Gå til innhold

5-6 småmåltider eller 2-3 "store"? Jeg blir forvirra!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Du trenger ikke å telle kalorier. Noen trives med det, men for mange blir det bare stress. Grunnen til at det finnes så mange råd og anbefalinger er at det er flere måter å gjøre det på, og ingen av metodene fungerer godt for alle. I stedet for å bli frustrert over at du ikke finner "den store sannheten om slanking" kan du være glad for at det finnes en veldig stor verktøykasse du kan benytte. Og det er ingen som sier at du er nødt til å bruke samme verktøy resten av livet.

Hvis du som meg synes kaloritelling er stress, kan det hende periodisk faste og/eller lavkarbo fungerer bedre for deg. Det fungerer i alle fall veldig bra for meg. Ved å kutte ut sukker og annet usunt kan jeg spise når jeg føler for det og slutte når jeg er mett (i motsetning til når en app sier at det har blitt nok kalorier). I praksis betyr det at jeg spiser to eller tre ganger om dagen.

Anonymkode: 52167...6e8

Takk for reflektert svar :)

Det du sier der er jo helt sant - det er jo en verktøykasse å velge av! Jeg blir ofte frustrert av slanke, sporty mennesker som koser seg med kanelbolle og diverse, men at det ødelegger for meg og min fremgang om jeg gjør det. Men de har nok andre vaner enn meg sånn total sett. 

Jeg tror jeg kommer lagt bare av å kutte ut snop, men da føler jeg at jeg mister mye av gleden i livet. Rett og slett, så brutalt det høres ut som. Jeg har mange andre gleder i livet mitt, virkelig! Men følelsen av å skulle kose seg med noe er helt fantastisk! Paradoksalt sett går det 5 min etter jeg har spist litt for mye av noe ( eller noe jeg mener jeg kunne klart meg uten) at den dårlige samvittigheten dukker opp. Det er slitsomt! Jeg vil absolutt ikke ha dårlig samvittighet rundt sånt, livet er for kort. Jeg tror jeg må bare spise litt mindre sjeldnere, uten å kutte ut. Finne balansen. Men den jobben er så krevende at jeg blir sur av å tenke på det. 

Ts

Anonymkode: caa63...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger ikke overtenke antall måltider. Det er ikke one size fits all. Noen foretrekker få, større måltider, andre foretrekker flere, mindre måltider. Det har null å si i forhold til forbrente kalorier. 

Noen sliter med at de overspiser om de spiser få måltider. De blir gjerne kjempesultne, og ender opp med å hive innpå mat uten å kjenne etter om de er mett. Eller de er redde for å bli kjempesultne før neste måltid igjen, og spiser derfor ekstra i frykt for sulten. 

Noen sliter med å begrense seg til måltidene, og overspiser hver gang de får tak i mat. Om de da spiser ørten måltider pr dag, er det ørten anledninger til å overspise. 

Noen føler seg svimle og kvalme om det går for lenge mellom hver gang de spiser. 

Noen føler det er stress og kav å måtte spise ørten ganger om dagen. 

Osv. 

Gjør det som passer for DEG. 

Mannen min er en ørten-ganger-om-dagen mann. Han blir svimmel og uvel om det går for lenge mellom måltidene. I tillegg blir han fort mett, og sliter med å få i seg nok mat om han får for få måltider. 

Jeg er motsatt. Jeg synes det er kav å skulle spise ørten ganger om dagen. Jeg foretrekker 2-3 måltider.

Vi er begge normalvektige. 

Anonymkode: 8c5b9...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjernen sender signaler til magen når den tror det kommer mat. Det går an å omlære hjernen, men da må man tåle sultfølelse en periode. Jeg spiser kl 11 og kl 19 og da jeg begynte med dette ble jeg kjempesulten rundt kl 16, da jeg pleide å spise middag før. Det blir jeg ikke lenger, for hjernen har lært at det ikke kommer noe før kl 19. Jeg spiser meg heller ikke helt mett, spiser bare til jeg ikke er sulten lenger. Skeier ut når jeg har lyst. Slik har jeg holdt meg slank selv om jeg er godt voksen og har lavt stoffskifte. 

Anonymkode: 20feb...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du trenger ikke overtenke antall måltider. Det er ikke one size fits all. Noen foretrekker få, større måltider, andre foretrekker flere, mindre måltider. Det har null å si i forhold til forbrente kalorier. 

Noen sliter med at de overspiser om de spiser få måltider. De blir gjerne kjempesultne, og ender opp med å hive innpå mat uten å kjenne etter om de er mett. Eller de er redde for å bli kjempesultne før neste måltid igjen, og spiser derfor ekstra i frykt for sulten. 

Noen sliter med å begrense seg til måltidene, og overspiser hver gang de får tak i mat. Om de da spiser ørten måltider pr dag, er det ørten anledninger til å overspise. 

Noen føler seg svimle og kvalme om det går for lenge mellom hver gang de spiser. 

Noen føler det er stress og kav å måtte spise ørten ganger om dagen. 

Osv. 

Gjør det som passer for DEG. 

Mannen min er en ørten-ganger-om-dagen mann. Han blir svimmel og uvel om det går for lenge mellom måltidene. I tillegg blir han fort mett, og sliter med å få i seg nok mat om han får for få måltider. 

Jeg er motsatt. Jeg synes det er kav å skulle spise ørten ganger om dagen. Jeg foretrekker 2-3 måltider.

Vi er begge normalvektige. 

Takk for svar :)

Ja, jeg er også en av de. Blir kvalm, uvel og svimmel uten mat i magen. Jeg er derfor vant til å ha vanlige måltider + 1 - 2 mellommåltider. Jeg må nok bare finne MIN oppskrift, selv om jeg er forvirra over hva som egentlig passer meg. Jeg MÅ ha frokost, og de andre hovedmåltidene. 

Hvordan er vanene dine rundt søtsaker? 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hjernen sender signaler til magen når den tror det kommer mat. Det går an å omlære hjernen, men da må man tåle sultfølelse en periode. Jeg spiser kl 11 og kl 19 og da jeg begynte med dette ble jeg kjempesulten rundt kl 16, da jeg pleide å spise middag før. Det blir jeg ikke lenger, for hjernen har lært at det ikke kommer noe før kl 19. Jeg spiser meg heller ikke helt mett, spiser bare til jeg ikke er sulten lenger. Skeier ut når jeg har lyst. Slik har jeg holdt meg slank selv om jeg er godt voksen og har lavt stoffskifte. 

Takk for erfaringsdeling :) Dette passer nok absolutt ikke meg, hvert fall siden jeg har familie og vi spiser middag 16-17 tiden. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er nettopp derfor man bør telle kalorier. 

Anonymkode: 58895...996

Jeg har funnet ut at det ikke passer meg. Både fordi det gir meg et feil fokus, men også fordi jeg har to tenåringer som skal slippe å se moren sin holde på med dette. Det er uaktuelt, rett og slett. 

Men jeg skjønner at det passer for noen :) Jeg gjorde det før da jeg gikk på GR - kurs (to ganger), men jeg mistet helt matgleden, måtte bare spise mager, telle ditten og datten og ha dårlig samvittighet når ting ikke ble som planen tilsa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for erfaringsdeling :) Dette passer nok absolutt ikke meg, hvert fall siden jeg har familie og vi spiser middag 16-17 tiden. 

Ts

Nå var ikke klokkeslettet poenget heller, da. Poenget var at man kan venne seg til å la det gå lenger tid mellom måltidene. Og å ikke spise seg helt mett ved all måltider.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg på slanker’n, men jeg er slank og har alltid vært det. Jeg spiser bare to måltider om dagen: lunsj ca kl 12 og middag ca kl 17. Om jeg trener på kvelden spiser jeg litt før jeg legger meg. 

Anonymkode: 6dfa7...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Tror du misforstod :)

Jeg spiser IKKE to måltider om dagen, men leser jo om folk som faster og går ned i vekt med disse to måltidene. Samtidig må man spise NOK mat for å gå ned. Jeg kan ikke skjønne at noen klarer å spise 16-1800 kalorier (som et normalt menneske bør ha i seg for å gå ned i vekt), men det er fy-fy å spise mange små, for da stopper forbrenninga og man går ikke ned. 

Heldigvis er jeg såpass voksen at jeg gjør det som passer meg og min kropp, men med min lille tålmodighet synes jeg det er vanskelig å faktisk finne det som passer meg. Jeg er egentlig skrubbsulten i 9.30-10.00 - tida (lunsj er 11.30), men også kl 15.00 når jeg skal hjem. Da er det middag ca 16.30, men føler det blir mat hele tida. Ah..

Som en nevnte over her: Ja, jeg vet jo hva min fallgruve er. Godis. Men jeg holder på å finne ut bakgrunnen for at jeg ikke klarer å la være å ha den kosen hver dag. Ikke mye, jeg overspiser ikke, men det er det behovet. Og ja, jeg vet jo mer jeg spiser jo mer opprettholder jeg behovet. Og nå i desember er det UMULIG å ikke kose seg på kvelden. Jeg unnskylder meg med at det snart er ferie, jeg fortjener det, jeg får en ro og glede i kroppen, både av å kose meg med det, men også å vite at jeg har hjemme. Må jeg holde meg unna føler jeg at dagene er grå. Nesten bokstavelig talt. Jeg har et supert liv, men det er som dagene får farger når jeg vet jeg kan kose meg med noe godt.

Det er dette jeg må endre, og ikke minst vite hvor kommer fra. Samtidig kverner hodet rundt kalorier🙄 Jeg har aldri hatt en spiseforstyrrelse, men spiser mer søtsaker når jeg er trist, gleder meg, er alene, skal kose meg, er sliten. Skjønner at jeg må jobbe med andre ting enn kalorier, da er nok mye gjort. 

Dette ble langt på ditt innlegg, sorry! Takker for alle svar ❤️

Her er du inne på noe veldig viktig, du spiser følelsene dine, da skjønner jeg ikke hvorfor du stresser med antall måltider og alt annet, du må jobbe med å nøste opp i hvorfor du døyver følelsene dine med mat og godteri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis nok protein. Ha fokus på protein til hvert eneste måltid. Da holder du deg lenger mett og når man er mett blir det mindre søtsug. 
nordmenn har en tendens til å skulle slanke seg og kjører på med knekkebrød. Det er masse karbohydrater, og det kan på mange faktisk være triggende. Jeg får sterkt søtsug av å spise mye karbo, selv om det er riktig karbo i form av grove produkter. 

jeg hadde fokus på mye proteiner til 3 måltider, i tillegg til fett og karbo. F.eks. spiste jeg kesam med litt valnøtter (fett gjør at man holder seg mett mye lengre), med litt honning, kanel og en appelsin eller annen frukt i. 
lunsj ble noe omelett med grønnsaker på grovt brød, middag ble protein med grønt og potet, ris eller litt pasta. 
jeg holdt meg på 1800 kalorier pr dag og mål om 8-10 k skritt for å få opp basalforbrenningen. I tillegg trente jeg styrke 2-3 ganger i uka. Gikk da ned 0.5-0.7 pr uke, det var jeg veldig fornøyd med. 

jeg merket veldig stor forskjell når jeg begynte å fokusere på å få i mer mer protein i forhold til sult og søtsug. 
jeg lagde meg 3-4 faste frokoster, lunsjer og middager hvor kaloriene var ferdig regnet ut. Deretter kunne jeg bare følge oppskriften på disse og slippe å måtte regne ut kalorier hele tiden, det syntes jeg også var veldig nyttig. Det verste er å regne ut kalorier til middag synes jeg,særlig om man lager middag i form som man spiser med resten av familien osv, men om du har god kontroll på de andre måltidene kan man slacke litt på middagene etter min erfaring. 

merket nesten ikke at jeg hadde endret så mye på kostholdet mitt faktisk, var mett og hadde mye energi. Masse lykke til! 

Anonymkode: ae12c...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar :)

Ja, jeg er også en av de. Blir kvalm, uvel og svimmel uten mat i magen. Jeg er derfor vant til å ha vanlige måltider + 1 - 2 mellommåltider. Jeg må nok bare finne MIN oppskrift, selv om jeg er forvirra over hva som egentlig passer meg. Jeg MÅ ha frokost, og de andre hovedmåltidene. 

Hvordan er vanene dine rundt søtsaker? 

TS

Jeg klarer ikke begrense mengdene når jeg først begynner, så jeg spiser lørdagsgodt, og holder meg unna søtsaker ellers. Har jeg først fått smakt noe søtt, trigger det er helt ekstremt søtsug, såpass at jeg blir skjelven på hendene, kjenner pulsen går i taket, blir irritabel og grinete, og klarer ikke tenke på annet enn hvordan jeg skal få fatt i mer. 

Mannen min er helt motsatt. Han kan fint spise 2-3 biter, og så er han fornøyd. han kan til og med si at han ikke vil ha mer, for han er mett (!!!!). 

Det var en omstilling da vi flyttet sammen, da jeg før har unngått å ha søtsaker i hus annet enn akkurat det jeg skal spise den lørdagen, mens han er vant til at det kan stå en skål med sjokolade fremme på bordet hver dag, og så tar han seg en bit eller to sånn dan og van. Mens det er tortur for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var ikke klokkeslettet poenget heller, da. Poenget var at man kan venne seg til å la det gå lenger tid mellom måltidene. Og å ikke spise seg helt mett ved all måltider.

Nei, den kommentaren min tenkte jeg først på etter jeg hadde postet. Var det jeg hang meg opp i, men skjønte jo egentlig at du siktet til vanen. Jeg har prøvd det, men ble bade kvalm og uvel. Gikk utover humøret også, og det gav lissom ikke noe mening å holde på sånn. Ikke for meg, hvert fall :)

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg klarer ikke begrense mengdene når jeg først begynner, så jeg spiser lørdagsgodt, og holder meg unna søtsaker ellers. Har jeg først fått smakt noe søtt, trigger det er helt ekstremt søtsug, såpass at jeg blir skjelven på hendene, kjenner pulsen går i taket, blir irritabel og grinete, og klarer ikke tenke på annet enn hvordan jeg skal få fatt i mer. 

Mannen min er helt motsatt. Han kan fint spise 2-3 biter, og så er han fornøyd. han kan til og med si at han ikke vil ha mer, for han er mett (!!!!). 

Det var en omstilling da vi flyttet sammen, da jeg før har unngått å ha søtsaker i hus annet enn akkurat det jeg skal spise den lørdagen, mens han er vant til at det kan stå en skål med sjokolade fremme på bordet hver dag, og så tar han seg en bit eller to sånn dan og van. Mens det er tortur for meg. 

Tenk at man kan være så forskjellige! Det fasinerer meg. Skjønner virkelig at det var en omstilling! Veldig lurt å gjøre det sånn du gjør, siden det trigger så mye. 

Jeg er vel en mellomting av dere, men på søndager eller hvis det har vært noe selskap/dagen derpå el., så spiser jeg snop frem til jeg legger meg. Selvsagt vanlige måltider også, men en sjokolade her, en kjeks der, en skål potetgull der og litt smågodt her.  Da er det på en måte ødelagt uansett. Det er jo helt idiotisk å tenke sånn, men hodet er skrudd sammen på den måten. 

Jeg vil ha et nytt tankesett som gjør at jeg skaper meg nye vaner, litt som mannen din. Jeg vil ikke slutte med noe, men heller ikke få den cravingen og neddratt rullgardin. Når jeg trener på kvelden har jeg ikke behov for godis, heldigvis. Så to dager i uka spiser jeg ikke snop. Gidder ikke trene hver kveld, men det hadde sikkert vært nøkkelen🤣

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du misforstod :)

Jeg spiser IKKE to måltider om dagen, men leser jo om folk som faster og går ned i vekt med disse to måltidene. Samtidig må man spise NOK mat for å gå ned. Jeg kan ikke skjønne at noen klarer å spise 16-1800 kalorier (som et normalt menneske bør ha i seg for å gå ned i vekt), men det er fy-fy å spise mange små, for da stopper forbrenninga og man går ikke ned. 

Heldigvis er jeg såpass voksen at jeg gjør det som passer meg og min kropp, men med min lille tålmodighet synes jeg det er vanskelig å faktisk finne det som passer meg. Jeg er egentlig skrubbsulten i 9.30-10.00 - tida (lunsj er 11.30), men også kl 15.00 når jeg skal hjem. Da er det middag ca 16.30, men føler det blir mat hele tida. Ah..

Som en nevnte over her: Ja, jeg vet jo hva min fallgruve er. Godis. Men jeg holder på å finne ut bakgrunnen for at jeg ikke klarer å la være å ha den kosen hver dag. Ikke mye, jeg overspiser ikke, men det er det behovet. Og ja, jeg vet jo mer jeg spiser jo mer opprettholder jeg behovet. Og nå i desember er det UMULIG å ikke kose seg på kvelden. Jeg unnskylder meg med at det snart er ferie, jeg fortjener det, jeg får en ro og glede i kroppen, både av å kose meg med det, men også å vite at jeg har hjemme. Må jeg holde meg unna føler jeg at dagene er grå. Nesten bokstavelig talt. Jeg har et supert liv, men det er som dagene får farger når jeg vet jeg kan kose meg med noe godt.

Det er dette jeg må endre, og ikke minst vite hvor kommer fra. Samtidig kverner hodet rundt kalorier🙄 Jeg har aldri hatt en spiseforstyrrelse, men spiser mer søtsaker når jeg er trist, gleder meg, er alene, skal kose meg, er sliten. Skjønner at jeg må jobbe med andre ting enn kalorier, da er nok mye gjort. 

Dette ble langt på ditt innlegg, sorry! Takker for alle svar ❤️

Å tro at forbrenningen stanser pga at man spiser mange småmåltider, er hinsides denne verden.

Hvordan skulle dette vært mulig overhodet?

Anonymkode: f87b4...ee2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet ut at det ikke passer meg. Både fordi det gir meg et feil fokus, men også fordi jeg har to tenåringer som skal slippe å se moren sin holde på med dette. Det er uaktuelt, rett og slett. 

Men jeg skjønner at det passer for noen :) Jeg gjorde det før da jeg gikk på GR - kurs (to ganger), men jeg mistet helt matgleden, måtte bare spise mager, telle ditten og datten og ha dårlig samvittighet når ting ikke ble som planen tilsa. 

Tenåringene trenger ikke se noen ting. Har du veid et måltid én gang, vil du for alltid vite hvor mye kcal det inneholder.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg på slanker’n, men jeg er slank og har alltid vært det. Jeg spiser bare to måltider om dagen: lunsj ca kl 12 og middag ca kl 17. Om jeg trener på kvelden spiser jeg litt før jeg legger meg. 

Anonymkode: 6dfa7...9a9

Det er det HER jeg ikke skjønner! (Veldig bra for deg altså, det er bare i mitt hode :)

Myte eller fakta? Man må jo ha nok kalorier for å forbrenne, hvis ikke stopper forbrenningen opp. Men du spiser kun 2 måltider + trener, OG holder deg slank? Har ei venninne som er helt lik. I følge myten/faktaen så må man spise jevnlig for å fylle opp eller spise nok mat for at det ikke skal stagnere. Av det jeg har lest skal jo i utgangspunktet to måltider få hele systemet til å stagnere (altså, forbrenningen), men har man egentlig svar på dette? Er det individuelt? Fra person til person?

Jeg er litt forvirra ennå, men jeg skjønner at jeg kanskje bare må "let go", og senke skuldrene litt. Spise normalt, som jeg gjør, men kutte ut mer av det jeg vet bidrar til vektoppgang = snop. 

Det er godt man kan lufte seg på den kanalen her! Og takk for at ingen har hugget hodet av meg ❤️

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er det HER jeg ikke skjønner! (Veldig bra for deg altså, det er bare i mitt hode :)

Myte eller fakta? Man må jo ha nok kalorier for å forbrenne, hvis ikke stopper forbrenningen opp. Men du spiser kun 2 måltider + trener, OG holder deg slank? Har ei venninne som er helt lik. I følge myten/faktaen så må man spise jevnlig for å fylle opp eller spise nok mat for at det ikke skal stagnere. Av det jeg har lest skal jo i utgangspunktet to måltider få hele systemet til å stagnere (altså, forbrenningen), men har man egentlig svar på dette? Er det individuelt? Fra person til person?

Jeg er litt forvirra ennå, men jeg skjønner at jeg kanskje bare må "let go", og senke skuldrene litt. Spise normalt, som jeg gjør, men kutte ut mer av det jeg vet bidrar til vektoppgang = snop. 

Det er godt man kan lufte seg på den kanalen her! Og takk for at ingen har hugget hodet av meg ❤️

Ts

Nei, forbrenningen stopper ikke ved for lite kalorier, hvor mange overvektige finner man i de fattigste landene i afrika, eller i konsentrasjonsleire feks? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å tro at forbrenningen stanser pga at man spiser mange småmåltider, er hinsides denne verden.

Hvordan skulle dette vært mulig overhodet?

Er ikke det hun ernæringsfysiologen som sier det? Hun som har skrevet den boka om faste. At det er det beste for kroppen. Det har jeg prøvd, og det skal jeg ikke gjøre igjen. 

Husker ikke hva hun heter...

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, forbrenningen stopper ikke ved for lite kalorier, hvor mange overvektige finner man i de fattigste landene i afrika, eller i konsentrasjonsleire feks? 

Nei, det er nettopp dèt. Men treningseksperter og en drøss av andre fagfolk "sier det". Har lest det rimelig mange ganger her inne også, tror jeg. 

"Du spiser bare 1000 kalorier. det er ikke rart du ikke går ned i vekt, forbrenningen din har jo stagnert/stoppet opp!". 

Det kan vel umulig bare være meg som har lest noe sånt? 🫤🫤Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg kommer lagt bare av å kutte ut snop, men da føler jeg at jeg mister mye av gleden i livet. Rett og slett, så brutalt det høres ut som. Jeg har mange andre gleder i livet mitt, virkelig! Men følelsen av å skulle kose seg med noe er helt fantastisk!

Finn gode alternativer å ha som "snop", det er veldig mye godt som også er sunt🙏

Anonymkode: 67748...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...