AnonymBruker Skrevet i går, 16:30 #1 Del Skrevet i går, 16:30 Jeg sparer fast i fond gjennom ASK og kjøper enkelt aksjer av og til. Kjøper for det meste utbytteaksjer. Jeg eier bolig med lav belåningsgrad. Jeg har ikke brukt pengene jeg har oppspart i BSU enda, fordi renten et så god (6,6%). Bør jeg i tillegg til dette opprette en IPS konto og spare målrettet til pensjon? Er 30 år, så det er lenge til jeg kan ta ut pengene. Anonymkode: 1ec25...642 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:32 #2 Del Skrevet i går, 16:32 Nei, det er så mange føringer på denne. Jeg holder meg til ASK, og diversifisert sparing der. Anbefaler kun IPS om man ikke har god kontroll, og trenger en form for tvungen sparing. Anonymkode: 7531c...4db 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #3 Del Skrevet 17 timer siden Jeg sparte i IPS men angrer på det. Politikerne skalter og valter med ordningen helt etter eget forgotbefinnende. Historikken med IPS de siste årene er en bananrepublikk verdig. Heldigvis er det en unntaksregel som gjør at jeg med uføretrygd får utbetalt det innestående beløpet over 10 år. Pengene beskattes men jeg investerer utbetalingene videre på egen hånd til alderdommen fordi jeg ikke stoler fem flate øre på det offentlige. Jeg har lest meg opp på finanssystemet over lengre tid og oppfatter systemrisikoen som overhengende. Derfor ønsker jeg heller ikke å ha mer enn høyst nødvendig plassert på IPS eller ulike former for aksje- og fondskonti. For helt moderate aksjeinvesteringer bruker jeg en konto hos Computershare, som er et selskap som holder oversikt over aksjonærbøker og tilrettelegger for de børsnoterte selskapene som er kunder hos dem. Aksjene eies da utelukkende i mitt navn, ikke via-via-via, slik det er hos DNB, Nordnet og bortimot alle børsmeglere. Anonymkode: 3cf37...7c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #4 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg sparte i IPS men angrer på det. Politikerne skalter og valter med ordningen helt etter eget forgotbefinnende. Historikken med IPS de siste årene er en bananrepublikk verdig. Heldigvis er det en unntaksregel som gjør at jeg med uføretrygd får utbetalt det innestående beløpet over 10 år. Pengene beskattes men jeg investerer utbetalingene videre på egen hånd til alderdommen fordi jeg ikke stoler fem flate øre på det offentlige. Jeg har lest meg opp på finanssystemet over lengre tid og oppfatter systemrisikoen som overhengende. Derfor ønsker jeg heller ikke å ha mer enn høyst nødvendig plassert på IPS eller ulike former for aksje- og fondskonti. For helt moderate aksjeinvesteringer bruker jeg en konto hos Computershare, som er et selskap som holder oversikt over aksjonærbøker og tilrettelegger for de børsnoterte selskapene som er kunder hos dem. Aksjene eies da utelukkende i mitt navn, ikke via-via-via, slik det er hos DNB, Nordnet og bortimot alle børsmeglere. Anonymkode: 3cf37...7c8 Du høres ut som i overkant nervøs IPS er for øvrig en helt grei tilleggssparing for å sikre seg litt ekstra i pensjon, men dette er ikke ment som en hovedsparing. Anonymkode: 4c1ab...100 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #5 Del Skrevet 11 timer siden Tror forresten man bør være mer nervøse for det globale markedet totalt sett i stedet for hvilken måte man sparer på. Det ligger og ulmer noe i nær fremtid: https://www.nettavisen.no/okonomi/spar-skrekkscenario-for-norske-sparere-drar-parallell-til-historiens-verste-krakk/s/5-95-2199240 Anonymkode: 4c1ab...100 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 8 timer siden #6 Del Skrevet 8 timer siden (endret) Fordelen med IPS er utsatt skatt og at beløpet ikke utløser formuesskatt. Avkastning skattes kun med alminnelig skattesats. Men så stopper det her. De største showstopper er: 1. Den sosiale regjeringen har redusert maks innskudd fra 45k til 15k per år. Om en ønsker å spare seriøs til pensjon, så er det ikke utenkelig å spare mer enn 1250kr per måned. 2. Beløpet må utbetales over minst 10 år og minst til du har fylt 80år. Det betyr at du får den siste kronen tilgjengelig ikke før du har fylt 80år. Beløpet er ganske låst. 3. Politikken mener mye om løsningen. Den er dermed utsatt for uvanlig høy politisk risiko. At pengene er låst gjør det enda vanskeligere å ha tillit. Min konklusjon er at disse tre faktorene ødelegger ganske mye og at skattefordelen ikke veier opp for det. Et eksempel: La oss si at du tjener litt og at du ønsker å få utbetalt 8000kr per måned fra IPS fra du er 62 til du er 80. Det er 96'000kr per år og totalt 1,7 millioner kr som bør være oppspart. Du må spare da i minst 34år dvs. begynne med maks innskudd når du er 28år. Har du litt uflaks med en sen krise så røyker den her fort. I tillegg skjer livet og du ble veldig syk med 60år. Du ønsker kanskje å bruke pengene nå mens du fremdeles kan. En ASK er dermed en helt annen verden. Du kan styre selv hvor mye du vil spare og når du vil spare eller ta ut. Skattefordelen IPS gir er ikke verdt en drit når du ikke får tak i pengene når du faktisk skulle ha behov. https://www.forbrukerradet.no/finansportalen/pensjon/hva-er-ips-og-hvor-fordelaktig-er-det/ Schmuhu Endret 8 timer siden av Schmuhu 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #7 Del Skrevet 1 time siden Det er så lavt beløp man kan spare at det er like greit å bare sette inn 15000 2.januar hvert år. Om man skulle bli ufør så kan man få ut penger, må ikke vente til den magiske aldersgrensen. Anonymkode: 2ed2b...7ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå