Gå til innhold

Hvor dyr bil i forhold til inntekt kjøper du?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor dyr bil i forhold til årsinntekt unner du deg?

Jeg har satt meg selv et tak på at bilen skal koste meg max 1 x årsinntekt, og jeg skal ha minimum 35% egenkapital ved kjøp. Vil ha minimum dette i egenkapital for da er det det mest trolig mulig å få solgt bilen raskt uten å sitte igjen med noe restlån om noe uforutsett skjer.

(Dvs. tjener jeg 650.000 skal bilen koste maks dette, og jeg skal låne maks 420.000)

Anonymkode: 18dec...6a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min kostet 228k som da var halv årsinntekt. En stasjonsvogn som er lett å selge igjen. Bilen var da rett under 3 år.

Skjønner ikke at folk kaster bort mer enn de må på bil.

Anonymkode: d9090...2b9

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil Ikke ha billån, så kjøper den jeg har råd til. Nåværende bil kostet 130.000. Håper den varer en stund. Dette er ca 1/5 av inntekten min. 

Anonymkode: abc68...bab

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg cashet ut en flett ny bil 85 % av min årslønn og tenker det er greit siden det er plenty igjen der jeg tok det fra.

Anonymkode: e8267...576

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor dyr bilen er kommer helt ann på hvor lenge jeg er interessert i å spare til akkurat det formålet. Lån til bil uansett inntekt er uaktuelt - hiver heller penger på bålet. 

Tjern rundt 830 000 kr, kjøpte bil til 70 000 sist. 

Anonymkode: 5de16...a07

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke ha billån og synes 50% av en årslønn er maks av det jeg ville brukt på en bil.

Skulle jeg kjøpt ny bil i dag hadde jeg kikket i 250-300k klassen. Alt over det virker litt unødvendig synes jeg, men for all del, hadde jeg hatt millioner på bok så hadde jeg kanskje kostet på meg en enda dyrere bil. Kanskje. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kjøpte bilen som var sikker, stor og god nok for oss. Det var det viktigste for oss. I tillegg at vi kunne kjøpe en bil vi hadde råd til uten å ta opp lån. Vi brukte nesten 600 000 kr (589 000 kr) på bil. Vi ser for oss å ha denne i mange år, har hatt den i litt over ett år allerede, og er storfornøyde. 

Vi tjener 1,6 millioner til sammen. Jeg arvet penger, og brukte noe av arven på en ny bil til oss/min mann (jeg har ikke lappen, men er jo ofte passasjer). Det var noe vi sårt trengte, og det var godt å få en sikker og god bil. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvor dyr bil i forhold til årsinntekt unner du deg?

Jeg har satt meg selv et tak på at bilen skal koste meg max 1 x årsinntekt, og jeg skal ha minimum 35% egenkapital ved kjøp. Vil ha minimum dette i egenkapital for da er det det mest trolig mulig å få solgt bilen raskt uten å sitte igjen med noe restlån om noe uforutsett skjer.

(Dvs. tjener jeg 650.000 skal bilen koste maks dette, og jeg skal låne maks 420.000)

Anonymkode: 18dec...6a5

Biler bytter vi inn når de vi har er tre år gamle. Hva nye biler koster bryr vi oss ikke nevneverdig om. 
Vi kjøper de bilene vi vil ha, når vi ønsker. 

Anonymkode: b5acc...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kostet 105.000,- og det er1/3 av min årsinntekt.

Sparte opp på forhånd, har ikke billån.

Anonymkode: faa60...33e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bil kostet 190 000. Kjøpte den etter godt salg av enebolig. Satt igjen med overskudd. Boligmessig kjøpte jeg meg ned, skulle ha mindre bolig. Har ikke lån på bil, kun et mindre lån på bolig. Bilen er fantastisk. Forrige eier har fulgt alt av kontroller, godt vedlikeholdt. Jeg har fulgt opp. Den begynner å bli noen år nå, likevel nyeste bil jeg noen gang har eid. Den kostet meg 3/4 av min årsinntekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Betalte 10k for bilen for tre år siden, tjener ikke mer enn 700-900k avhengig av hvordan man ser på det. Fikser alt på den selv, har knapt vært noe.

Anonymkode: ae34c...9fd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt 300-350.000,-, ca 1/3 årsinntekt.

Vi er av typen som «bruker opp» bilene våre og bytter sjelden. Har på drøyt 25 år hatt fire biler.

Anonymkode: a53f1...531

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inntekt 500k i året, kjøpte en nyere bil med fortsatt produsengaranti til 250k.

Så 50% av inntekt.

Anonymkode: 497bc...08d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tjener litt over 1.3 millioner og eier en bil til litt under 100.000 sammen med mannen.

Anonymkode: 70a01...61b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...