Gå til innhold

Hvordan burde jeg vekte fremvoksende markeder?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leser mye om hvordan folk vekter forskjellig mellom utviklede markeder og fremvoksende markeder. Men hva er lurt?

90/10

80/20

70/30

60/40

50/50

?

Anonymkode: 97be8...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde 70/30 med India som absolutt gullkalv av de 30. Sto vel for nesten 80% av det jeg satte i emerging markets. India har gått helt ellevilt siste to årene.

MEN: For en måned siden gikk jeg helt ut av emerging markets. Det har vært litt FOMO spesielt i det indiske markedet, men nå er det tid for konsolidering tror jeg.

Men jeg vil uansett hevde av India fremdeles er det jeg har mest tro på innen emerging markets på sikt – det er det nye Kina. Men akkurat nå sitter jeg altså på gjerdet igjen.

Droppet samtidig europeiske og nordiske indeksfond.

Nå er det 70% globale indeksfond og 30% norske.

Anonymkode: 9f9b2...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Leser mye om hvordan folk vekter forskjellig mellom utviklede markeder og fremvoksende markeder. Men hva er lurt?

90/10

80/20

70/30

60/40

50/50

?

Anonymkode: 97be8...815

Jeg sluttet med å vekte inn fremvoksende markeder. I kort tekst fordi det historisk sett har vært en dårlig deal, sett opp mot globale indeksfond. Det er litt som å investere i grønne aksjer; ideen virker god, men i praksis er det ikke spesielt imponerende avkastning. Min oppfatning er rett og slett at utviklede markeder er der mesteparten av den globale kapitalen er, og dette skyldes faktorer som er viktig for verdiskapning; stabilitet, relativt gode rammeverk og tillit i markedet.

Skulle jeg derfor anbefalt deg noe, ville det derfor være å gå maks 10% i framvoksende markeder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hadde 70/30 med India som absolutt gullkalv av de 30. Sto vel for nesten 80% av det jeg satte i emerging markets. India har gått helt ellevilt siste to årene.

MEN: For en måned siden gikk jeg helt ut av emerging markets. Det har vært litt FOMO spesielt i det indiske markedet, men nå er det tid for konsolidering tror jeg.

Men jeg vil uansett hevde av India fremdeles er det jeg har mest tro på innen emerging markets på sikt – det er det nye Kina. Men akkurat nå sitter jeg altså på gjerdet igjen.

Droppet samtidig europeiske og nordiske indeksfond.

Nå er det 70% globale indeksfond og 30% norske.

Hvilket indisk fond hadde du? Jeg spør bare fordi jeg ikke har sett noen indiafond som har utkonkurrert globale indeksfond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har en 30% vekting, mer som en sikkerhet da det som allerede nevnt ikke har hatt den beste avkastningen historisk. Global indeks A er det som definitivt har kastet mest av seg av de "trygge" fondene for min del, og jeg har vektet mest der. Samt noe inn mot mer volatile og snevrere fond. Men denne er jo 60% USA, og veldig sårbar for om det skjer noe der, derfor såpass høy andel mot Asia tross dårlig avkastning. 

Anonymkode: 18467...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grandidosa83 skrev (8 timer siden):

Hvilket indisk fond hadde du? Jeg spør bare fordi jeg ikke har sett noen indiafond som har utkonkurrert globale indeksfond.

Primært Jupiter, og en slant på DnB sitt India-fond. De to fondene ble valgt fordi de har litt ulik vekting på finans og industri.

Når jeg sier at de har gått ellevilt, så er ikke det i betydning at det nødvendigvis går bedre enn globale indeksfond. MEN da de ble kjøpt ville jeg ta et lodd i emerging markets, og India ga mest mening – den gang som nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...