Gå til innhold

Mamma nekter å gi julegave til bonus

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi er en familie med dine/ mine barn. Ang julegaver har mine barn alltid fått av svigermor (bonus-bestemor) til jul og bursdag. . Da jeg snakket med mamma i dag sier hun at hun ikke har gave til barnet til samboeren min. Mamma skal ikke feire jul med oss i år. Men alle ungene skal være her. Hva synes dere? Burde mamma bare gi de julaften vi feirer sammen? (Min stemor kommer til oss i år og henne ser vi sjeldent,så jeg vet ikke hvordan hun gjør det med gavene)

Anonymkode: b82d3...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Å gi gaver er valgfritt, din mor er ikke tvunget til å gi til noen, hun gir til dem hun har lyst å gi till.

Anonymkode: 04cee...c10

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo riktig at man står fritt til å velge hvem man gir gaver til, men det er utrolig lite raust å ikke gi en gang en liten symbolsk gave til bonusbarnet. I min manns familie er det to bonusbarn og de har alltid fått gaver både fra oss steonkler og -tanter og stebesteforeldre og de har aldri blitt gjort forskjell på. Siden du ikke får endret din mor hadde jeg heller bare forklart til bonusbarnet at sånn er det bare og dere synes det er litt dårlig gjort, men ikke noe dere får gjort noe med. Noen er bare mest opptatt av blodsbånd dessverre.  

Endret av Arkana
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Å gi gaver er valgfritt, din mor er ikke tvunget til å gi til noen, hun gir til dem hun har lyst å gi till.

Ekstremt drittsekkaktig å gi til alle utenom én, attpåtil et barn. 

Anonymkode: 908e3...dd1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gaver er valgfritt å gi, men jeg tenker man som foreldre kan velge å beskytte barna mot sånne mennesker som din mor. Bare nekt å ta imot noen gaver fra henne, og si at når hun ikke er villig til å inkludere hele din familie er ikke noen gaver velkomne.

Anonymkode: 8a108...452

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette kommer jo en del an på relasjonen, og om bonusbarnet har egne besteforeldre å få gaver fra. 

Anonymkode: d2bad...13e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

For et sjarmerende vesen fin mor er. Hun setter seg selv i et dårlig lys. Lite du får gjort med det, bortsett fra å gjøre henne oppmerksom på at det flest og fremst for utover henne selv. 

Anonymkode: 7d862...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Vi er en familie med dine/ mine barn. Ang julegaver har mine barn alltid fått av svigermor (bonus-bestemor) til jul og bursdag. . Da jeg snakket med mamma i dag sier hun at hun ikke har gave til barnet til samboeren min. Mamma skal ikke feire jul med oss i år. Men alle ungene skal være her. Hva synes dere? Burde mamma bare gi de julaften vi feirer sammen? (Min stemor kommer til oss i år og henne ser vi sjeldent,så jeg vet ikke hvordan hun gjør det med gavene)

Du får spør hvor mye hun har brukt på de andre å si da kjøper til bonus og skriver fra henne, så kan hennes jobb være å bare si bare hyggelig når bonus takker 🫣 se hva hun sier da. 

Anonymkode: 00152...34d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her. Min mor og bonusbarnet ses sjelden da han bare er her annen hver helg. Så noe godt forhold vil jeg ikke si de har akkurat. 

Jeg spurte mamma om hun kunne gi en liten ting til de tre barna, også kunne mine barn fått resten uten at bonus fikk det med seg. Men nei, hun skulle ikke kjøpe til han i år og iallefall ikke når de ikke skulle feire sammen heller. Hun er minstepensjonist og må kjøpe til 13 stk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts her. Min mor og bonusbarnet ses sjelden da han bare er her annen hver helg. Så noe godt forhold vil jeg ikke si de har akkurat. 

Jeg spurte mamma om hun kunne gi en liten ting til de tre barna, også kunne mine barn fått resten uten at bonus fikk det med seg. Men nei, hun skulle ikke kjøpe til han i år og iallefall ikke når de ikke skulle feire sammen heller. Hun er minstepensjonist og må kjøpe til 13 stk. 

13 barn/tenåringer mente jeg itillegg til de voksne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da må du lære bonus at gaver ikke er noe man har krav på, at det er noe man normalt må ha et forhold for å få, og at når h*n får gaver fra alle andre så er det ingen krise å ikke få fra din mor. Når hun har lite inntekt skjønner jeg godt at hun vil forbeholde det skikkelige gaver til sine.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da ville jeg kjøpt en gave fra din mor..(Ett gavekort ville jeg nok valgt)

Og informert min mor om at du har kjøpt når bonus barnet takker henne for gaven..

For min egen del..

Endret av Akebrett
..
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis hun er minstepensjonist og skal kjøpe gaver til 13 stk, så er det forståelig at hun må prioritere. Foreslår at du kjøper en gave til bonus på vegne av din mor (spør om moren din synes det er greit). 

Anonymkode: abad7...181

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde kjøpt gave på vegner av min mor i dette tilfellet. Om det faller i dårlig jord så er det uansett bedre enn at et barn blir lei seg.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Gaver er valgfritt å gi, men jeg tenker man som foreldre kan velge å beskytte barna mot sånne mennesker som din mor. Bare nekt å ta imot noen gaver fra henne, og si at når hun ikke er villig til å inkludere hele din familie er ikke noen gaver velkomne.

Anonymkode: 8a108...452

Sånne mennesker? Hun synes vel bare det ikke er naturlig?!? Hva vet du om relasjonen før du slenger ut dette? 
Mine foreldre gir ikke til samboers barn fra før. Da får de likt med gaver. Bonusbarnevarn får fra begge sine besteforeldres sider, og det samme gjør våre fellesbarn. De får likt alle sammen av min manns foreldre. Ingen som reagerer på dette. 

Anonymkode: df190...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da er det jo litt mer forståelig. Jula er nok svært dyr for henne allerede. 

Anonymkode: 00152...34d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er valgfritt å gi gaver, ja. 

Det som også er valgfritt er hvem man ønsker bruke tiden sin på. 

Og valg har konsekvenser. En naturlig konsekvens av å velge å være en ekskluderende voksen er å bli ekskludert.

Ts: kutt henne ut. Fortell henne at du respekterer valget hennes om å ekskludere bonusbarnet, og at du antar hun selvsagt også har full forståelse og respekt for ditt valg om å ikke omgåes mennesker som ekskluderer. Og så brenner du den broen. Det er trolig en enorm lettelse.

Anonymkode: 49a97...fa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her. Det er ikke synd på bonusbarnet sånn i forhold til hva han får. Han får gave under treet og alltid 2000 kr utenom (men det vet ikke svigermor/ samboeren min at jeg vet. Barnet forsnakket seg en gang tidligere).

Min mor han mange å gi til mens svigermor har bare et barnebarn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selv ville jeg nok kjøpt som stebestemor, men det kan virke som om din mor egentlig har nok å kjøpe gaver til, og kanskje har noe begrenset inntekt. 

En plass må en sette litt strek på gavehandelen dessverre, og ho tenker nok att bonusbarna får nok av sin del av familien. 

Kjøp inn ett lite gavekort om du kjenner på dette, så ordner det seg. 

Anonymkode: dd34f...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes ikke det er noen fasit på dette.

Min mann har to særkullsbarn og det er ingen fra min side som kjøper gave til dem. De sees aldri heller, de er hos oss annenhver helg og vi feirer annenhver jul hos mine foreldre og min manns. Vi feirer med hans foreldre når han har barna, så de har aldri feiret med min familie.

Barna får masse fine gaver, både av besteforeldre på mors og fars side.

Anonymkode: 02285...480

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...