Gå til innhold

Hvor dyr bil i forhold til inntekt kjøper du?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har ca 2,7 millioner i inntekt. Kjører en Passat og leaf. Ikke noe fancy 

Anonymkode: 894e8...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Viola712 skrev (13 minutter siden):

Inntekt ca 450000 (ufør), kjøpte bil til 400000. Betalte cash etter å ha spart opp, ville aldri tatt opp lån til bil. 

Jeg forstår ikke helt hvorfor noen er prinsipielt mot billån? Det er vel et regnestykke som alt annet, og så gjør man det som lønner seg?

Hvis man har 500.000 på konto med 5 prosent rente, og man kan få et billån med 3 prosent rente, så lønner det seg å ta opp billån. Hvorfor er det da bedre å bruke sparepengene?

Jeg synes det er greit å bruke 400-500.000 på bil. Det tilsvarer rundt 1/4 av husholdningsinntekt. Sikkerhet er det aller viktigste for meg. 

Anonymkode: 79da5...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg forstår ikke helt hvorfor noen er prinsipielt mot billån? Det er vel et regnestykke som alt annet, og så gjør man det som lønner seg?

Hvis man har 500.000 på konto med 5 prosent rente, og man kan få et billån med 3 prosent rente, så lønner det seg å ta opp billån. Hvorfor er det da bedre å bruke sparepengene?

Jeg synes det er greit å bruke 400-500.000 på bil. Det tilsvarer rundt 1/4 av husholdningsinntekt. Sikkerhet er det aller viktigste for meg. 

Jeg er ikke prinsipielt imot billån, men jeg vil ikke ha det selv. Jeg lever bedre med å vite at bilen er betalt, og at jeg ikke skylder masse penger for den. Har snart betalt ned boloiglånet også😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir aldri å kjøpe en helt ny bil, de taper seg ekstremt i verdi de første årene. Syns jeg tøyet strikken langt på den jeg har nå. Kostet 200k men trengte en bil med 4hjulstrekk med litt høyde under, så var vanskelig å finne noe billigere. Blir vell litt under 1/3 av årsinntekten.

Anonymkode: 44999...516

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjener 590k og kjøpte bil til 225k, en Volvo XC70 2013 mod som hadde gått 65k. Hadde lån et års tid før jeg cashet den ut.

Anonymkode: 7d1d0...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke mulighet til å ta opp lån. Og jeg hadde heller ikke brukt opp mot en halv mill. på bil uansett. 

Som ufør har jeg begrenset budsjett. Jeg får snart forskudd på arv og tenker å bruke max. 200 000,- på bilkjøpet. Gjerne litt mindre enn det også, spørs om jeg får prutet ned prisen. Litt av arve-pengene kommer til å settes av til sparing. 

Jeg kommer til å kjøpe elbil, for det er det som lønner seg for meg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inntekt: 1 000 000

Bil, 2004-modell, 35 000

Kjører den i to år til neste EU-kontroll, og så skroter jeg den hvis den har mange kostbare mangler.

Bil er veldig lite viktig for meg.

Anonymkode: 9839b...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvilken verden lever du i hvor du får 3% rente på billån, nesten halvparten av renta på et boliglån??

Anonymkode: ae34c...9fd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvor dyr bil i forhold til årsinntekt unner du deg?

Jeg har satt meg selv et tak på at bilen skal koste meg max 1 x årsinntekt, og jeg skal ha minimum 35% egenkapital ved kjøp. Vil ha minimum dette i egenkapital for da er det det mest trolig mulig å få solgt bilen raskt uten å sitte igjen med noe restlån om noe uforutsett skjer.

(Dvs. tjener jeg 650.000 skal bilen koste maks dette, og jeg skal låne maks 420.000)

Anonymkode: 18dec...6a5

Billig eldre bil cashet den ut 44.000 kr i 2021. Går som ei kule,null feil👌

Uføretrygdet,men har 1million på sparekonto så kunne fint kjøpt en dyr bil,nei takk. Kjører fra A til B. Trenger ikke annet enn billig lettkjørt liten bil😊

Anonymkode: c9b33...3ae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvilken verden lever du i hvor du får 3% rente på billån, nesten halvparten av renta på et boliglån??

Er kampanje på det hele tiden på nybil. Får Huyndai med 1,99% som eksempel. Polestar enda rimeligere. Sånn er det med mange merker, er bare å følge med.

Rentenivået varer ikke evig men kan man betale ned bilen raskt er det gunstige betingelser nå.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eric_B skrev (19 minutter siden):

Er kampanje på det hele tiden på nybil. Får Huyndai med 1,99% som eksempel. Polestar enda rimeligere. Sånn er det med mange merker, er bare å følge med.

Rentenivået varer ikke evig men kan man betale ned bilen raskt er det gunstige betingelser nå.

Lol ja du tror vel det. Er du naiv?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok lappen relativt sent og hadde ikke behov for førerkort frem til da. Så jeg startet på en måte i motsatt ende av det man tradisjonelt har gjort. Det begynte med en 2 år brukt japansk kombi med firehjulstrekk, som jeg etter vel ett år byttet ut med en helt ny stasjonsvogn med firehjulstrekk. Denne hadde vi i vel tre år før vi byttet til en ny, stor amerikansk SUV. Selvfølgelig plug-in hybrid på grunn avgiftsnivået. Jeg er tydeligvis påvirket etter en far som byttet bil alt for ofte, slik at dette ble "normalisert". Det er alltid en eller annen "god" grunn til å skifte bil men nå er jeg ferdig med dette tullet, for det er jo helt irrasjonelt.

For et par år siden kjøpte jeg en 1996-modell av en amerikansk SUV til kr 39 000,- og solgte den store amerikanske "millionbilen" og en mindre nummer to-bil som kona aldri ble å ta førerkortet til. Helt fed-up på disse moderne datamaskinene på fire hjul. Den store bilen var det alltid noe småtrøbbel med. Feil på en eller annnen modul og delene kom aldri på lager på grunn av korona og gud vet hva. Den andre fjottbilen nektet en dag å slå seg av, og begge bilene hadde en rekke elementer av overvåking gjennom mobilnettet som det ikke var mulig å slå av. Nummer 2-bilen opplyste ved hver oppstart at den samler informasjon til tross for at vi har valgt bort alt - sånn i tilfelle forsikringsselskapet trenger de dataene.

Kjøpesummen for den gamle, amerikanske SUVen til 39 000,- utgjør vel rundt 5% av husstandens inntekt.  Den var i fin stand, tatt godt vare på av en entusiastfamilie som hadde kjørt den lite. Understellsbehandlet fra starten av, så den har lite rust. At den var såpass rimelig kommer nok av at modellen er kommet helt i skyggen av de andre amerikanske bilene. Litt kjedelig bilmodell som ikke har oppnådd en kultstatus (enda). Det aller meste av deler er billig og lett tilgjengelig på amerikanske nettbutikker. Det er litt som å gå i en godteributikk. Jeg er åpen for å bruke ganske mye penger på denne bilen i årene fremover. Skal løpende ta de overhalinger den måtte trenge i tillegg til å fornye lakken. Gjerne litt prematurt vedlikehold for driftssikkerhetens skyld. Jeg får nemlig ikke kjøpt ny bil uten innebygget GPS og SOS-system, uten en drøss "smarte" funksjoner, sensorer og hjelpesystemer. Derfor gir det mening å beholde denne gamle bilen og vedlikeholde den med et evighetens perspektiv.

Gjør-det-selv bøker, et par store forum med masse oppsamlet erfaring om bilmodellen samt. YouTube bidrar til at det er mulig å fikse på mye selv. Jeg er likevel ikke fremmed for å bruke bilverksted - bil koster uansett. Den er veldig tørst, spesielt på vinteren. Men det bryr jeg meg fint lite om, den får 98-oktan uten etanol og jeg storkoser meg når jeg kjører den. Ingen fancy teknologi å irritere seg grønn over. Ikke noen smartskjermer hvor jeg må bekrefte en ansvarsfraskrivelse fra produsenten før hver kjøretur.

Anonymkode: 31970...931

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bytter bil ca annethvert år. Som regel i prisklasse rundt 150.000. Husholdinntekt på ca 1,5 mill. 

Anonymkode: 76838...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntekt sånn 600.000, bilen kostet 180 i vår og ble kjøpt kontant. 

Anonymkode: a67e2...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som tjener godt og kjøper billig bruktbil: Tenker dere ikke på sikkerhet?

Selv bruker vi heller ikke veldig mye på bil, men kjøper nye biler når vi trenger det. Vanlige familiebiler til drøyt 500’. Totalt tjener vi over to millioner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inntekt: barnetrygd til 4 ungdommer.
Konebil: 1290900. 

Er livredd for å låne, og bekymre meg for det økonomiske. Så hadde sikkert hatt en bil til 300000 om jeg var alene. 

Anonymkode: 60f56...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ufør med en inntekt på ca  330.000, og betalte rett over 100.000 for bilen min i 2021. Har arvet penger, så jeg har ikke lån på bilen. 

Endret av Kniv & gaffel
Rettet opp feil årstall
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Inntekt: barnetrygd til 4 ungdommer.
Konebil: 1290900

Er livredd for å låne, og bekymre meg for det økonomiske. Så hadde sikkert hatt en bil til 300000 om jeg var alene. 

Ble litt rot med tallene der. En million tohundre og nitti tusen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsket ikke å ha lån så jeg betalte den rett ut. Kosta 210 000,- 

Har årsinntekt på nærmere 800 000,- 

Anonymkode: 12a71...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...