Gå til innhold

Kan jeg hente ut alle resepter på en gang? Har frikort

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går fast på antidepressiva og har en del uttak igjen på resepten. Nå har jeg fått frikort. Kan jeg hente ut alt på en gang?

Anonymkode: 6a6a4...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei!

Jeg går fast på antidepressiva og har en del uttak igjen på resepten. Nå har jeg fått frikort. Kan jeg hente ut alt på en gang?

Tror det er max 3 pakker , men noe usikker . Du kan liksom ikke hente ut ett års forbruk fordi man har frikort .. ;) 

Det står jo også reit , altså hvor mange ganger du kan hente ut 

Endret av Happyflopp
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei!

Du kan bare hente ut medisiner for tre måneder av gangen.

Anonymkode: 61660...56b

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis du har hentet ut for mindre enn 3 mnd siden, f.eks for 1 mnd siden, så får du kun for 1 mnd (evt 2 mnd hvis det er 2 mnd siden)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hentet ut en pakke nettopp.,Men legen forskrev ny resept idag slik at jeg kunne hente nye på frikortet.Men da er det vel ikke lov da.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er medisiner du skal gå på til neste år også så "straffer" du deg selv med å gjøre det sånn (hente ut mer enn normalt forbruk). Da tar det jo bare lengre tid å spare opp til frikort neste år.

Anonymkode: b8032...1c6

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meowmere skrev (43 minutter siden):

Du kan hente tre måneders forbruk

Det stemmer ikke helt. Jeg har frikort. Hentet ut kolesterol og blodtrykksmedisiner i oktober og nå desember "gratis" så nå har jeg medisiner til ut juni 2025.

Anonymkode: e0537...d37

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får hentet ut alt som kommer på blåresept. Det er jo ekspedert av en lege, og da er det likegyldig om du henter alle før jul enn i januar, februrar. . Jeg har hentet ut at alt av blåresept nå i jul. 

Anonymkode: c9904...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg hentet ut en pakke nettopp.,Men legen forskrev ny resept idag slik at jeg kunne hente nye på frikortet.Men da er det vel ikke lov da.. 

Jo det er lov. 

Anonymkode: c9904...e9c

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på apotek og tiden før jul og i romjulen er den travleste tiden på året. Alle som har frikort skal hente ut medisiner på frikort. Så klager de senere året etter om at egenandelen er så høy. Hadde de ventet med å hente medisiner til over nyttår, så hadde de allerede der minket spranget opp til nytt frikort.

Vi på apoteket undrer oss over hvordan dere tenker hvert eneste år. 

Anonymkode: a3a15...7ab

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg jobber på apotek og tiden før jul og i romjulen er den travleste tiden på året. Alle som har frikort skal hente ut medisiner på frikort. Så klager de senere året etter om at egenandelen er så høy. Hadde de ventet med å hente medisiner til over nyttår, så hadde de allerede der minket spranget opp til nytt frikort.

Helt sant. 

Jobber i apotek jeg også og blir like forundret hvert år over hvor mange som skal hente ut på frikortet "for å spare penger" man sparer jo ingen ting, tar bare lenger tid før man får frikort neste år.. 

Og de som stolt har klart å finne smutthull og fått hentet ut 6 og 9 måneders forbruk kommer tilbake på vårparten for å levera alt tilbake fordi de ikke skal bruke den medisinen lenger. 

Tenker ikke over at det er mange tusenlapper av våre felles skattepenger som må gå rett i søpla😔

Anonymkode: 60a76...720

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Helt enig i at det er rart. 
jeg får som regel frikort i januar. Jeg har egen konto som jeg setter av et beløp hver måned så jeg har nok til å betale egenandeler frem til jeg får frikort. Gir ingen mening i hamstre medisiner før jul. 
TS: det kommer an på hvor strenge apoteket er. Det heter seg at man kun skal hente ut fir 3 måneder av gangen, men ikke alle apotek er så nøye på det. 

Anonymkode: 62b62...29a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvis det er medisiner du skal gå på til neste år også så "straffer" du deg selv med å gjøre det sånn (hente ut mer enn normalt forbruk). Da tar det jo bare lengre tid å spare opp til frikort neste år.

Anonymkode: b8032...1c6

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Helt sant. 

Jobber i apotek jeg også og blir like forundret hvert år over hvor mange som skal hente ut på frikortet "for å spare penger" man sparer jo ingen ting, tar bare lenger tid før man får frikort neste år.. 

Og de som stolt har klart å finne smutthull og fått hentet ut 6 og 9 måneders forbruk kommer tilbake på vårparten for å levera alt tilbake fordi de ikke skal bruke den medisinen lenger. 

Tenker ikke over at det er mange tusenlapper av våre felles skattepenger som må gå rett i søpla😔

Det er jo ikke alle som har frikort hvert år.

Jeg har frikort i år, det er vel andre gang i livet jeg har fått frikort.. Vært mye på sykehus og oppfølging hos lege i år men det er ikke noe kronisk og regner ikke med at det blir like mye neste år. Derfor hentet jeg ut de medisinene jeg uannsett går på nå før jul heller enn å vente til januar og betale for dem :)

Jeg hentet bare ut for 1-3 mnd forbruk da. Jeg vet at jeg får brukt dem.

Anonymkode: b910c...cc4

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

er vel ikke alle som alltid kommer opp i frikort. Jeg har aldri hatt det, og jeg går på faste medisiner. Min mann fikk frikort i desember 1 år, og det var fordi han gikk til dps 3 ganger for utredning, ellers hadde ikke han heller aldri ha kommet opp i det. Så hvis man ikke, normalt, kommer opp i frikortsgrense så vil man jo gjerne bruke det når man kan.. 

ts. Du kan jo bare gå på apoteket å spørre. 

Anonymkode: 712f7...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hei!

Du har lov til å hente ut medisiner for tre måneder om gangen. Du kan ikke hente ubegrenset fordi du har frikort. 

Unntaket er dersom legen din har skrevet at du skal ha ut for 6 måneder. Det må begrunnes, for eksempel dersom du bor i utlandet mer enn tre måneder. (Type syden pensjonist). 

Apoteket ar deg heller ikke få ut mer enn det du kan få, med mindre du vil betale medisinen fullt ut selv.

Anonymkode: 73244...d04

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det stemmer ikke helt. Jeg har frikort. Hentet ut kolesterol og blodtrykksmedisiner i oktober og nå desember "gratis" så nå har jeg medisiner til ut juni 2025.

Anonymkode: e0537...d37

Jo det stemmer. At noen på apoteket der du hentet ut medisiner ikke følger regelverket endrer ikke på det faktum at man ikke skal på hentet medisiner for mer enn 3 måneders forbruk

https://www.helfo.no/Apotek/regelverk-for-apotek/regelverk-for-apotek-og-bandasjist#tremaanedersutlevering

«Apoteket/bandasjisten kan ikke utlevere legemidler, næringsmidler eller medisinsk forbruksmateriell på blå resept for mer enn tre måneders forbruk om gangen. «

Anonymkode: 61660...56b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag fikk jeg beskjed på apoteket at remeron (som jeg har gått på i mange år) ikke var på blå resept. Jeg hentet ut remeron for noen uker siden på frikortet mitt. Fikk ny resept av legen idag. Kan dette stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Helt sant. 

Tar ikke lenger tid å få frikort for meg, fordi jeg i tillegg til medisiner går på masse behandlinger. Jeg hentet ut medisiner denne uken, 2 mnd forbruk av hver og jeg får frikort før jeg har tatt de her så jeg har ikke akkurat dårlig samvittighet for det. 

Anonymkode: a717f...3a4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...