AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:56 #1 Del Skrevet torsdag kl 11:56 Hei Vi skal få en kattunge snart. Vi ønsker oss innekatt og har lest en del om det. Men ønsker også å høre om virkelige erfaringer fra de som har eller har hatt innekatt. Hva som funker og ikke? Hvordan har dere gjort det? Trives katten idag? Anonymkode: 68b25...5c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:01 #2 Del Skrevet torsdag kl 12:01 De trenger mye lek og stimulering Anonymkode: bf60b...f0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:02 #3 Del Skrevet torsdag kl 12:02 Når man har innekatt er det viktig at eier leker og stimulerer katten mye gjennom dagen for at den skal få utløp for energien sin. Man må også ha hyller, klatrestativer og lignende som katten kan bruke. Det er mer krevende å ha innekatt enn utekatt! Anonymkode: e1518...7bb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:04 #4 Del Skrevet torsdag kl 12:04 Jeg overtok en innekatt på ett år. Den satt dagen lang og hylte og klorte på vinduene. Disharmonisk og dårlig gemytt. Tisset i kjelleren og var åpenbart misfornøyd med alt og alle. Men etter 6 mnd flyttet vi og katten ble da utekatt. Hun endret TOTALT personlighet og er nå verdens fineste og mest harmoniske dyr. Kunne ikke fått finere og mer kosete personlighet. Innekatter er DYREPLAGERI uansett hvor mye du stimulerer. Vår katt er et ekstremt godt eksempel på det. når hun fikk brukt seg slik en katt skal, så ble hun helt endret- til det bedre. Katter har et sterkt jakt instinkt og å sperre en katt inne kan ikke sammenlignes med kaniner eller hunder. Anonymkode: a0535...75b 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:06 #5 Del Skrevet torsdag kl 12:06 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg overtok en innekatt på ett år. Den satt dagen lang og hylte og klorte på vinduene. Disharmonisk og dårlig gemytt. Tisset i kjelleren og var åpenbart misfornøyd med alt og alle. Men etter 6 mnd flyttet vi og katten ble da utekatt. Hun endret TOTALT personlighet og er nå verdens fineste og mest harmoniske dyr. Kunne ikke fått finere og mer kosete personlighet. Innekatter er DYREPLAGERI uansett hvor mye du stimulerer. Vår katt er et ekstremt godt eksempel på det. når hun fikk brukt seg slik en katt skal, så ble hun helt endret- til det bedre. Katter har et sterkt jakt instinkt og å sperre en katt inne kan ikke sammenlignes med kaniner eller hunder. Anonymkode: a0535...75b At katter har større instinkter enn hunder er bare et kulturelt, godtatt fenomen. Det er mange bikkjer som lever i leiligheter, som helst skulle levd ute på en gård og gjetet/voktet hele dagen. Men jeg anbefaler alle som skal ha innekatt til å se på egna, renrasede katter med roligere temperament og aktivitetsnivå. Anonymkode: e1518...7bb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet torsdag kl 17:39 #6 Del Skrevet torsdag kl 17:39 Nå har jeg utekatter. Men en jeg kjenner overtok en katt som i utgangspunktet var utekatt. Denne katten slet med ting, med andre katter i familien. Han ble omplassert. Nå har denne blitt inne katt og stortrives. Gjennom kjærlighet har denne katten funnet sin plass. Han begynner å bli litt sjef i sin nye familie 🤣🤣. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:00 #7 Del Skrevet fredag kl 09:00 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg overtok en innekatt på ett år. Den satt dagen lang og hylte og klorte på vinduene. Disharmonisk og dårlig gemytt. Tisset i kjelleren og var åpenbart misfornøyd med alt og alle. Men etter 6 mnd flyttet vi og katten ble da utekatt. Hun endret TOTALT personlighet og er nå verdens fineste og mest harmoniske dyr. Kunne ikke fått finere og mer kosete personlighet. Innekatter er DYREPLAGERI uansett hvor mye du stimulerer. Vår katt er et ekstremt godt eksempel på det. når hun fikk brukt seg slik en katt skal, så ble hun helt endret- til det bedre. Katter har et sterkt jakt instinkt og å sperre en katt inne kan ikke sammenlignes med kaniner eller hunder. Anonymkode: a0535...75b Dette er like mange individuelt som med mennesker. Vår gamle katt var innekatt som gikk ute i bånd, hun stor trivdes med dette. Samme med kattungen vi har nå. Hun viser åpnebart at hun har det bra, og er ikke interessert i å være ute. Vi har tatt henne med ut i bånd noen ganger og hun er livredd. Man kan ikke kalle alle innekatter for dyreplageri bare fordi det ikke fungerte for din katt. Anonymkode: 83754...044 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttery Skrevet fredag kl 09:04 #8 Del Skrevet fredag kl 09:04 Jeg overtok en sibirkatt da han var 4 år, og hadde vært innekatt hele livet, foruten at tidligere eier hadde hatt han litt ute i bånd. Han hadde en god del "atferdsproblemer" som var slitsomt å leve med inne. Dvs mye hyling, vekking x antall ganger om natten, hoppe på døra gang på gang, rive ned ting av benk/vinduskarm etc. En periode passet min mor ham, og hun slapp han ut ute. Han stortrives med dette. Forsøkte å ta ham inn igjen etter hvert, men det var ikke levelig å ha han inne. Nå er han ute/innepus som han vil, bor hos min mor, og har markant mindre atferdsproblemer enn han hadde tidligere. Tror egentlig alt kan knyttes til at han får brukt opp mye energi, og får en del mental stimuli jeg aldri ville kunne gi ham. Skal ikke få meg katt igjen før jeg kan slippe dem ut som de vil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:08 #9 Del Skrevet fredag kl 09:08 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hei Vi skal få en kattunge snart. Vi ønsker oss innekatt og har lest en del om det. Men ønsker også å høre om virkelige erfaringer fra de som har eller har hatt innekatt. Hva som funker og ikke? Hvordan har dere gjort det? Trives katten idag? Anonymkode: 68b25...5c1 Mange anbefaler å ha to katter, når det er snakk om innekatt. Da har de selskap og lekekamerater i hverandre. Men, lek og aktivitet ila dagen, vil hjelpe mye. Anonymkode: 15541...912 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:14 #10 Del Skrevet fredag kl 09:14 Har en rolig innekatt på 9 år, vanlig gatemix. Aldri hatt noe atferdsproblemer, annet enn at den var ganske sky og utam da den var liten, som har blitt helt borte. Den trives med et rolig liv, men liker å se i vinduet og følge med ute, spesielt morgenrushet. Leker litt med henne innimellom, men hun leker mest og best selv med lekene sine. Den sover på natta og mens jeg er på jobb (tror jeg), og er kjempekosete og får lekeraptus når jeg er hjemme. Har tenkt at den skal få gå ut om jeg flytter mer landlig til, men foreløpig har ikke det skjedd. Ville aldri sluppet den ut på ferie og slik, for det som faktisk er dyreplageri er om den hadde fått smaken på utelivet og ble tvunget hjem igjen til innetilværelsen. Anonymkode: 4a07e...c82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:16 #11 Del Skrevet fredag kl 09:16 Det er veldig individuelt. Vi har to som trives godt som innekatter og en som blir litt spenna gærn for å si det slik. Nå er våre ute om sommeren, så vi slipper maset da i det minste. Anbefaler uansett minst 2 stykker om de skal være innekatter, de har veldig stor glede av hverandre. De bør aktiviseres mer enn katter som får gå ute, men et lite triks hos oss når vi ikke har mulighet til å aktivisere dem like mye er å skru varmen på baderomsgulvet litt opp og legge noen tepper/håndklær der. Da merker vi ikke at vi har katter en gang. Anonymkode: abccf...417 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fame Skrevet fredag kl 09:26 #12 Del Skrevet fredag kl 09:26 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg overtok en innekatt på ett år. Den satt dagen lang og hylte og klorte på vinduene. Disharmonisk og dårlig gemytt. Tisset i kjelleren og var åpenbart misfornøyd med alt og alle. Men etter 6 mnd flyttet vi og katten ble da utekatt. Hun endret TOTALT personlighet og er nå verdens fineste og mest harmoniske dyr. Kunne ikke fått finere og mer kosete personlighet. Innekatter er DYREPLAGERI uansett hvor mye du stimulerer. Vår katt er et ekstremt godt eksempel på det. når hun fikk brukt seg slik en katt skal, så ble hun helt endret- til det bedre. Katter har et sterkt jakt instinkt og å sperre en katt inne kan ikke sammenlignes med kaniner eller hunder. Anonymkode: a0535...75b Hehe, min katt er innekatt helt av egen vilje. Jeg kaster ho på dør når jeg skal støvsuge og idet jeg skrur av støvsugeren så står ho på døra og vil inn igjen. Dyreplageri dette mener du? Ho chiller i sofaen hele dagen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meowmere Skrevet fredag kl 09:35 #13 Del Skrevet fredag kl 09:35 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Mange anbefaler å ha to katter, når det er snakk om innekatt. Da har de selskap og lekekamerater i hverandre. Men, lek og aktivitet ila dagen, vil hjelpe mye. Anonymkode: 15541...912 Jeg støtter dette. De blir roligere av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:42 #14 Del Skrevet fredag kl 09:42 Det som ikke funker er å ha planter. Spesielt kattunger vil dra i dem, tygge på dem og velte dem. Anonymkode: 80173...e9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:15 #15 Del Skrevet fredag kl 12:15 Har to innekatter, de trives, men du må bruke mye tid på dem, fysisk og mental stimuli. Aller helst ha 2 katter. Anonymkode: 30a92...7e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:25 #16 Del Skrevet fredag kl 12:25 Har to innekatter som har det som plommen i egget. Men det krever at dere tilrettelegger for katten med tanke på flere plasser den kan være i fred, variasjon i leker, gir den steder å klatre og så videre. Pass også på å fjerne giftige planter, lukk dolokk, pass på vinduer etc. Anonymkode: 576ce...44a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:47 #17 Del Skrevet fredag kl 12:47 Hvis du skal ha innekatt, ha to. Og det krever endel mer av deg med tanke på lek og stimulering, noe av det lettes med to. Men katter er ikke laget for inneliv, så om de trives er noe annet. (At det finnes noen få unntak er noe annet.) Generelt ville jeg aldri frivillig hatt innekatter, de elsker jo å være ute. Anonymkode: 242d4...7de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:20 #18 Del Skrevet fredag kl 13:20 Anbefaler virkelig å ha to katter. Det er mye bedre for katten, og faktisk mindre jobb for dere. Ellers vil jeg anbefale deg å kontakte dyrebeskyttelsen når du først ønsker innekatt. De har katter de vet vil trives best slik, av ulike grunner. Anonymkode: 4fec8...d3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:22 #19 Del Skrevet fredag kl 13:22 Har to rasekatter som ofte er innekatter. Det første året var de bare inne, som anbefalt, da hadde vi et par stativer som gikk fra tak til gulv, en del huler å ligge i, og flere klorestativ. Nå er de utekatter, men nå som det er kaldt og snø ute så vil de ikke være så mye ute- og jeg merker det godt på atferden deres. De vekker oss om nettene, går til «anngrep» på føtter om nettene, mjauer, syter, sloss og kjeder seg. Har begynt å tvinge den ut noen timer nå, og det hjelper litt. Skulle de trivdes optimalt inne så måtte jeg nok hatt mye større plass, brukt mye tid på lek, hatt flere hyller og stativer til klatring, steder de kan ligge i høyden, forflytte seg rundt på flere nivåer enn bare gulvet osv. Anonymkode: bb7a1...e5d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå