AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #41 Del Skrevet 19. desember 2024 Brunello skrev (12 minutter siden): Til dere som tjener godt og kjøper billig bruktbil: Tenker dere ikke på sikkerhet? Selv bruker vi heller ikke veldig mye på bil, men kjøper nye biler når vi trenger det. Vanlige familiebiler til drøyt 500’. Totalt tjener vi over to millioner. Jeg tjener ikke godt, og har bruktbil. Jeg vet ganske mye om bilen jeg eier, den er japansk har svært slitesterk motor og gode kjøreegenskaper. Den er ikke ny nok til å ha innebygde hjelpemidler som ABS o.l, men jeg kjører som en kjerring på dårlig føre. Ikke fordi jeg har problemer med føret, men fordi folk har hastverk og stoler for mye på bilene sine. Jeg har kjørt en Tesla, og det skremte meg. Om jeg ikke kan ha en bil jeg kan kontrollere selv, så går jeg heller. Anonymkode: 8c22d...262 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #42 Del Skrevet 19. desember 2024 Kjøper bare bil jeg kan betale ut der og da. Kjøpte min for 65,000 kr, den er verdt 90,000 kr. Frister å selge og å kjøpe en til 100,000 kr, slik at jeg kun bruker 10,000 kr for å oppgradere. Har ikke noe behov for det, men det frister bare fordi den er verdt så mye mer enn hva jeg betale for den. Billån er idiotlån om du ikke har råd til det. Anonymkode: 2933e...fd9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Happyflopp Skrevet 19. desember 2024 #43 Del Skrevet 19. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvor dyr bilen er kommer helt ann på hvor lenge jeg er interessert i å spare til akkurat det formålet. Lån til bil uansett inntekt er uaktuelt - hiver heller penger på bålet. Tjern rundt 830 000 kr, kjøpte bil til 70 000 sist. Anonymkode: 5de16...a07 Fornuftig , ikke mange slike mennesker igjen på denne jord . Støtter den , Jeg er ikke ute etter å verken se eller fremstå rik , nettopp fordi jeg er det , og hvordan har jeg blitt det? Joooo ... Fordi jeg blant annet aldri har tatt billån som 99% av alle dumme nordmenn gjør Endret 19. desember 2024 av Happyflopp 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #44 Del Skrevet 19. desember 2024 Happyflopp skrev (Akkurat nå): Fornuftig , ikke mange slike mennesker igjen på denne jord . Støtter den , Jeg er ikke ute etter å verken se eller fremstå rik , nettopp fordi jeg er det , og hvordan har jeg blir det? Joooo ... Fordi jeg blant annet aldri har tatt billån som 99% av alle dumme nordmenn gjør Godt poeng. Det er mange riktig gode biler på bruktmarkedet, og man låner ikke penger til bil. Anonymkode: 8c22d...262 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #45 Del Skrevet 19. desember 2024 Brukte kun en årsinntekt, eller det vil si en halv, siden vi er to som deler på bilen. Cashet den ut, siden vi ikke ønsket billån. Anonymkode: a2cd9...368 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Redneck82 Skrevet 19. desember 2024 #46 Del Skrevet 19. desember 2024 Ikke mer enn 50 %. Av brutto årsinntekt alltid over 35 % egenkapital. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #47 Del Skrevet 19. desember 2024 Har bil til 250k - og det er nøyajtig det samme jeg har på AAP minstesats😅 Mannen har en bil til 500k, tjener det femdobbelte av det. Anonymkode: 1d4bf...94c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Happyflopp Skrevet 19. desember 2024 #48 Del Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Godt poeng. Det er mange riktig gode biler på bruktmarkedet, og man låner ikke penger til bil. Anonymkode: 8c22d...262 Kunne ikke vært mer enig . 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #49 Del Skrevet 19. desember 2024 Brunello skrev (20 minutter siden): Til dere som tjener godt og kjøper billig bruktbil: Tenker dere ikke på sikkerhet? Selv bruker vi heller ikke veldig mye på bil, men kjøper nye biler når vi trenger det. Vanlige familiebiler til drøyt 500’. Totalt tjener vi over to millioner. Det er jo litt relativt. Når vi kjøpte en billig amerikansk SUV til kr 39 000,- så ble andre biler valgt bort i den prosessen. Også større og for meg attraktive SUVer som ikke hadde airbag og ABS. Den bilen som vi endte opp med har airbag for fører og passasjer, ABS men ikke ESP. Jeg ville ikke kjøpt en veldig liten bil av gammel årgang, da får du alt i fanget ved en kollisjon. Nyere biler er mye sikrere, i alle fall konstruksjonsmessig og med tanke på å lede bort mest mulig energi fra kupeen. Derfor er det en ide å kjøre litt roligere på landevei, øke marginene noe i trafikken, følge en "ikke forstyr sjåføren"-praksis og nulltoleranse for mobilbruk under kjøring. Samtidig velger vi piggdekk på øverste hylle. Heldigvis kjøper de fleste moderne elbiler i dag, som hjelper dem å kjøre, mens de chatter, snakker i telefonen, ungene skriker i baksetet og Tesla-eierne smetter inn rett foran dem i tett trafikk. På grunn av dårlig økonomi kjøper flere dårlige, kinesiske vinterdekk - og da hjelper det kanskje ikke så mye at bilen bremser for dem. Svigerfar kvier seg for å kjøre på grunn av slike faktorer hos "de andre" i trafikken. Jeg er mer bekymret for den dårlig utrustede tungtransporten på vinterveger i Nord-Norge. Hodet blir klippet av i et snap uansett årgang på bilen hvis du er uheldig å møte på en slik. Anonymkode: 31970...931 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #50 Del Skrevet 19. desember 2024 Helt uaktuelt å låne penger til bil. Heldigvis interesserer ikke bil meg som sådan (men jeg skrur selv). Bruker 10-15% av en inntekt på rett under millionen på bilkjøp, kjører dem 70-80000 km på tre år, dumper dem rimelig, og på an igjen.... Anonymkode: 4ae56...34c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #51 Del Skrevet 19. desember 2024 Jeg kjøpte min bil, en 2001 mod. for 23 000 kr cash i 2014 og den har jeg ennå. Det tilsvarte den gang ca 4% av daværende årsinntekt. Elsker bilen min og har ingen planer om å bytte den ut i nærmeste fremtid. Det har vært 100 % pålitelig bil av god kvalitet. Har til nå kjørt den 240 000 km og den er fortsatt i meget god stand og pen å se til. Anonymkode: 63143...909 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #52 Del Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Helt uaktuelt å låne penger til bil. Heldigvis interesserer ikke bil meg som sådan (men jeg skrur selv). Bruker 10-15% av en inntekt på rett under millionen på bilkjøp, kjører dem 70-80000 km på tre år, dumper dem rimelig, og på an igjen.... Anonymkode: 4ae56...34c Har du noen favoritter? Min bil pt er har en ZD30 motor, og 70-80k er lite for motorer som dette. Jeg skrur ikke selv enda, men vil gjerne lære mer. Anonymkode: 8c22d...262 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #53 Del Skrevet 19. desember 2024 Kjøpte personbilen for 300K kontant, og varebilen for 160K (100K i lån på den), og MC for 290K kontant. Nå setter jeg inn 8000 i mnd på egen konto som skal brukes til å erstatte personbilen, den har fortsatt en restverdi i overkant av 200K. Har egentlig ikke lyst på billån, men det blir en avveining da jeg ikke vil at den jeg har skal bli for gammel og problemene begynner og dukke opp med kostbare reperasjoner. Ser på bil til rundt 500K som er litt brukt. Varebilen blir ikke så mye brukt, så den får gå til den er oppbrukt, MC`en selger jeg aldri. Inntekt 1,4 mill. Anonymkode: 1c2fb...a15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #54 Del Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg kjøpte min bil, en 2001 mod. for 23 000 kr cash i 2014 og den har jeg ennå. Det tilsvarte den gang ca 4% av daværende årsinntekt. Elsker bilen min og har ingen planer om å bytte den ut i nærmeste fremtid. Det har vært 100 % pålitelig bil av god kvalitet. Har til nå kjørt den 240 000 km og den er fortsatt i meget god stand og pen å se til. Anonymkode: 63143...909 Hva slags bil er det? Jeg elsker også bilen min, og tenker å vedlikeholde den til den dør en naturlig død. Min er japansk. Anonymkode: 8c22d...262 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #55 Del Skrevet 20. desember 2024 Min første bil kosta 60k i 2001. Da var jeg læring og tok 30k i lån. Hadde den i 5 år. Neste bil kosta 30k. Ingen lån. Men hadde den kun i 4 år da den ble bytta ut pga familieforøkelse til en fellesbil som han kjøpte. Så kjøpte jeg en til 89k, den hadde jeg i 10 år før den ble brukt opp. Det utgjorde under 20% av inntekten min på den tiden. Nå har jeg en bil som jeg fikk i gave. Men neste bil, den skal heller ikke koste mer enn 100k. Bil er forbruksvare og skal være praktisk. Anonymkode: 3b66b...a55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #56 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hva slags bil er det? Jeg elsker også bilen min, og tenker å vedlikeholde den til den dør en naturlig død. Min er japansk. Anonymkode: 8c22d...262 Saab Anonymkode: 63143...909 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #57 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Rundt 300-350.000,-, ca 1/3 årsinntekt. Vi er av typen som «bruker opp» bilene våre og bytter sjelden. Har på drøyt 25 år hatt fire biler. Anonymkode: a53f1...531 Det gjør vi også og kan ikke skjønne annet enn at dette lønner seg om man har en god bil i utgangspunktet?🤔 Min første bil var gammel og jeg kjøpt den for 5000. Hadde den i 4 år. Min andre bil var 2 år gammel Toyota hybrid. Den hadde kun kjørt 6000 km og den er nå 12 år gammel. Aldri hatt noen store utgifter med den og ser for meg å ha den noen år til før den må knokses. Hvorfor bytter folk biler så ofte?🤔 Min bil kostet 180 000 kr og jeg har 420 000 i årsinntekt. Anonymkode: 573e8...79d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #58 Del Skrevet 20. desember 2024 Jeg tjener i overkant av 1 mill og kjøpte meg bil tidligere i år til 265 000. Jeg eier også halvparten av den bilen som samboeren min bruker. Den kjøpte vi i fjor for 389 000. En årslønn på bil ville vært fullstendig uaktuelt. Anonymkode: 1f0ba...288 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #59 Del Skrevet 20. desember 2024 Kjøper ikke dyrere enn at jeg kan cashe den ut, lån er uaktuelt. Anonymkode: 8903e...6f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #60 Del Skrevet 20. desember 2024 Ikke mer enn ca 40% av brutto inntekt. Har heldigvis betalt ned 50% av teslaen nå og "kun" 3 år igjen. Koster ca 8500 pr mnd. Anonymkode: 30ad3...4b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå