Gå til innhold

Mamma nekter å gi julegave til bonus

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ts her. Min mor og bonusbarnet ses sjelden da han bare er her annen hver helg. Så noe godt forhold vil jeg ikke si de har akkurat. 

Jeg spurte mamma om hun kunne gi en liten ting til de tre barna, også kunne mine barn fått resten uten at bonus fikk det med seg. Men nei, hun skulle ikke kjøpe til han i år og iallefall ikke når de ikke skulle feire sammen heller. Hun er minstepensjonist og må kjøpe til 13 stk. 

Anonymkode: b82d3...89d

Men da regner vel neppe bonus moren din som bestemor heller? Jeg ser ikke helt problemet her - de har ikle et nært forhold, dere skal ikke feire sammen og hun har mange barnebarn og dårlig råd. Vil barnet i det hele tatt tenke over den manglende gaven?

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg ville også kjøpt noe på vegne av min mor slik at barnet ikke opplever forskjellsbehandling. Det er julaften❤️

Anonymkode: 11ad0...112

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (56 minutter siden):

Men da regner vel neppe bonus moren din som bestemor heller? Jeg ser ikke helt problemet her - de har ikle et nært forhold, dere skal ikke feire sammen og hun har mange barnebarn og dårlig råd. Vil barnet i det hele tatt tenke over den manglende gaven?

Det handler kanskje ikke så mye om gaven fra TS sin mor i seg selv, men at det er ganske synlig at bonusbarnets bestemor gir gaver til bonusbarnets søsken, mens søsknenes bestemor ikke gir noe til bonusbarnet. "Er min bestemor mer glad i mine søsken enn deres bestemor er i meg?" er fort et spørsmål som kan dukke opp da. Hvis alle besteforeldrene gjorde likt (enten det var å gi gaver bare til blodsbarnebarn eller gi til alle) ville det ikke vært noe problem. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her. Min mor og bonusbarnet ses sjelden da han bare er her annen hver helg. Så noe godt forhold vil jeg ikke si de har akkurat. 

Jeg spurte mamma om hun kunne gi en liten ting til de tre barna, også kunne mine barn fått resten uten at bonus fikk det med seg. Men nei, hun skulle ikke kjøpe til han i år og iallefall ikke når de ikke skulle feire sammen heller. Hun er minstepensjonist og må kjøpe til 13 stk. 

Hvorfor mener du det er så viktig at din mor kjøper til din bonussønn - som hun nesten ikke kjenner og heller ikke skal feire sammen med i år? Når hun i tillegg har 13 hun må kjøpe gaver til? Hadde hun skullet feire sammen med dere ville jeg tenkt annerledes, men da etter mottoet alle som er sammen får gaver av hverandre. Vi hadde en kollega på julaften ett år, og da fikk selvsagt hen en liten ting fra oss, siden vi var sammen. 

For meg er det faktisk ikke „lite raust“ eller på annet vis kjipt at hun prioriterer som hun gjør. Bonusbarnet har egne besteforeldre som heller ikke bør påtvinges å kjøpe gaver til øvrige barn, gjør de det må det være helt frivillig. tipper uansett at alle barna som er med får så mange gaver at bonusbarnet ikke legger merke til at hen ikke får noe fra akkurat din mor, som uansett er en noe perifer person i vedkommendes liv. 

Det er forskjeller i familier med mine/dine og kanskje også fellesbarn. Det må også ungene lære seg og jeg tipper at gavehaugen blir ganske jevn, iallfall så lenge alle barna har besteforeldre som gir de gaver, selv om ikke alle barna får fra alle i besteforeldregenerasjonen. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Minstepensjonist med 13 å gi gave til… Du er en frekk og bortskjemt drittunge som forventer at hun attpåtil skal bruke penger på gave til et barn som ikke tilhører hennes familie og som godt mulig ikke engang er i livet hennes/ditt neste jul, eller neste måned!  

Anonymkode: 6b89d...785

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Herlighet, det er da komplett unaturlig for din mor å skulle gi julegave til noen du er stemor for annenhver helg, og som hun antageligvis har veldig lite forhold til. 

Din mor har ikke ansvar for familiesituasjonen din. Den har du fullt og helt ansvar for selv.

Anonymkode: aefcb...f12

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

13 barn/tenåringer mente jeg itillegg til de voksne. 

Får voksne gaver fra en minstepensjonist mens det sitter barn i rommet som ikke får? Det syns jeg hørtes voldsomt kjipt ut.

Barn er mer robust enn mange tenker. Hvis det blir spørsmål om hvorfor ikke alle får (hvis), så fortell hvorfor uten å legge til hva dere syns om det.  Tenker det ikke dveles lenge over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker det høres unaturlig ut for din mor å gi bonusbarnet gave i dette tilfellet. De har jo så og si ingen relasjon. Tviler på at bonusbarnet forventer noen gave fra henne.

Anonymkode: 04996...19c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt rasende om dette var min mor.  Du må på en eller annen måte sette en stopper for en slik urettferdighet.  Hun hadde i hvert fall ikke vært velkommen i mitt hus!  Og gavene til de andre barna hadde jeg returnert.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

13 barn/tenåringer mente jeg itillegg til de voksne. 

Jeg hadde lett sagt til min mor at jeg ikke ønsket meg noen gave og bedt henne heller kjøpe noe til Bonus. Skjønner godt at 13 gaver til barn OG gave til de voksne er mye for en minstepensjonist.

Anonymkode: 1697e...f8d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvorfor skal hun gi gave til ungen til din mann, når hun ikke skal feire med dere? 

Hvis fet er viktig for deg, kan vel du bare kjøpe noe og skrive at det er fra henne… Det er DU som har valgt en mann med særkullsbarn, hvorfor skal hun lide for det?

Anonymkode: a36fa...68e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror bonussønnen din tenker mye mindre over det en hva du gjør. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er valgfritt å gi gaver, ja. 

Det som også er valgfritt er hvem man ønsker bruke tiden sin på. 

Og valg har konsekvenser. En naturlig konsekvens av å velge å være en ekskluderende voksen er å bli ekskludert.

Ts: kutt henne ut. Fortell henne at du respekterer valget hennes om å ekskludere bonusbarnet, og at du antar hun selvsagt også har full forståelse og respekt for ditt valg om å ikke omgåes mennesker som ekskluderer. Og så brenner du den broen. Det er trolig en enorm lettelse.

Anonymkode: 49a97...fa3

Herregud, folk på kg tar lett på å bare kutte ut familie/venner! Sykt!

Anonymkode: 08100...7d0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Dagens foreldre.. Får unger med kreti og pleti, og forventer at besteforeldregenerasjonen skal betale for det.

Anonymkode: 79a77...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette tilfellet skiller seg ganske klart fra den andre pågående tråden om samme tema. Her er det snakk om et barn som er lite hos ts og som moren ikke har et nært forhold til. I den andre bor barnet permanent hos ts, og moren har kjent barnet i 11 år.

Synes det i denne tråden i høyden er naturlig å kjøpe en liten ting, og absolutt ikke på samme nivå som egne barnebarn. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bonusbarnet får vel gåver frå sine biologiske besteforeldre? På begge sider?

Anonymkode: 8e181...dd0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...