AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #41 Del Skrevet 20. desember 2024 På et tidspunkt vil forbrenningen bremse kraftig opp, men det er i tilfeller hvor det er ekstremt liten tilgang på næring, ved hungersnød o.l. Det er for at man ikke skal dø. Anonymkode: 20feb...bdb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #42 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, det er nettopp dèt. Men treningseksperter og en drøss av andre fagfolk "sier det". Har lest det rimelig mange ganger her inne også, tror jeg. "Du spiser bare 1000 kalorier. det er ikke rart du ikke går ned i vekt, forbrenningen din har jo stagnert/stoppet opp!". Det kan vel umulig bare være meg som har lest noe sånt? 🫤🫤Ts Anonymkode: caa63...7a0 https://www.vektklubb.no/inspirasjon/helse/vekt/vQdp15/derfor-boer-du-unngaa-sjokkslanking Har googla litt, og det er mye meninger og ting der ute. Blant annet dette: Ts Anonymkode: caa63...7a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #43 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): https://www.vektklubb.no/inspirasjon/helse/vekt/vQdp15/derfor-boer-du-unngaa-sjokkslanking Har googla litt, og det er mye meninger og ting der ute. Blant annet dette: Ts Anonymkode: caa63...7a0 Men nå finnes det mye mellom sjokkslanking og å kutte 500 kalorier daglig. Du kommer til å gå ned hvis du kutter kalorier. Anonymkode: 58895...996 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #44 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): På et tidspunkt vil forbrenningen bremse kraftig opp, men det er i tilfeller hvor det er ekstremt liten tilgang på næring, ved hungersnød o.l. Det er for at man ikke skal dø. Anonymkode: 20feb...bdb Fint å lese hva dere tenker rundt dette Du har sikkert rett i det. Men jeg irriterer meg hvor mye energi jeg bruker på å tenke på dette, altså finne ut hva som er "riktig". Men det nok individuelt, som mange mener. På Grete Roede skulle man jo spise NØYAKTIG det man fikk oppsatt som meny (eks. 1300 kalorier på Meny 1). Gikk man ikke ned, var det små justeringer som skulle til for at den "føyk" ned. Kanskje bare 100-200 kalorier, og det er jo egentlig helt sykt. Orker ikke å tenke på sånt, jeg, men må jo det. Til en viss grad. Dietter er ikke bra, blir jo helt skada av det. Noen sier mager, andre sier ordinære produkter. " Pass på å ha sunt fett, men ikke FOR mye". "Spis frukt, men ikke FOR søt frukt". Jeez. Ts Anonymkode: caa63...7a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #45 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men nå finnes det mye mellom sjokkslanking og å kutte 500 kalorier daglig. Du kommer til å gå ned hvis du kutter kalorier. Anonymkode: 58895...996 Ja, regnestykket er sikkert ikke verre enn det 🙃 Bare jeg som kompliserer det. Er så frustrert over at noe funker for noen, men ikke andre. Snodige greier. Greia er vel også at jeg unner meg ekstra ting med bakgrunn av at "ingenting hjelper uansett". Men jeg er veldig motivert til å få det til. På ordentlig! Ts Anonymkode: caa63...7a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #46 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er så frustrert over at noe funker for noen, men ikke andre. Snodige greier. Ja det er forskjellige veier til mål, men alle går ut på å forbrenne mer enn man inntar, det er ikke mer hokus pokus enn det. Anonymkode: 58895...996 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #47 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 20.12.2024 den 4.37): Samtidig må man spise NOK mat for å gå ned. Jeg kan ikke skjønne at noen klarer å spise 16-1800 kalorier (som et normalt menneske bør ha i seg for å gå ned i vekt) Anonymkode: caa63...7a0 Bare tull! Men sikkert en grei unnskyldning for de som ikke klarer å begrense seg. Selv må jeg definitivt ned på 1200 kalorier for å ta av meg noe som helst. 1500-1600 er greit for vedlikehold. Anonymkode: 4c194...853 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkenfryden Skrevet 22. desember 2024 #48 Del Skrevet 22. desember 2024 Lærte meg til mange små måltider ved slanking, levde slik over år. Men syntes det var irriterende med minimåltider som ikke stilte sulten. Så har færre og mer solide måltider nå, føles bedre! Man må prøve ut, tenker jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #49 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 20.12.2024 den 10.37): Tror du misforstod Jeg spiser IKKE to måltider om dagen, men leser jo om folk som faster og går ned i vekt med disse to måltidene. Samtidig må man spise NOK mat for å gå ned. Jeg kan ikke skjønne at noen klarer å spise 16-1800 kalorier (som et normalt menneske bør ha i seg for å gå ned i vekt), men det er fy-fy å spise mange små, for da stopper forbrenninga og man går ikke ned. Heldigvis er jeg såpass voksen at jeg gjør det som passer meg og min kropp, men med min lille tålmodighet synes jeg det er vanskelig å faktisk finne det som passer meg. Jeg er egentlig skrubbsulten i 9.30-10.00 - tida (lunsj er 11.30), men også kl 15.00 når jeg skal hjem. Da er det middag ca 16.30, men føler det blir mat hele tida. Ah.. Som en nevnte over her: Ja, jeg vet jo hva min fallgruve er. Godis. Men jeg holder på å finne ut bakgrunnen for at jeg ikke klarer å la være å ha den kosen hver dag. Ikke mye, jeg overspiser ikke, men det er det behovet. Og ja, jeg vet jo mer jeg spiser jo mer opprettholder jeg behovet. Og nå i desember er det UMULIG å ikke kose seg på kvelden. Jeg unnskylder meg med at det snart er ferie, jeg fortjener det, jeg får en ro og glede i kroppen, både av å kose meg med det, men også å vite at jeg har hjemme. Må jeg holde meg unna føler jeg at dagene er grå. Nesten bokstavelig talt. Jeg har et supert liv, men det er som dagene får farger når jeg vet jeg kan kose meg med noe godt. Det er dette jeg må endre, og ikke minst vite hvor kommer fra. Samtidig kverner hodet rundt kalorier🙄 Jeg har aldri hatt en spiseforstyrrelse, men spiser mer søtsaker når jeg er trist, gleder meg, er alene, skal kose meg, er sliten. Skjønner at jeg må jobbe med andre ting enn kalorier, da er nok mye gjort. Dette ble langt på ditt innlegg, sorry! Takker for alle svar ❤️ Anonymkode: caa63...7a0 Du overtenker. Jeg spiser to måltid om dagen. Og rødvin, og godis. Og er normalvektig. Uten å tenke noe særlig over det. Sikkert fordi jeg ikke møter "kalorimålene" du nevner her, men da har litt plass til de mindre fornuftige kaloriene. Hvorfor er du egentlig bekymret for å få i deg for lite kalorier om du spiser to måltid om dagen? Anonymkode: f5521...5be 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #50 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 20.12.2024 den 10.37): Tror du misforstod Jeg spiser IKKE to måltider om dagen, men leser jo om folk som faster og går ned i vekt med disse to måltidene. Samtidig må man spise NOK mat for å gå ned. Jeg kan ikke skjønne at noen klarer å spise 16-1800 kalorier (som et normalt menneske bør ha i seg for å gå ned i vekt), men det er fy-fy å spise mange små, for da stopper forbrenninga og man går ikke ned. Anonymkode: caa63...7a0 Jeg spiser to måltider pr dag i ukedagene. Lunsj kl 11 og middag ca 1630. Hvis jeg ikke spiser meg stappmett, og styrer unna godis i helgene, så går jeg gradvis ned. Men jeg må under 1500 kalorier pr dag for å gå ned, Hadde jeg ligger på 16-1800 pr dag ville jeg lagt på meg, da mitt basalbehov med aktivitet/ trening 2-3 ganger i uka ligger mellom 1500 og 1600 kcal. Appen BMR Calculator stemmer bra for min kropp, og ut fra den har du et basalbehov på 1950-2100 pr dag ( om du er mellom 32 og 50 år) og er aktiv 1.3 ganger i uka. Anonymkode: 93560...0dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nådeløs Skrevet 28. desember 2024 #51 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 20.12.2024 den 10.37): Tror du misforstod Jeg spiser IKKE to måltider om dagen, men leser jo om folk som faster og går ned i vekt med disse to måltidene. Samtidig må man spise NOK mat for å gå ned. Jeg kan ikke skjønne at noen klarer å spise 16-1800 kalorier (som et normalt menneske bør ha i seg for å gå ned i vekt), men det er fy-fy å spise mange små, for da stopper forbrenninga og man går ikke ned. Heldigvis er jeg såpass voksen at jeg gjør det som passer meg og min kropp, men med min lille tålmodighet synes jeg det er vanskelig å faktisk finne det som passer meg. Jeg er egentlig skrubbsulten i 9.30-10.00 - tida (lunsj er 11.30), men også kl 15.00 når jeg skal hjem. Da er det middag ca 16.30, men føler det blir mat hele tida. Ah.. Som en nevnte over her: Ja, jeg vet jo hva min fallgruve er. Godis. Men jeg holder på å finne ut bakgrunnen for at jeg ikke klarer å la være å ha den kosen hver dag. Ikke mye, jeg overspiser ikke, men det er det behovet. Og ja, jeg vet jo mer jeg spiser jo mer opprettholder jeg behovet. Og nå i desember er det UMULIG å ikke kose seg på kvelden. Jeg unnskylder meg med at det snart er ferie, jeg fortjener det, jeg får en ro og glede i kroppen, både av å kose meg med det, men også å vite at jeg har hjemme. Må jeg holde meg unna føler jeg at dagene er grå. Nesten bokstavelig talt. Jeg har et supert liv, men det er som dagene får farger når jeg vet jeg kan kose meg med noe godt. Det er dette jeg må endre, og ikke minst vite hvor kommer fra. Samtidig kverner hodet rundt kalorier🙄 Jeg har aldri hatt en spiseforstyrrelse, men spiser mer søtsaker når jeg er trist, gleder meg, er alene, skal kose meg, er sliten. Skjønner at jeg må jobbe med andre ting enn kalorier, da er nok mye gjort. Dette ble langt på ditt innlegg, sorry! Takker for alle svar ❤️ Anonymkode: caa63...7a0 Det med at forbrenningen stopper og at man må "spise nok" for å gå ned i vekt, er en myte. Om en person spiser svært lite og/eller faster ofte, så går de ned i vekt, og det raskt. Det er umulig at forbrenningen din stopper opp. Du strever med selvkontroll, som mange andre. Det er ikke noe man nødvendigvis trenger å gruble i hjel eller analysere så mye. Vektnedgang skjer når du inntar mindre kalorier enn du forbruker. Om du vil spise 5 måltider eller 2 måltider er fullstendig opp til deg selv, forskjellige ting fungerer for forskjellige folk. Personlig foretrekker jeg få, men store måltider, og jeg liker å ha pause fra maten, det vil si fasting. 24 timers faster i blant er bare sunt og godt for kroppen. Det er ikke meningen at vi skal spise hele tiden, og spesielt ikke fråtse eller trykke i oss godteri til enhver tid. Tenker at du må nok jobbe med andre ting enn kalorier, men å ha kjennskap til hva kalorier er, hvor mye kalorier det er i diverse mat og så videre er basiskunnskap alle burde ha. Men de færreste har det, dessverre. Der er for eksempel folk som ikke klarer å gå ned i vekt på 1800 kalorier daglig, det er gjerne de som allerede er normalvektige eller bare har noen få kilo ekstra, og som har en veldig rolig livsstil (kontorjobb, ingen trening, bruker konstant bilen, sitter og ligger for det meste). Men de fleste svært overvektige vil rase ned på 1800 kalorier daglig, spesielt om de i tillegg går turer og beveger seg litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nådeløs Skrevet 28. desember 2024 #52 Del Skrevet 28. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (På 22.12.2024 den 3.49): Bare tull! Men sikkert en grei unnskyldning for de som ikke klarer å begrense seg. Selv må jeg definitivt ned på 1200 kalorier for å ta av meg noe som helst. 1500-1600 er greit for vedlikehold. Anonymkode: 4c194...853 Er du sengeliggende mesteparten av dagene, samt tynn/slank? Endret 28. desember 2024 av Nådeløs Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nådeløs Skrevet 28. desember 2024 #53 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 20.12.2024 den 13.53): Fint å lese hva dere tenker rundt dette Du har sikkert rett i det. Men jeg irriterer meg hvor mye energi jeg bruker på å tenke på dette, altså finne ut hva som er "riktig". Men det nok individuelt, som mange mener. På Grete Roede skulle man jo spise NØYAKTIG det man fikk oppsatt som meny (eks. 1300 kalorier på Meny 1). Gikk man ikke ned, var det små justeringer som skulle til for at den "føyk" ned. Kanskje bare 100-200 kalorier, og det er jo egentlig helt sykt. Orker ikke å tenke på sånt, jeg, men må jo det. Til en viss grad. Dietter er ikke bra, blir jo helt skada av det. Noen sier mager, andre sier ordinære produkter. " Pass på å ha sunt fett, men ikke FOR mye". "Spis frukt, men ikke FOR søt frukt". Jeez. Ts Anonymkode: caa63...7a0 Ta til deg informasjon fra troverdige kilder og velg selv hvem du vil stole på. Jeg anbefaler Marit Kolby på det sterkeste. Eneste mennesket jeg stoler på. Slutt å hør på hva tilfeldige folk sier. Det er for eksempel ingen grunn til at du skal høre for mye på meg, en anonym person på internett - men mine meninger kommer fra hvem som har påvirket mitt syn på mat, kosthold og vektnedgang, og en av de er Marit Kolby. Jeg hadde aldri tatt imot råd fra en influencer eller noen som ba meg kutte ut en bestemt gruppe matvarer (for eksempel pasta og brød), eller fra noen som sverget til produkter som skal virke slankende. Og det "folk flest" sier er som oftest sprøyt uansett. Det er noe som heter alt med måte. Det å finne sin vei. Man trenger ikke være altfor streng. Marit Kolby er "motstander" av ultraprosessert mat. Jeg spiser mye ultraprosessert mat, men prøver konstant å gjøre bedre valg, og prøver å bli flinkere til å lage mat fra bunn. Lettprodukter og alt som er "fettredusert" har jeg kutta ut og spiser nesten aldri. Unntaket er lettmelk, det bruker jeg i bakst og matlaging (men ikke i for eksempel supper og sauser, for da vil melken ha mye å si for smaken, da må jeg ha helmelk). Så tenker du kanskje "jammen hvorfor skyter ikke vekta di i været da", vel, jeg spiser bare to måltider. Da går det fint om middagen er hele 1000 kalorier, for frokosten/lunsjen var kanskje rundt 500 kalorier, kanskje litt mer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #54 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 20.12.2024 den 10.59): Hjernen sender signaler til magen når den tror det kommer mat. Det går an å omlære hjernen, men da må man tåle sultfølelse en periode. Jeg spiser kl 11 og kl 19 og da jeg begynte med dette ble jeg kjempesulten rundt kl 16, da jeg pleide å spise middag før. Det blir jeg ikke lenger, for hjernen har lært at det ikke kommer noe før kl 19. Jeg spiser meg heller ikke helt mett, spiser bare til jeg ikke er sulten lenger. Skeier ut når jeg har lyst. Slik har jeg holdt meg slank selv om jeg er godt voksen og har lavt stoffskifte. Anonymkode: 20feb...bdb Kan skrive under på denne. Kuttet ut frokosten og sen kveldsmat. Var hardt i starten, men etter 2-3 uker føltes det helt normalt. Men må fremdeles ha en kopp kaffe når jeg står opp. Ingen problem med energinivået frem til lunch. Anonymkode: 12f72...396 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #55 Del Skrevet 30. desember 2024 Nådeløs skrev (På 28.12.2024 den 16.18): Er du sengeliggende mesteparten av dagene, samt tynn/slank? Stillesittende jobb åtte timer per ukedag og ikke super flink til å komme meg ut døra på trening. Blir gjerne kun en halvtime på ellipsemaskinen et par dager i uka eller en kjapp spasertur i nabolaget. BMI er ca 20.5 men er en smule tynn feit. Anonymkode: 4c194...853 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #56 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 20.12.2024 den 10.37): Tror du misforstod Jeg spiser IKKE to måltider om dagen, men leser jo om folk som faster og går ned i vekt med disse to måltidene. Samtidig må man spise NOK mat for å gå ned. Jeg kan ikke skjønne at noen klarer å spise 16-1800 kalorier (som et normalt menneske bør ha i seg for å gå ned i vekt), men det er fy-fy å spise mange små, for da stopper forbrenninga og man går ikke ned. Heldigvis er jeg såpass voksen at jeg gjør det som passer meg og min kropp, men med min lille tålmodighet synes jeg det er vanskelig å faktisk finne det som passer meg. Jeg er egentlig skrubbsulten i 9.30-10.00 - tida (lunsj er 11.30), men også kl 15.00 når jeg skal hjem. Da er det middag ca 16.30, men føler det blir mat hele tida. Ah.. Som en nevnte over her: Ja, jeg vet jo hva min fallgruve er. Godis. Men jeg holder på å finne ut bakgrunnen for at jeg ikke klarer å la være å ha den kosen hver dag. Ikke mye, jeg overspiser ikke, men det er det behovet. Og ja, jeg vet jo mer jeg spiser jo mer opprettholder jeg behovet. Og nå i desember er det UMULIG å ikke kose seg på kvelden. Jeg unnskylder meg med at det snart er ferie, jeg fortjener det, jeg får en ro og glede i kroppen, både av å kose meg med det, men også å vite at jeg har hjemme. Må jeg holde meg unna føler jeg at dagene er grå. Nesten bokstavelig talt. Jeg har et supert liv, men det er som dagene får farger når jeg vet jeg kan kose meg med noe godt. Det er dette jeg må endre, og ikke minst vite hvor kommer fra. Samtidig kverner hodet rundt kalorier🙄 Jeg har aldri hatt en spiseforstyrrelse, men spiser mer søtsaker når jeg er trist, gleder meg, er alene, skal kose meg, er sliten. Skjønner at jeg må jobbe med andre ting enn kalorier, da er nok mye gjort. Dette ble langt på ditt innlegg, sorry! Takker for alle svar ❤️ Anonymkode: caa63...7a0 AnonymBruker skrev (På 20.12.2024 den 13.53): Fint å lese hva dere tenker rundt dette Du har sikkert rett i det. Men jeg irriterer meg hvor mye energi jeg bruker på å tenke på dette, altså finne ut hva som er "riktig". Men det nok individuelt, som mange mener. På Grete Roede skulle man jo spise NØYAKTIG det man fikk oppsatt som meny (eks. 1300 kalorier på Meny 1). Gikk man ikke ned, var det små justeringer som skulle til for at den "føyk" ned. Kanskje bare 100-200 kalorier, og det er jo egentlig helt sykt. Orker ikke å tenke på sånt, jeg, men må jo det. Til en viss grad. Dietter er ikke bra, blir jo helt skada av det. Noen sier mager, andre sier ordinære produkter. " Pass på å ha sunt fett, men ikke FOR mye". "Spis frukt, men ikke FOR søt frukt". Jeez. Ts Anonymkode: caa63...7a0 Jeg tror kanskje det handler mer om at du leter etter unnskyldninger for å unngå å slanke deg enn at du egentlig er "forvirret". Du nevner ikke alderen din, men siden du har tenåringsbarn, tipper jeg du er i førtiårene. Som middelaldrende kvinne selv vet jeg at det krever en del innsats å gå ned i vekt. For meg betyr det å holde meg på 1200-1300 kcal om dagen. 1600-1800 kcal er rett og slett vedlikeholdsnivå og ikke nok til å skape et kaloriunderskudd. Det handler ikke bare om hva man spiser, men hvor mye. Selv om du er opptatt av kvaliteten på maten, er det mengden som til syvende og sist avgjør om man går ned i vekt. Min erfaring er at det enkleste verktøyet for å ha kontroll på dette er å telle kalorier. Jeg ser at du nevner at du mister matgleden om du teller kalorier, men hvis du er rundt 165 cm høy og veier over 80 kilo, så kan det være lurt å prioritere vektnedgang framfor matgleden akkurat nå. Å gå ned i vekt krever dessverre alltid en form for offer og innsats i hverdagen. Jeg vet hvor tøft det kan være, for jeg sliter med det samme selv. Men det er mulig, selv om det ikke er lett. Lykke til! Anonymkode: f7a92...bc6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #57 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg tror kanskje det handler mer om at du leter etter unnskyldninger for å unngå å slanke deg enn at du egentlig er "forvirret". Helt enig! Anonymkode: 58895...996 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #58 Del Skrevet 30. desember 2024 Spør de som aldri har slitt med vekta hvor ofte de spiser.. 🙄 Tull og tøys at man skal spise ofte, menneskets biologi har ikke tilpasset seg dagens samfunn hvor vi har all mat tilgjengelig til enhver tid. Virker som om alle som sliter med vekta tror det er farlig å være sulten. Er ikke måte på hvor mye som går galt hvis de kjenner det rumler i magen, dette må unngås for enhver pris. Humøret faller, de klarer ikke konsentrere seg osv osv. Dette sitter i hodet, de har blitt fortalt det så mange ganger at de tror på det. Spise (sunt) to til tre ganger i løpet av dagen er det beste du kan gjøre for kroppen. Hvis folk ikke var så redde for å gå sultne en time eller to så hadde befolkningen vært langt slankere. Anonymkode: 15c36...3ba 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #59 Del Skrevet 30. desember 2024 Det krever offer å gå ned i vekt og holde deg slank. Du må finne ut hva du er villig til å ofre. Anonymkode: 983c7...c28 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå