AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #1 Del Skrevet 19. desember 2024 Har pensjonskapitalbevis. Er investert i aksjefond i dag. Ønsker å ta ned risiko og synes rentefond litt dyrt. Finnes det en tilbyder der en kan benytte seg av banksparing? Anonymkode: 09c88...26a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Concorde Skrevet 19. desember 2024 #2 Del Skrevet 19. desember 2024 Jeg har vært over snittet interessert i pensjon og pensjonssparing men har aldri hørt om innskuddsrente for pensjonskapitalbevis. Når jeg tenker etter, så er det kanskje logisk fordi tilbydere som Nordnet, Storebrand og Sparebank 1 må skille klientmidlene du har i pensjonskapitalbeviset gjennom et underselskap, og bankvirksomheten de driver. Tette skott. Da blir trolig rentefond det nærmeste. Jeg har også pensjonskapitalbevis, der jeg valgte å dra ned eksponeringen i aksjemarkedet (i en bransje med særdeles høy risiko) til 0 og gradvis øke eksponeringen mot et short-term pengemarkedsfond notert i USD, fordi jeg ønsket eksponering mot dollaren (tror på en sterkere dollar vs. norske kroner). Det er vel en type fond som er noe av det nærmeste du kommer bankinnskudd. Har ellers mye cash og leser meg opp på ETFer som fokuserer på US treasures som en spekulasjon på noe kortere sikt. Alternativet er tross alt å la midlene råtne på konto uten renter mens inflasjonen gradvis spiser opp kjøpekraften. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #3 Del Skrevet 19. desember 2024 Concorde skrev (5 minutter siden): Alternativet er tross alt å la midlene råtne på konto uten renter mens inflasjonen gradvis spiser opp kjøpekraften. Det fins jo bankkonti med rente på fem prosent eller litt mer. Jeg har selv et innskudd på en drøy million på en såkalt Plasseringskonto Pluss. Og i tillegg et mindre beløp på et fastrenteinnskudd med 5,1 prosent rente. Men så spørs det jo hvor høy den egentlige inflasjonen er. Jeg er enig i at den er høyere enn den offisielle. Anonymkode: a4915...f06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Concorde Skrevet 19. desember 2024 #4 Del Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det fins jo bankkonti med rente på fem prosent eller litt mer. Jeg har selv et innskudd på en drøy million på en såkalt Plasseringskonto Pluss. Og i tillegg et mindre beløp på et fastrenteinnskudd med 5,1 prosent rente. Men så spørs det jo hvor høy den egentlige inflasjonen er. Jeg er enig i at den er høyere enn den offisielle. Anonymkode: a4915...f06 Det er sant, men TS spør om det er mulig å plassere midlene som står i et pensjonskapitalbevis (et resultat av personlig pensjonssparing og innskuddspensjon fra privat arbeidsgiver) i en form for bankkonto.. Man kan ikke plassere disse midlene helt fritt, ettersom midlene som hovedregel er låst frem til pensjonsalder og det er begrensninger i hva man kan plassere midlene i. Det er så langt jeg har sett og erfart, ikke mulig å plassere midlene i enkeltaksjer, kun fond av ulike typer. Det er derfor ikke mulig å flytte disse midlene til en høyrentekonto som sådan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #5 Del Skrevet 19. desember 2024 Hvordan reduserer jeg risiko? Hvilke fond kan jeg velge hos f.eks. Kron, DNB etc? Anonymkode: 09c88...26a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå