Gå til innhold

Spare i IPS

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg sparer fast i fond gjennom ASK og kjøper enkelt aksjer av og til. Kjøper for det meste utbytteaksjer. Jeg eier bolig med lav belåningsgrad. Jeg har ikke brukt pengene jeg har oppspart i BSU enda, fordi renten et så god (6,6%). 

Bør jeg i tillegg til dette opprette en IPS konto og spare målrettet til pensjon? Er 30 år, så det er lenge til jeg kan ta ut pengene. 

Anonymkode: 1ec25...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei, det er så mange føringer på denne. Jeg holder meg til ASK, og diversifisert sparing der. Anbefaler kun IPS om man ikke har god kontroll, og trenger en form for tvungen sparing. 

Anonymkode: 7531c...4db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sparte i IPS men angrer på det. Politikerne skalter og valter med ordningen helt etter eget forgotbefinnende. Historikken med IPS de siste årene er en bananrepublikk verdig. Heldigvis er det en unntaksregel som gjør at jeg med uføretrygd får utbetalt det innestående beløpet over 10 år. Pengene beskattes men jeg investerer utbetalingene videre på egen hånd til alderdommen fordi jeg ikke stoler fem flate øre på det offentlige.

Jeg har lest meg opp på finanssystemet over lengre tid og oppfatter systemrisikoen som overhengende. Derfor ønsker jeg heller ikke å ha mer enn høyst nødvendig plassert på IPS eller ulike former for aksje- og fondskonti. For helt moderate aksjeinvesteringer bruker jeg en konto hos Computershare, som er et selskap som holder oversikt over aksjonærbøker og tilrettelegger for de børsnoterte selskapene som er kunder hos dem. Aksjene eies da utelukkende i mitt navn, ikke via-via-via, slik det er hos DNB, Nordnet og bortimot alle børsmeglere.

Anonymkode: 3cf37...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...