale tilsyn til faste tidspunkt. 
i tillegg kan en legge inn ulike hendelsesnyheter alarmer, eks «ut av seng» eller «ut av rom», dette er funksjoner som en alltid har hatt tidligere i form av bevegelsesalarm ol, forskjellen nå er bare at en har alle alarmene i samme system og har mangle flere muligheter i forhold til ha en ønsker å «få med seg» og hva en velger at er greit at en ikke blir varslet om. Eks kan en stille inn at varsel om «ut av seng» skal gå først etter 10 min, sånn at pasienten kan gå på do og tilbake i seng uten at det varselets om. Men dersom pas ikke finner sengen etter gitt tidsbruk får en varsel. Dette er veldig fint for pasienter med eks demens. Ofte klarer di seg selv, men dersom di ikke gjør det får vi varsel og kan gå inn å hjelpe, istedenfor en bevegelsesalarm for går hver gang det er bevegelse og vi må inn å «forstyrre» hele tiden. Da kan vi også se på kamera om det er en reel alarm eller falsk. 

vi er veldig fornøyd med kamera hos oss, og pasientene gir tilbakemelding om at di blir mindre forstyrret. Kamera er mest brukt på natt, for på dagen er det mye aktivitet og ikke like stort behov (kun hendelsesbaserte alarmer som eks fallsensensor). Pasienter som ikke ønsker digitalt tilsyn får tilbud om fysisk tilsyn dersom en anser det som nødvendig for helsehjelp, og hvis ikke avtales det at en ikke får tilsyn(gjelder faste tilsyn på natt). Alle pasienter har mulighet til å tilkalle hjelp på alarm uansett. 

Dette er framtiden og skal effektivisere helsevesenet… vi har mangel på personal og dette er faktisk tidsbesparende. MEN kamera følger ikke pasienter på toalettet eller skifter på senga, så personal må alltid være tilstede, så det er ikke snakk om at kamera skal erstatte alle ansatte, men spare tid slik at di som er på jobb kan bruke ressurser riktig! 

Anonymkode: 4f2fe...12b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo en sensor, ikke et kamera 😅 Supert å presentere noe uten all fakta.

Vi har det på alle sykehjem i vår kommune, inkludert der jeg jobber. Antall fall har gått ned med over 50%. Vi forstyrrer pasientene mindre på natten ved digitale tilsyn, og forebygger utfordrende adferd fordi vi ikke må være fysisk tilstede på rommet for å følge med, og kan gi ro og privatliv.  

Farmor har dette hjemme også - takk og lov.

Og til dere som hopper på ballen til TS: https://www.sensio.io/no/produkter/roommate

Anonymkode: 74ccf...7a0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...