Gå til innhold

Forberedelser juleaften

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg skal for første gang være vertskap på juleaften med 10 personer tilstede. Vi skal ha både ribbe og pinnekjøtt pluss pølser, medisterkake, kålrabistappe og poteter med mer.

jeg er så usikker på hvordan jeg logistikk messig skal klare å gjøre alt klart til middag i 5/6 tiden. Hvor starter jeg? (Vanne ut pinnekjøttet og salte ribben har jeg kontroll på) 

hvordan løser dere d med kun fire plater ? Og at alt er ferdig samtidig ?

hilsen en små stresset person som ønsker å gjør det så bra som mulig for alle. . 

Anonymkode: 01316...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Plate 1: Pinnekjøtt - du vet når det skal være ferdig og hvor lang tid det tar, tell bakover for å finne ut når det må settes på, dette gjelder forsåvidt for all maten.
Plate 2: Poteter
Plate 3: Stappe 
Om du har ferdiglaget surkål/rødkål så legger du posene på toppen av potetene så de varmes der
Plate 4: Saus (hvis dere bruker det)

Stekeovn: Ribbe. Når svoren skal sprøs legger du medisterkaker og pølser i panna sammen med ribben.

Om du skal ha flere grønnsaker, så kan du varme i mikrobølgeovn hvis du har det.

Julaften er ikke den dagen man kan tenke på nettleie eller strømforbruk.

Endret av Brunhilde
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stappen er veldig grei å lage dagen før, og varme opp og smake til litt på julaften. 

Anonymkode: b7187...306

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips, jeg har liksom laget alt tidligere men ikke samtidig og til så mange personer. 
Det med medisterkaker og pølser inni ovn med ribben på slutte var et godt tips.

saus skal jeg også lage, selv om det ikke er noe jeg er oppvokst med. Andre god tips ? Kan jeg skrelle poteter og kålrabi dagen før? For å la det ligge i kaldt vann til det skal kokes ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for gode tips, jeg har liksom laget alt tidligere men ikke samtidig og til så mange personer. 
Det med medisterkaker og pølser inni ovn med ribben på slutte var et godt tips.

saus skal jeg også lage, selv om det ikke er noe jeg er oppvokst med. Andre god tips ? Kan jeg skrelle poteter og kålrabi dagen før? For å la det ligge i kaldt vann til det skal kokes ?

Til det siste: Ja. Jeg ville også laget kålrabistappen dagen før, og varmet den forsiktig med litt ribbefett like før du serverer maten.  Sausen ville jeg også gjort mest mulig klar dagen før, og bare varmet med kraft like før måltidet. 

Anonymkode: df70b...e8e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen før: skrelle og kutte alt, lage stappe og evt. kål som bare varmes opp! Da kan du frigjøre en plate når pinnekjøttet er ferdig(det står seg jo i kjelen en halvtimes tid, eller hvis du skal brune under grill i ovn) mens du varmer opp det som var laga på forhånd☺️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lage alt du kan lage dagen føre. Også i min familie bruker vi dyne/teppe trikset. Pass på at det ikke er varm kjele direkte fra panne, men kanskje former du skal servere det i, (jeg har glassformerer med lokk, som jeg også bruker til servering.) dette legger inni brettet dyne elle tykt pledd! Da holder det seg varmt! 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips, jeg damper pinnekjøttet i morgen. Ja det ligger allerede i vann. Så pakker jeg det i fryseren fram til lillejulaften kveld. Tar det opp av fryseren, da er dette kun å varme opp julaften. Kan da konsentrere meg om ribben. Salt og annet krydre lillejulaften. Sett ribben tidlig i ovnen på lav temperatur, sett på grill like før servering, men følg med. Da popper svoret. Se på nettet hvordan beregne lav temperatur, steketid og kilo på ribben. Er enig i det flere sier, skrell alt du kan lillejulaften og sett det i vann. 

Du skriver at du har laget alt før, bare i mindre skala. Der er ikke stor forskjell. Stol på deg selv. Lykke til. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Platetopp; 1) mandelpoteter, 2) rødkål, 3) surkål

Vi har noe kaldt tilbehør som jeg gjør klar dagen før, som rødløksmarmelade. Kålrotstappe, som du nevner, kan du også gjøre dette med, og raskt varme opp. 

Gjør klar rødkål og surkål i gryter tidlig morgen, og setter på dette en time før ribben er ferdig. Når det er klart setter jeg ned til 1. Potetene skrelles, legges i kaldt vann, og trekkes fra ribben tas ut av ovnen. 

Medister og julepølse er laget klart, og stekt, på julaften legges det bare inn sammen med ribben siste tiden, og blir liggende i ovnen når ribben tas ut for temperering.

Mens ribben tempererers lager man sausen, følger nøye med på at potetene ikke blir overkokt, og legger så deler av alt i fat og på skåler. 

Mens saus, surkål og rødkål blir stående med temperatur 1. Ribbe og medister+pølser settes inn i ovn på lav temperatur, og poteter i samme ovn. Slik at det fortsatt er varmt for påfyll. 

Anonymkode: 76b0a...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Platetopp; 1) mandelpoteter, 2) rødkål, 3) surkål

Vi har noe kaldt tilbehør som jeg gjør klar dagen før, som rødløksmarmelade. Kålrotstappe, som du nevner, kan du også gjøre dette med, og raskt varme opp. 

Gjør klar rødkål og surkål i gryter tidlig morgen, og setter på dette en time før ribben er ferdig. Når det er klart setter jeg ned til 1. Potetene skrelles, legges i kaldt vann, og trekkes fra ribben tas ut av ovnen. 

Medister og julepølse er laget klart, og stekt, på julaften legges det bare inn sammen med ribben siste tiden, og blir liggende i ovnen når ribben tas ut for temperering.

Mens ribben tempererers lager man sausen, følger nøye med på at potetene ikke blir overkokt, og legger så deler av alt i fat og på skåler. 

Mens saus, surkål og rødkål blir stående med temperatur 1. Ribbe og medister+pølser settes inn i ovn på lav temperatur, og poteter i samme ovn. Slik at det fortsatt er varmt for påfyll. 

Takk for veldig gode og konkrete råd, det er det jeg var ute etter. Redd jeg kommer til å stresse veldig for alt liksom skal bli så perfekt som mulig.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for veldig gode og konkrete råd, det er det jeg var ute etter. Redd jeg kommer til å stresse veldig for alt liksom skal bli så perfekt som mulig.. 

Husk at alt tåler å stå litt, på lav temperatur :)

Rødkål, Surkål og stappe, senere saus, kan stå lenge på temperatur 1 på ovnen, hvis det har lokk. 

Tilsvarende kan ribben ligge på benk lenge, og enda lenger i ovnen på ca 70 grader. Samme med alt av medister og pølser. 

Julemat er så "robust" mat at det som det er enklest å ødelegge er mandelpoteter. 

Og skriv ned planen din, med tidspunkt. Det gjør jeg selv når det er mat jeg nå etterhvert tar på rutinenen, som julemiddag. For plutselig er noe glemt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal vel også gå an å bruke poteter istedenfor pinner i pinnekjøttgryta, men kanskje det blir for mye smak på potetene mot ribba? 

Anonymkode: 66514...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående poteter, så kan du skrelle og la stå i vann i kjele i romtemperatur i opptil fire (eller var det fem) dager så lenge du bytter ut vannet hver dag. Det er et kokketriks jeg leste en gang, og jeg har prøvd det, og det var helt flotte poteter! 

Det hjelper veldig mye før sånne dager. 

Husk at alt bruker endel lengre tid på å koke opp når det er i store kjeler. Det blir ikke som å koke en potet til deg selv. 

Alle grønnsaker jeg skal bruke, og som må kuttes opp, gjør jeg to-tre dager før og har i poser i kjøleskap. Da står du ikke med breddfulle matposer med skrell som skal ut i søpla etc. Saus står jeg ikke å lager når maten kommer ut av ovnene. Lager den noen timer før og varmer den før bordsetting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker å langtidssteke hovedretten på sånne dager. Det vil si, klargjøre steken (her ribbe) og få den i ovnen tidlig på dagen. Så passer den seg, og man kan konsentrere seg om resten av menyen. 

Anonymkode: 03b0f...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det skal vel også gå an å bruke poteter istedenfor pinner i pinnekjøttgryta, men kanskje det blir for mye smak på potetene mot ribba? 

Anonymkode: 66514...176

Jeg bruker damprist. Sånn i stål som man bretter sammen. 

Anonymkode: 0ae2a...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker poteter som rist i pinnekjøttpannen - de blir kjempegode. Da får du frigjort en plate/panne.

Ellers som andre sier - skrell kålrot dagen før. 

Og husk du må ha store nok panner til kålrot og evt potet, til 10 stk tar det mye plass.

Anonymkode: 68ad5...cec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp ferdige mandelpoteter souse vide til ribbe-middagen. De er så godt som like gode som vanlige. De kan varmes sammen med surkål og rødkål. Til pinnekjøttet kan poteter brukes som damperist. De tar til seg pinnekjøtt-smak så til ribben passer de ikke like godt.  Stappe kan du lage ferdig dagen før og varme opp på svak varme. Potetene skreller du dagen før. Husk stor nok kasserolle til alt. 

Anonymkode: 08891...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stappa kan du lage dagen før, og bare varm den opp rett før servering mens ribben hviler. 

Medisterkaker kan du ha sammen med ribba mot slutten. Samme med pølsene, men du kan også dampe pølsene med pinnekjøttet (legg de på toppen). 

Surkål og rødkål varmer du oppå lokket til en gryte (potet eller pinnekjøtt) hvis det er sånne poser. Eller så kan de varmes i mikro, eller kan du sette de også inn i ovnen. Andre grønnsaker kan du også koke med f.eks potetene, eller ha de under ribba det blir også veldig god kraft til sausen. 

Ha sjyen i en panne, reduser litt og rør inn litt jevning slik at den blir litt tykkere. Smak til med litt ekstra krydder eller en fløteskvett. Dette går fint :)

Anonymkode: 9ccec...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...