Gå til innhold

Du som stammer; hva er din opplevelse i møte med nye folk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg var nylig i en situasjon hvor jeg måtte forholde meg til en person som slet sterkt med stamming. Hun ble stående fast på enkelte ord relativt lenge, og jeg visste hva hun ønsket å si men det tok sin tid. 

Åpenbart møter jeg alle folk med respekt og generell høflighet, uansett om du stammer eller ei. Noe annet skulle bare mangle.  Det er jo heller ikke slik at stamming plager MEG på noe vis.

Jeg gjorde ingen (eller iallfall få) tilløp til å fullføre ord eller setninger for henne. Og stemningen mellom oss var ellers lett, ledig og hyggelig, og noen ganger kan man prate litt i munn på hverandre slik at man ved en tilfeldighet kan komme til å fullføre setninger for hverandre i iver etter å tilkjennegi en konsensus. Dette kan skje mellom folk flest, stamming eller ei. 

Jeg er uansett usikker på hvordan dette oppleves for den som stammer? Og ikke minst, hvordan ønsker man å bli møtt når man har denne utfordringen?

Gitt at du blir møtt med helt alminnelig høflighet på linje med folk flest selvsagt, er det noen andre spesifikke ting du liker/misliker ved andre folks opptreden?

Anonymkode: 0c181...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke stamming, men er logoped og kan derfor en del om stamming. Har jobba mest med stamming hos barn, da. Så ikke like vant med stamming hos voksne, selv om det er mye likt. Ønsket egentlig bare å berømme deg for at du ikke fullførte setningene, men lot henne få fulløre og ga henne den tiden. Det er veldig forskjellig fra hver enkelt med stamming i hvilke situasjoner hvor stammingen er mest uttalt, men det er ikke uvanlig at møte med nye mennesker kan gi en høyere stammefrekvens. Tror du allerede har gjort mye rett ved at du lot personen fullføre setningene og at du ikke ga noe utrykk for irritasjon eller lignende! 😊 Her er noen flere råd fra Statped, og du har jo allerede gjort et av de: la den med stamming få fullføre😊

https://www.statped.no/taleflytvansker-stamming-og-lopsk-tale/stamming/voksne-som-stammer/

Endret av Dame1993
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Dame1993 skrev (8 minutter siden):

Jeg har ikke stamming, men er logoped og kan derfor en del om stamming. Har jobba mest med stamming hos barn, da. Så ikke like vant med stamming hos voksne, selv om det er mye likt. Ønsket egentlig bare å berømme deg for at du ikke fullførte setningene, men lot henne få fulløre og ga henne den tiden. Det er veldig forskjellig fra hver enkelt med stamming i hvilke situasjoner hvor stammingen er mest uttalt, men det er ikke uvanlig at møte med nye mennesker kan gi en høyere stammefrekvens. Tror du allerede har gjort mye rett ved at du lot personen fullføre setningene og at du ikke ga noe utrykk for irritasjon eller lignende! 😊 Her er noen flere råd fra Statped, og du har jo allerede gjort et av de: la den med stamming få fullføre😊

https://www.statped.no/taleflytvansker-stamming-og-lopsk-tale/stamming/voksne-som-stammer/

Takk for valideringen :) 

Jeg har for så vidt hørt/lest om dette med at man ikke skal fullføre ord og setninger. Jeg var likevel litt nysgjerrig på om det er full konsensus blant folk som stammer på akkurat dette området. Til sammenligning hører jeg stadig vekk at man ikke skal tilby hjelp til rullestolbrukere så sant de ikke har bedt om det selv, fordi det kan fremstå som nedverdigende. Jeg kjenner selv en rullestolbruker som er veldig uenig i denne påstanden. Tvert i mot synes hun det er hyggelig når folk er oppmerksomme og tilbyr hjelp hvis det ser ut som det behøves. Så kan hun selv avgjøre hvorvidt hun ønsker å ta i mot den hjelpen eller ei. Men hun vil altså aldri se på det som en fornærmelse eller nedverdigende.

Jeg forstår at man selvsagt ikke skal snakke på vegne av en som stammer, men om det finnes tilfeller hvor det er tilgivelig å hoppe inn med et ord, når det har kjørt seg fullstendig fast. Jeg kommer neppe til å gjøre det ved en eventuell senere anledning, men var som sagt nysgjerrig på om det er en bred enighet om dette blant de som stammer.

Anonymkode: 0c181...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...