Gå til innhold

Er det bare jeg som har null interesse av å sosialiseres med andre mammaer, bare fordi?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg var heller aldri med i barselsgrupper osv. Men nå når jeg har ungdom i hus så ser jeg absolutt verdien i å kjenne foreldrene til de ungdommen min omgås med! Føler jeg har et mye bedre bilde av ungdomsmiljøet i bydelen ved å kjenne andre foreldre godt.

Anonymkode: 8dd17...810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg var heller aldri med i barselsgrupper osv. Men nå når jeg har ungdom i hus så ser jeg absolutt verdien i å kjenne foreldrene til de ungdommen min omgås med! Føler jeg har et mye bedre bilde av ungdomsmiljøet i bydelen ved å kjenne andre foreldre godt.

Og dem kan man bli kjent gjennom arrangementer SAMMEN MED BARNA. 

Anonymkode: 0ec3f...849

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen interesse av sånt. Aldri vært med i barselgruppe,eller sånne ting heller. Hvorfor i helvete skal jeg sosialesre meg med folk jeg ikke kjenner kun fordi vi har barn i samme alder. Nei nei. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Og som du selv sier - du hadde bedt om at de ble holdt alkoholfrie. Det er nettopp det som ikke går her. Her SKAL det drikkes vin, og flere blir synlig pussa. Bare fordi jeg velger vekk mammafylla, betyr ikke at jeg ikke ønsker godt klassemiljø i klassen til mine barn, eller at jeg aldri bidrar med noe som helst.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Fordi jeg ikke synes at kvelder som skal være for mammaer med formål om å bygge et godt klassemiljø, MÅ inneholde alkohol. Alkohol og barn passer ikke sammen i mitt hode. Og da snakker jeg ikke bare om det å drikke alkohol med barn til stede. Men at man skal treffes for å snakke om barn og barns utfordringer, mens man sitter og drikker, blir feil for meg. Og det må jeg få lov til å synes at er negativt.

Helt enig med deg her! men nå har du jo kjørt deg selv helt bort ifra HI?

«Mammafylla» er jo noe helt annet enn mammakvelder, mammakaffe, kjønnsegregering og ulike interesser.

Anonymkode: bb6c0...de6

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hos oss er det særlig to mammaer i klassen til mellomste som er hyperaktive på det å være sosiale. Det arrangeres mammakvelder, mammakaffe og så videre. Jeg deltar aldri på sånt, og mottar jevnlig mas om hvorfor, kan du ikke komme, det blir så koselig osv. Det er flere grunner til det.

For det første, har jeg problemer med å se hvorfor man skal segregere på kjønn. Bare fordi noen har innovertiss, betyr ikke at personen har samme interesser som meg. I likestillingslandet Norge deltar pappa på lik linje med mamma i oppdragelse, husarbeid, lekser, aktiviteter mv. Så hvorfor mammakvelder?

For det andre, så drikkes det ofte alkohol på slike tilstelninger. Jeg drikker ikke, og blir derfor helt utilpass rundt mennesker som er pussa. 

For det tredje, så forstår jeg ikke poenget med å sosialiseres med noen som jeg kanskje ikke har noe til felles med. Jeg slår gjerne av en prat på juleavslutninger, jeg går på foreldremøter, jeg møter flere av disse foreldrene på barnas fritidsaktiviteter osv. Men å sitte hjemme hos noen over et glass vin og prate ... om hva? 

Kall meg gjerne sær og misantropisk, men kanskje vi er flere?

Jeg har masse venninner, men jeg liker egentlig ikke å henge med kvinner. Jeg har alltid følt meg bedre og mer avslappet rundt menn. Iblant inviterer mannen min meg med på guttekvelder fordi jeg glir rett inn og er en del av gjengen. 

Å henge med andre mødre i klassen er ikke for meg.

Anonymkode: 477ef...271

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Helt enig med deg her! men nå har du jo kjørt deg selv helt bort ifra HI?

«Mammafylla» er jo noe helt annet enn mammakvelder, mammakaffe, kjønnsegregering og ulike interesser.

Anonymkode: bb6c0...de6

Jeg føler at det er knyttet sammen. Når man drikker, blir det ofte sladder og ufin prat. I tillegg forstår jeg faktisk ikke kjønnssegregering. Det er ikke slik at mammaer har mye mer til felles med hverandre enn foreldre av begge kjønn. Jeg føler også at tilstelninger der begge kjønn er representert, er mye mer spennende og varierte.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Når barna begynner på ungdomsskole så er det ikke så veldig mange arrangementer sammen med barna lenger, og da blandes ofte skoler og klasser så man må bli kjent med nye foreldre. Men du må jo ikke, ingen tvang

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Da kan de som elsker alkohol, kutte ut alkoholen for en kveld slik at flere blir inkludert. Det er ikke bare jeg i vår klasse som takker nei nettopp på grunn av alkoholen. Men man måååå jo drikke vin, må vite. Det er jo sååå koselig. For øvrig så strekker ikke tiden til alt, og da prioriterer man. Hvis jeg har valget mellom mammafylla og dugnad, så velger jeg dugnad 10 av 10 ganger. Dugnad gjør at barn fortsatt kan holde på med sin idrett for en lav sum penger, og flere blir inkludert. Mammafylla bidrar ikke til noe særlig. Og nei, denne fylla har null og niks å si for klassemiljøet. 

Synes det er veldig sært å legge så mye i alkohol, så dette høres ut som et deg-problem.

Her er det ofte vin når man samles. Men - det er alltid noen som kjører, noen som er avholds, noen som er gravide. Hvorfor skal resten kutte alkoholen for disse, tenker du? 

Anonymkode: 14aa3...6f7

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ingen ungdom er da med mamma og mammaen til kompisen på aktiviteter? 

Men at jeg og mammaene til kompisene kjenner hverandre, og snakker godt sammen, har veldig stor verdi. Man får mer innsikt i alt, man kan hjelpe hverandre, man stoler på at gutten er trygg ved henting og overnatting, foreldre sørger for at barnet blir inkludert, og mye mer. 

Synes man gjennom alle alderstrinn skylder barnet å være tett på de andre foreldrene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg foretrekker sammenkomster der barna og min mann også er invitert. Her jeg bor føler jeg at slike mammatreff lett blir en pissekonkurranse. Hvem har den flotteste boligen, hvem reiser på ferier hver gang skolen har fri, hvilke utdanninger og yrker har man, og hvor gammel man er....Det er slike ting jeg føler det ofte fiskes etter blant mødre her jeg bor hvor mange har høy utdanning, høy inntekt og fine boliger. Til og med barna som fortsatt bare går i 1.klasse er begynt å snakke seg imellom om hvem som bor i det fineste huset osv...

Å sitte og drikke sammen med andre foreldre er ikke min greie. Jeg blir fort syk av alkohol,  hater f.eks.vin og drikker det aldri, så arrangemanger av typer "mammavin" utgår her.

Anonymkode: 9de92...1c7

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Synes det er veldig sært å legge så mye i alkohol, så dette høres ut som et deg-problem.

Her er det ofte vin når man samles. Men - det er alltid noen som kjører, noen som er avholds, noen som er gravide. Hvorfor skal resten kutte alkoholen for disse, tenker du? 

Men HVORFOR skal det ofte være vin? Hva er poenget med å drikke alkohol til alle mulige anledninger?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ingen ungdom er da med mamma og mammaen til kompisen på aktiviteter? 

Men at jeg og mammaene til kompisene kjenner hverandre, og snakker godt sammen, har veldig stor verdi. Man får mer innsikt i alt, man kan hjelpe hverandre, man stoler på at gutten er trygg ved henting og overnatting, foreldre sørger for at barnet blir inkludert, og mye mer. 

Synes man gjennom alle alderstrinn skylder barnet å være tett på de andre foreldrene. 

Vi snakker også godt sammen, helt uten å være med på mammakvelder. To av guttene i klassen til eldste har alenepappaer. Hvordan ville disse guttene bli inkludert ved hjelp av mammakvelder med vin?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg foretrekker sammenkomster der barna og min mann også er invitert. Her jeg bor føler jeg at slike mammatreff lett blir en pissekonkurranse. Hvem har den flotteste boligen, hvem reiser på ferier hver gang skolen har fri, hvilke utdanninger og yrker har man, og hvor gammel man er....Det er slike ting jeg føler det ofte fiskes etter blant mødre her jeg bor hvor mange har høy utdanning, høy inntekt og fine boliger. Til og med barna som fortsatt bare går i 1.klasse er begynt å snakke seg imellom om hvem som bor i det fineste huset osv...

Å sitte og drikke sammen med andre foreldre er ikke min greie. Jeg blir fort syk av alkohol,  hater f.eks.vin og drikker det aldri, så arrangemanger av typer "mammavin" utgår her.

Opplever det samme. Hvor tidlig barnet har begynt å gå (barselgruppe), hvor flink barnet er på skolen eller idretten (mammasammenkomster), det snakkes om hvor fine/ryddige/stilrene hus mødrene har, feriene, interiøret osv. Kje. De. Lig. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg føler at det er knyttet sammen. Når man drikker, blir det ofte sladder og ufin prat. I tillegg forstår jeg faktisk ikke kjønnssegregering. Det er ikke slik at mammaer har mye mer til felles med hverandre enn foreldre av begge kjønn. Jeg føler også at tilstelninger der begge kjønn er representert, er mye mer spennende og varierte.

Da kan man likeså godt kritisere venninekvelder, jenteshopping, fisketur med gutta også. Igjen, jeg er enig med alkohol delen. Men skjønner ikke problemet ellers. Arranger noe selv om du har behov for likestilte tiltak. 

Anonymkode: d0b16...b7d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da kan man likeså godt kritisere venninekvelder, jenteshopping, fisketur med gutta også. Igjen, jeg er enig med alkohol delen. Men skjønner ikke problemet ellers. Arranger noe selv om du har behov for likestilte tiltak. 

Anonymkode: d0b16...b7d

Venninnekvelder foregår mellom venninner. Altså, mennesker som kjenner hverandre godt, har felles interesser/berøringsflater, og arrangerer dette fordi de ønsker å møtes og tilbringe kvalitetstid sammen. Det blir noe annet å møte folk man knapt omgås, for å drikke med dem. Jeg har prøvd å arrangere tiltak, men da blir ikke disse mammaene fornøyd, og takker nei. De vil ha rene kvinnetilstelninger. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er noe jeg tenker på mtp å få barn. Jeg har ikke noe interesse av å henge med andre mødre og det er vel kanskje litt forventet at man gjør det? Samtidig er jeg litt "redd" for hva andre skal tenke om at jeg ikke byr på meg selv og er med på ting..

Anonymkode: cc46b...ac6

Dropper du alle venninner med en gang de får barn da?

Er det kun mødre du ikke liker eller alle kvinner? Snakker du aldri med andre kvinner på jobb feks fordi du har ikke noe interesse av å bli kjent med noen av samme kjønn?

Newsflash, i den situasjonen så er du også "en annen mor". Det betyr ikke at du ikke lenger er et unikt menneske faktisk. Og det samme gjelder de andre kvinnene som tilfeldigvis er mødre de også.

Anonymkode: f8aa2...cf5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvor bor dere?

Anonymkode: b0c4b...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dropper du alle venninner med en gang de får barn da?

Er det kun mødre du ikke liker eller alle kvinner? Snakker du aldri med andre kvinner på jobb feks fordi du har ikke noe interesse av å bli kjent med noen av samme kjønn?

Newsflash, i den situasjonen så er du også "en annen mor". Det betyr ikke at du ikke lenger er et unikt menneske faktisk. Og det samme gjelder de andre kvinnene som tilfeldigvis er mødre de også.

Anonymkode: f8aa2...cf5

Du skjønner jo veldig godt at man snakker om mennesker man ikke er venn eller omgangsvenn med i utgangspunktet. Venner er venner. Random mennesker man ser noen få ganger i året, er noe annet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har stor verdi å kjenne de andre foreldrene når barna blir større, og derfor deltar vi på foreldreinitierte sammenkomster et par ganger i året.

Her er det ikke delt på kjønn, og det er heller ikke ofte. Folk er jo stort sett veldig opptatt i hverdagen.

Jeg tenker det er ment som et hyggelig initiativ, og kanskje de tenker det blir mer en hyggelig venninnestemning om de kun er kvinner til stede. Om det er det eneste uformelle sammenkomster som arrangeres, hadde jeg blitt med av og til for å holde kontakten med andre mødre. Jeg foretrekker at begge kjønn inviteres.

Kjenner man andre foreldre litt, er det lettere for begge parter å ta kontakt når barna blir eldre, f.eks. ta en telefon og spørre dersom det skulle være noe.

Anonymkode: ff7ba...3f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvor bor dere?

Anonymkode: b0c4b...804

Vi bor i en av landets rikeste bydeler, like ved en storby. Det bor "vanlige" folk her også, men jeg ser tydelig en kontrast til bydelen der jeg vokste opp, som er kun en kort kjøretur unna.

Der jeg vokste opp var det også velstående mennesker innimellom i nabolagene, men også en større blanding av ulike typer folk og samfunnsklasser. Noen vanligere slitere i arbeider- og middelklasse, noen uføre eller vanskeligstilte som bodde i kommunale boliger, ikke-vestlige innvandrere osv..Vi snakket aldri om hvem som hadde høyest utdanning eller penest hus.

Her jeg bor nå har så og si alle minimum mastergrad, store boliger, ofte to nye biler, og hver høst-, vinter- og påskeferie er man på flotte ferier. Vi sitter godt i det selv, men min 6-åring er allerede begynt å snakke om at disse barna har det bedre enn henne fordi de oftere reiser på ferier, får privattimer i fritidsaktiviteter, nye leker , klær osv...Dette fokuset må jo komme fra foreldrene og det skinner tydelig igjennom på slike "mammatreff" at mange har stor fokus på status, økonomi og materielle ting. 

Dette kan selvsagt være HELT annerledes andre steder, men nå tar jeg altså utgangspunkt i hvorfor JEG ikke like slike treff her hvor jeg bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...