AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #21 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Idag fikk jeg beskjed på apoteket at remeron (som jeg har gått på i mange år) ikke var på blå resept. Jeg hentet ut remeron for noen uker siden på frikortet mitt. Fikk ny resept av legen idag. Kan dette stemme? Anonymkode: 6a6a4...281 Kanskje legen glemte å sette det som blå resept da de skrev ut ny resept i dag. Anonymkode: a717f...3a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #22 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Idag fikk jeg beskjed på apoteket at remeron (som jeg har gått på i mange år) ikke var på blå resept. Jeg hentet ut remeron for noen uker siden på frikortet mitt. Fikk ny resept av legen idag. Kan dette stemme? Anonymkode: 6a6a4...281 Det er jo helt umulig for oss å svare på. Hvis legen ikke har forskrevet en blå resept er det lite apoteket kan gjøre, enn å tilby deg en pakke til full pris. Har du nettopp hentet ut på frikort gjelder det pakken med tabletter som du skal starte å spise i 2024, ikke for 2025. Anonymkode: 4d231...ad7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #23 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg jobber på apotek og tiden før jul og i romjulen er den travleste tiden på året. Alle som har frikort skal hente ut medisiner på frikort. Så klager de senere året etter om at egenandelen er så høy. Hadde de ventet med å hente medisiner til over nyttår, så hadde de allerede der minket spranget opp til nytt frikort. Vi på apoteket undrer oss over hvordan dere tenker hvert eneste år. Anonymkode: a3a15...7ab Mens jeg er motsatt. Målet er frikort så raskt som mulig så det meste spares til januar. Alltid medlem av FFF-klubben (frikort før februar) 😁 Har normalt andre uken i januar og får da tilbakebetalt i tillegg. Får jo frikort uansett så bedre å få det unnagjort. Her brukes mye medisiner, samt jeg har mye timeavtaler. Anonymkode: 261a7...f52 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #24 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hei! Jeg går fast på antidepressiva og har en del uttak igjen på resepten. Nå har jeg fått frikort. Kan jeg hente ut alt på en gang? Anonymkode: 6a6a4...281 Nei. Du kan hente for max 3 måneder av gangen. Har du hentet ut på siste egenandelsperiode, så må du betale for neste år uansett. Men det er jo lov å prøve seg, bare forvent å stå i lang kø på apoteket sammen med andre i samme ærend 🤓 Du kan jo også prøve deg på et besøk på legekontoret, fysioterapeut eller sykehus før nyttår, da slipper du også å betale! Anonymkode: 4d231...ad7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #25 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Idag fikk jeg beskjed på apoteket at remeron (som jeg har gått på i mange år) ikke var på blå resept. Jeg hentet ut remeron for noen uker siden på frikortet mitt. Fikk ny resept av legen idag. Kan dette stemme? Anonymkode: 6a6a4...281 Dette høres merkelig ut, fordi i felleskatalogen https://www.felleskatalogen.no/medisin/remeron-remeron-s-organon-563380?markering=0 som skal være oppdatert, står det helt nederst refusjon, og at T øverst betyr at den er på blå resept. Hva skjedde med den nye resepten fra legen din? Kan forklaringen være at det er for kort tid siden sist du hentet ut og dermed må betale alt for få få ut mer? Anonymkode: 73244...d04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #26 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kanskje legen glemte å sette det som blå resept da de skrev ut ny resept i dag. Anonymkode: a717f...3a4 Det skal legge seg automatisk i datasystemet, og ikke noe legen velger. Anonymkode: 73244...d04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #27 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det skal legge seg automatisk i datasystemet, og ikke noe legen velger. Anonymkode: 73244...d04 Dette stemmer ikke. Legen må sette refusjonskode om pasientens sykdom eller plager kvalifiserer for blå resept på akkurat det legemiddelet. Det som kan skje er at refusjonskoden forsvinner hvis resepten endres av lege og at legen glemmer å legge til refusjonskoden igjen. Eller at legemiddelet må søkes på blå resept til helfo og blir bare innvilget for 1 år f.eks. Da forsvinner blå resepten når det er gått 1 år automatisk, og legen må søke på nytt. Anonymkode: 0d73a...5b6 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #28 Del Skrevet 20. desember 2024 Vet ikke hvordan det er med slike medisiner du bruker men jeg bruker for blodtrykket og det er ofte mangel på de og mange andre medisiner derfor er de veldig restriktive med hvor mye du får hente ut. Og du får som oftest ikke hente ut for mer enn 3 måneder. Anonymkode: e46c8...40b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #29 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Helt sant. Jobber i apotek jeg også og blir like forundret hvert år over hvor mange som skal hente ut på frikortet "for å spare penger" man sparer jo ingen ting, tar bare lenger tid før man får frikort neste år.. Og de som stolt har klart å finne smutthull og fått hentet ut 6 og 9 måneders forbruk kommer tilbake på vårparten for å levera alt tilbake fordi de ikke skal bruke den medisinen lenger. Tenker ikke over at det er mange tusenlapper av våre felles skattepenger som må gå rett i søpla😔 Anonymkode: 60a76...720 Nå er det ikke slik at alle som har frikort kommer til å oppnå det året etter da. Vi er ikke en ensformet gruppe som får frikort hvert år alle sammen. Jeg henter ut alt jeg kan på frikort nå, fordi jeg trolig ikke vil få frikort neste år, uansett om jeg venter til januar med å ta ut medisinene her. Anonymkode: 13406...420 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #30 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Idag fikk jeg beskjed på apoteket at remeron (som jeg har gått på i mange år) ikke var på blå resept. Jeg hentet ut remeron for noen uker siden på frikortet mitt. Fikk ny resept av legen idag. Kan dette stemme? Anonymkode: 6a6a4...281 Legen har nok glemt å kode riktig. Det kan apoteket gjøre om, så lenge de ser at du har mottatt den på blå resept fra før. Anonymkode: 13406...420 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 21. desember 2024 #31 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg jobber på apotek og tiden før jul og i romjulen er den travleste tiden på året. Alle som har frikort skal hente ut medisiner på frikort. Så klager de senere året etter om at egenandelen er så høy. Hadde de ventet med å hente medisiner til over nyttår, så hadde de allerede der minket spranget opp til nytt frikort. Vi på apoteket undrer oss over hvordan dere tenker hvert eneste år. Anonymkode: a3a15...7ab tilfeldigheter har ført til at jeg også har vært på apoteket og hentet ny 3-måneders forsyning av noen medisiner nå i desember. Greit nok, for andre tilfeldigheter gjør at jeg har 4 avtaler i spesialisthelsetjenesten i januar og februar. Disse koster mer enn vanlige timer hos fastlegen, og dit må jeg også. Så totalt blir dette mange penger som jeg må ut med bare for de første par månedene. Da er det helt ok om jeg ikke i tillegg må hente blåreseptmedisiner igjen før i mars. Slik var det også i år, og frikortet kom i april/mai. Jeg har aldri tenkt på at apotekansatte har noen interesse av å betvile eller snakke nedlatende seg imellom når kundene kommer dit for sine ærender. Jeg ville gått til et annet apotek om jeg oppdaget noe slikt. Det er nok av apotek å velge mellom. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 21. desember 2024 #32 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 20.12.2024 den 0.17): Hei! Jeg går fast på antidepressiva og har en del uttak igjen på resepten. Nå har jeg fått frikort. Kan jeg hente ut alt på en gang? Anonymkode: 6a6a4...281 Nei, der er begrensninger på mengde, avhengig av hvilket preparat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #33 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette stemmer ikke. Legen må sette refusjonskode om pasientens sykdom eller plager kvalifiserer for blå resept på akkurat det legemiddelet. Det som kan skje er at refusjonskoden forsvinner hvis resepten endres av lege og at legen glemmer å legge til refusjonskoden igjen. Eller at legemiddelet må søkes på blå resept til helfo og blir bare innvilget for 1 år f.eks. Da forsvinner blå resepten når det er gått 1 år automatisk, og legen må søke på nytt. Anonymkode: 0d73a...5b6 Nå forteller du eventyr! Leger må ikke søke på nytt når et legemiddel er innvilget på blå resept og pasienten har fått vedtak. En resept kan være gyldig i 1 år, eller i 18. måneder, det bestemmer legen. Når resepten utgår på dato og legen fornyer resepten, så beholder pasienten sitt livsvarige vedtak på blå resept fra HELFO. Blå resepter og for den del H resepter du er ikke teknisk mulig å gjøre til hvit resepter. Anonymkode: 73244...d04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #34 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nå forteller du eventyr! Leger må ikke søke på nytt når et legemiddel er innvilget på blå resept og pasienten har fått vedtak. En resept kan være gyldig i 1 år, eller i 18. måneder, det bestemmer legen. Når resepten utgår på dato og legen fornyer resepten, så beholder pasienten sitt livsvarige vedtak på blå resept fra HELFO. Blå resepter og for den del H resepter du er ikke teknisk mulig å gjøre til hvit resepter. Anonymkode: 73244...d04 Du burde virkelig lese innlegget du svarer på før du skriver. Alt personen skriver stemmer. Du vrir på det personen skriver og motsier det. Anonymkode: 25e34...0a8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #35 Del Skrevet 21. desember 2024 Jeg har også opplevd at vikarierende lege har prestert å få medisiner jeg har hatt på blåresept i mange år over på vanlig resept. Fant ut av det i kassa på apoteket. Veldig kjedelig. Før hadde jeg fryktelig dårlig råd og da kunne jeg godt finne på å hente ut så mye medisiner som mulig i desember dersom jeg nådde frikortgrensa. Det var rett og slett fordi vintermånedene er ekstremt dyre og jeg hadde mye større økonomisk kapasitet til å betale meg opp til frikort med en gang strømmen ble litt rimeligere, så kostnadene gjennom året ble hakket jevnere. For meg hjalp det masse Har også hentet ut ekstra mye medisiner i desember før fordi jeg gikk på så lite medisiner at sjansen for at jeg kom opp til frikortgrensa året etter uansett var veldig lav. Anonymkode: 6e5ab...472 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 21. desember 2024 #36 Del Skrevet 21. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (På 20.12.2024 den 0.17): Hei! Jeg går fast på antidepressiva og har en del uttak igjen på resepten. Nå har jeg fått frikort. Kan jeg hente ut alt på en gang? Anonymkode: 6a6a4...281 Nei, det er begrensninger på hvor mye reseptbelagt medisin du kan ta ut hver gang både for å unngå medisinmangel og overdoser. Det hjelper heller ikke å gå på flere apoteker, da de vil få opp i registeret sitt at du nettopp har tatt ut. Endret 21. desember 2024 av Grüner Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #37 Del Skrevet 21. desember 2024 Jeg hentet ut alt som er igjen på resepten før jul. Frikort får jeg i Februar likevel så det spiller ingen rolle for min del. I tillegg så har jeg en del medisinsk utstyr som jeg henter ut så jeg alltid har et lite lager hjemme i tilfelle noe skjer som f.eks vær, tomt på lager ect. Anonymkode: e5a6a...846 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå