Gå til innhold

Hvor dyr bil i forhold til inntekt kjøper du?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjøpte en tre år gammel bil for 275 000kr, ca 2/3 av årsinntekten på det tidspunktet. Betalt ned nå og går fint fortsatt! 11år gammel nå😊 

Anonymkode: d56e8...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pga. unger og trafikksikkerhet kjøpte vi ny bil i fjor (Nissan Leaf, 199kkr) og en stor stasjonsvogn fra 2018 til 180kkr året før. Vi tjener vel 800-900kkr sammenlagt. Foretrekker ellers prisklassen rundt 50kkr. Da kan man bulke uten hensyn.

Anonymkode: 91488...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv tjener jeg nesten 2 mill i året, neste år blir det fire mill i utbytte for 2024.

Bilen min er 15 år og verdi ca 100 000 kr. 

Anonymkode: 7f33b...0c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.12.2024 den 23.41):

Lol ja du tror vel det. Er du naiv?

Anonymkode: ae34c...9fd

Tror? 😂 vi er mange som har 1,99% rente.. 

Anonymkode: 9cd8d...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp kjøpt bil til 50.000. Jeg vet den holder i flere år og ikke noe feil med den på lenge.

Jeg kjøper aldri noen dyr bil, jeg skal bare kjøre til jobb, butikk, besøke folk osv. trenger ikke bil som koster skjorta for å komme fra a til b.

Anonymkode: 73b8d...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpte ny bil til ca 460 000, la inn 35 % egenkapital for å få lav rente. Kjører samme bil seks år senere.

Tjener ca 1,5 mill i året.

Bil gir meg så lite, så pengebruk på det holdes til et minimum så lenge jeg kan være trygg på at den tåler en kollisjon og at den alltid starter.’  

Anonymkode: 7d72a...184

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk arv for noen år siden, kjøpte meg ny bil da (ville oppleve splitter ny bil en gang i livet), den kostet i underkant av 500’ og jeg har den fortsatt (er vel 11-12 år siden), den er trygg og duger lenge for meg. Tjener rundt 600’

Endret av Fjugur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt 100k maks for en bil, noe mer syns jeg er unødvendig luksus, bortkasta penger og et statusjag. Får en mer en god nok brukt bil til 100k pluss minus, og med en liten innsats kan man fikse mye selv. Bil er et fremkomstmiddel og skal ta deg fra A til B. Mye annet jeg heller vil bruke penger på en et dyrt billån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.12.2024 den 23.56):

Bytter bil ca annethvert år. Som regel i prisklasse rundt 150.000. Husholdinntekt på ca 1,5 mill. 

Anonymkode: 76838...c2f

Hvorfor så ofte?

Anonymkode: d9090...2b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sagt bil til Max 350k. Men så gikk vi på en Tesla-smell i sommer når dem hadde så god kampanje på renter. Fikk også gratis lading ett år med i kampanjen. Vi betalte 550k for den. Har en inntekt samlet på 1,3.

Anonymkode: ae36c...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del gutter/menn vil ha drit dyre biler, som en slags penis-forlenger. For meg er det bare et fremkomstmiddel, og jeg kjører max 12.000km i året. Derfor aldri lån til bil og bare brukte diesel-biler til 70-80.000kr som jeg kan bruke i gjerne 7-10 år før skroting. Da blir totalkostnad ganske lav.

Anonymkode: 74983...08d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om man kan reparere bil selv er det selvsagt greit å kjøpe en billig bil, men ellers blir det fort dyrt og mye plunder og heft om en skal ha andre til å reparere den titt og ofte.

Anonymkode: 30ad3...4b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Om man kan reparere bil selv er det selvsagt greit å kjøpe en billig bil, men ellers blir det fort dyrt og mye plunder og heft om en skal ha andre til å reparere den titt og ofte.

Du slår bombastisk fast at alle biler med noen år på baken blir dyrt og plunder og heft? Ja, det betyr mye å kjøpe rett type (merke) bil, gå nøye til verks med å undersøke om service er fulgt opp, hva som er gjort når, hvor mange eiere, alder og kjønn, hva slags kjøring, hvor i landet, har bilen hatt ulykker, rust osv. Gjør en jobben grundig her, er mye gjort. Mine fire siste slike type biler har jeg hatt ytterst få utgifter på. Og jeg bruker godkjent verksted som tar kun 840kr timen. Bruker de ti minutter over timen på en rep, så tar de betalt for bare 1,1 times jobb! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,3 i inntekt (samlet), bilen kostet 305.000. Så ikke dyr i forhold til inntekten 😊

Anonymkode: 2bec2...9ca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du slår bombastisk fast at alle biler med noen år på baken blir dyrt og plunder og heft? Ja, det betyr mye å kjøpe rett type (merke) bil, gå nøye til verks med å undersøke om service er fulgt opp, hva som er gjort når, hvor mange eiere, alder og kjønn, hva slags kjøring, hvor i landet, har bilen hatt ulykker, rust osv. Gjør en jobben grundig her, er mye gjort. Mine fire siste slike type biler har jeg hatt ytterst få utgifter på. Og jeg bruker godkjent verksted som tar kun 840kr timen. Bruker de ti minutter over timen på en rep, så tar de betalt for bare 1,1 times jobb! 

Engentlig ja - det er alltid en grunn til at folk selger bruktbilen. Stort sett er det at det er for mye tull og feil på den og at det blir slitt.

Toyota/Honda er bedre enn andre, men selv de blir dyre å ha på verksted når de passerer 200.000 km. Husker god bensinpumpa til Avensis, Toyota skulle ha 15.000,- for å skifte den. Kostet 1000,- på skruvat og var oem. Bare 1900,- i "diagnose".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Engentlig ja - det er alltid en grunn til at folk selger bruktbilen. Stort sett er det at det er for mye tull og feil på den og at det blir slitt.

Toyota/Honda er bedre enn andre, men selv de blir dyre å ha på verksted når de passerer 200.000 km. Husker god bensinpumpa til Avensis, Toyota skulle ha 15.000,- for å skifte den. Kostet 1000,- på skruvat og var oem. Bare 1900,- i "diagnose".

Selvfølgelig er det en grunn til at folk selger. Men grunnen trenger ikke være at bilen er utslitt eller har gått masse. De bilene styrer jeg unna også. Og enkelte merker er det umulig å finne deler til når de har blitt 10-12 år gamle, for fabrikken lager ikke deler lenger. Bortsett fra det, er det stadig flere eldre som kjører bil, men en dag kjører de ikke lenger, og da kan man finne biler som er både 8, 10 og 12 år gamle som ikke har gått mer en rundt 100.000km. Som ofte har stått i garasje, vert kjørt pent, og som har gått veldig lite på salt da mange eldre ikke liker glatta. Det gjelder å kunne litt om bil, det er en fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri brukt mer enn 25k på bil. De varer i 4 år (2 eu godkjenninger) 

Anonymkode: adaec...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tjener ca 1,5 mill samlet. Kjøpte en årgang 2012 Volvo til 140 000 kr sist, har hatt den i ca 4 år. Sikkert i kollisjonstest, driftssikker, lite feil med den, plass til alle 5. Hva mer kan man ønske seg. Jo, kanskje rattvarme og forvarming via app. Ellers er den gull.

Anonymkode: 92f5a...8f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...