Gå til innhold

Er det bare jeg som har null interesse av å sosialiseres med andre mammaer, bare fordi?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skjønner ikke poenget med å være misantropisk, sær og overlegen i dette tilfellet. Minus alkoholen er det helt greie tiltak for å skape et fint og trygt nettverk rundt barna. Gjerne la vær å delta, men å sitte på forum og håne det er jo helt teit. Hvis du savner mer jevnere kjønnsfordelte arrangermenter arranger selv eller hold munn.

Jeg har to barn selv, hvorpå jeg kjenner alle foreldre i klassen til det ene barnet- og kun én i det andre barnets klasse. Jeg har også invitert alle foreldre og barn til felles tilstelninger, men det er dårlig oppmøte fra foreldrene (godt oppmøte fra barna). sier seg selv at i klassen hvor vi alle kjenner hverandre har vi en mye bedre flyt i å ta opp temaer og sørge for god stemning innad i klassen. 

Anonymkode: d0b16...b7d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Mhm, for alle andre damer enn deg er sååååå kjedelige og teite, som bare vil «diskutere interiør, hvem i nabolaget som har dumpet hvem, ligget med hvem eller fikk ny jobb, og så videre». 

Du fremstår skikkelig lite ok når du omtaler andre sånn. 

Anonymkode: 4b210...a74

TS er ikke den eneste som har erfart at enkelte kvinner er det vanskelig å få til å snakke om noe annet enn gardiner, andre mennesker og egne barn. De er ofte de samme som tar initiativ til mammakvelder.

Anonymkode: e6f92...02b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Synes mammaene i klassen til sønnen min er dørgende kjedelige, grå mus. Hadde mye heller tatt ett glass vin eller en pils med mennene, men de har egne pappakvelder.

Holder meg stort sett til venninner og middag og vin med dem

Anonymkode: 4d9db...338

Du høres veldig enkel og usympatisk ut, med det blikket på dine medmennesker.

Anonymkode: 828d0...baa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skjønner ikke poenget med å være misantropisk, sær og overlegen i dette tilfellet. Minus alkoholen er det helt greie tiltak for å skape et fint og trygt nettverk rundt barna. Gjerne la vær å delta, men å sitte på forum og håne det er jo helt teit. Hvis du savner mer jevnere kjønnsfordelte arrangermenter arranger selv eller hold munn.

Jeg har to barn selv, hvorpå jeg kjenner alle foreldre i klassen til det ene barnet- og kun én i det andre barnets klasse. Jeg har også invitert alle foreldre og barn til felles tilstelninger, men det er dårlig oppmøte fra foreldrene (godt oppmøte fra barna). sier seg selv at i klassen hvor vi alle kjenner hverandre har vi en mye bedre flyt i å ta opp temaer og sørge for god stemning innad i klassen. 

Som jeg flere ganger har påpekt, så kjenner jeg mange foreldre i klassen godt gjennom idretten. Vi har også Facebook-gruppe der vi diskuterer forskjellige ting. 

Anonymkode: 0ec3f...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor er det så viktig å definere seg selv ut fra hva man IKKE liker, og starte en surmulet debatt om noe andre tydeligvis setter pris på? Det er primitiv måte å hevde seg selv på, som bare peker tilbake på deg selv. 

Til dere som tror at mødre kun snakker om gardiner og sladder, vel, da må dere kanskje prøve litt mer, og bringe inn andre interessante temaer selv? Som er mer naturlig å snakke om når man er litt bedre kjent? En samtale fordypes over tid, og småprat er bare et sosialt lim for å åpne opp til å bli kjent. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er det så viktig å definere seg selv ut fra hva man IKKE liker, og starte en surmulet debatt om noe andre tydeligvis setter pris på? Det er primitiv måte å hevde seg selv på, som bare peker tilbake på deg selv. 

Til dere som tror at mødre kun snakker om gardiner og sladder, vel, da må dere kanskje prøve litt mer, og bringe inn andre interessante temaer selv? Som er mer naturlig å snakke om når man er litt bedre kjent? En samtale fordypes over tid, og småprat er bare et sosialt lim for å åpne opp til å bli kjent. 

Man nå altså tvangssosialiseres med mennesker man ikke har noe til felles med ...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dette er noe jeg tenker på mtp å få barn. Jeg har ikke noe interesse av å henge med andre mødre og det er vel kanskje litt forventet at man gjør det? Samtidig er jeg litt "redd" for hva andre skal tenke om at jeg ikke byr på meg selv og er med på ting..

Anonymkode: cc46b...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man nå altså tvangssosialiseres med mennesker man ikke har noe til felles med ...

Nei, man trenger da ikke være med på det, men det er jo helt uinteressant for andre at du ser ned på de som faktisk setter pris på det.

«Idrettsmammaer» kan jeg også generalisere til å ha egenskaper jeg synes er latterlige, basert på mine egne observasjoner, men jeg synes egentlig ikke jeg bidrar med noe positivt til allmennheten ved å lage en egen tråd om det, jeg klarer fint å holde det for meg selv og la andre ha sine gleder i fred.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Huff, jeg er så lei mammaer som deg! «JEG liker ikke, JEG vil ikke etc.» dette handler ikke om deg, det handler om klassemiljø ikke om du liker andre mennesker ( som visst har blitt et slags personlighetstrekk å skryte av de seneste årene?). klassemiljø driter du totalt i, og du lar alle andre foreldre gjøre jobben for deg. For gid av meg ingen skal måtte utsette stakkars lille deg for en sosial interaksjon. Og Ja det er ofte mødre som drar igang dette, ikke bare skal de ta den jobben det er å jobbe for klassemiljø men de skal også latterliggjøres for det også. 

Anonymkode: dfb1d...1b4

Hørt om komma?

Anonymkode: 22b94...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Nei, man trenger da ikke være med på det, men det er jo helt uinteressant for andre at du ser ned på de som faktisk setter pris på det.

«Idrettsmammaer» kan jeg også generalisere til å ha egenskaper jeg synes er latterlige, basert på mine egne observasjoner, men jeg synes egentlig ikke jeg bidrar med noe positivt til allmennheten ved å lage en egen tråd om det, jeg klarer fint å holde det for meg selv og la andre ha sine gleder i fred.

I motsetning til dere, blir vi "idrettsmammaer" ikke butthurt av å høre at ikke alle liker det vi liker, og at noen synes det vi liker, er teit. Kanskje du bør begynne på en eller annen idrett, for å få litt tykkere hud i kontakt med andre mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Må man ha spesielle følelser for å diskutere noe på et forum? Har du spesielle følelser for alle temaer du diskuterer her, fra matpakker til været? Jeg er fornøyd, selvfølgelig. 

Absolutt ikke, jeg kan diskutere både matpakker og været om jeg kjeder meg nok. Men jeg OPPRETTER ikke tråder uten at det ligger noe mer bak. Temaet i seg selv er riktignok ganske grunt, men om det kun ble opprettet av ren nysgjerrighet totalt blottet for (såre) følelser så ville vel HI vært ganske mer åpen og nøytral enn hva som er tilfellet her. 

Anonymkode: bb6c0...de6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Absolutt ikke, jeg kan diskutere både matpakker og været om jeg kjeder meg nok. Men jeg OPPRETTER ikke tråder uten at det ligger noe mer bak. Temaet i seg selv er riktignok ganske grunt, men om det kun ble opprettet av ren nysgjerrighet totalt blottet for (såre) følelser så ville vel HI vært ganske mer åpen og nøytral enn hva som er tilfellet her. 

Men da er vi forskjellige, du og jeg. Som jeg også påpeker i HI - alle kan ikke være like. Respekter det. Respekter at ikke alle liker alkohol og sladder. Er det ikke best at alle omgås dem de har interesse i? Det synes i hvert fall jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

I motsetning til dere, blir vi "idrettsmammaer" ikke butthurt av å høre at ikke alle liker det vi liker, og at noen synes det vi liker, er teit. Kanskje du bør begynne på en eller annen idrett, for å få litt tykkere hud i kontakt med andre mennesker?

Dette blir for dumt.. Traff tydeligvis en sår nerve her..? Det er jo åpenbart for andre enn deg selv at det er du selv som trenger å omgås folk.

Jeg har store gleder i mitt eget liv, med både idrett og lett sosial omgang med kolleger, naboer og andre. Er takknemlig for det jeg får til og liker, men jeg gidder ikke melde meg inn i misfornøyelsesparken for alt som ikke treffer MEG. Du trenger heller ikke føle deg såret fordi DU ikke vil være med i mammaklubben. Det er behovet for å rope det ut i offentligheten jeg synes er rimelig vulgær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror oppriktig at verden hadde blitt ett litt bedre sted hvis flere hadde satt til siden særheter og egeninteresser og sett litt utover.

At foreldre sees ett par ganger i året på sosial arena, enten det er foreldrekaffe, mamma kveld eller noe annet, har enormt mye å si for klassemiljøet. Særlig for elever som faller utenfor.

Skulle virkelig ønske at flere foreldre kunne bidra og stille opp. Det er så utrolig mange som bare er opptatt av seg og sitt. Det er litt trist egentlig hvordan samfunnet er blitt.

Jeg er virkelig ikke supersosial selv, og elsker ikke å omgås andre som jeg egentlig ikke kjenner på fritiden, men jeg stiller da opp likevel! Så blir det som regel hyggelig. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Dette blir for dumt.. Traff tydeligvis en sår nerve her..? Det er jo åpenbart for andre enn deg selv at det er du selv som trenger å omgås folk.

Jeg har store gleder i mitt eget liv, med både idrett og lett sosial omgang med kolleger, naboer og andre. Er takknemlig for det jeg får til og liker, men jeg gidder ikke melde meg inn i misfornøyelsesparken for alt som ikke treffer MEG. Du trenger heller ikke føle deg såret fordi DU ikke vil være med i mammaklubben. Det er behovet for å rope det ut i offentligheten jeg synes er rimelig vulgær.

Men det er DEG. Du må faktisk akseptere at alle er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Shadee skrev (18 minutter siden):

Jeg tror oppriktig at verden hadde blitt ett litt bedre sted hvis flere hadde satt til siden særheter og egeninteresser og sett litt utover.

At foreldre sees ett par ganger i året på sosial arena, enten det er foreldrekaffe, mamma kveld eller noe annet, har enormt mye å si for klassemiljøet. Særlig for elever som faller utenfor.

Skulle virkelig ønske at flere foreldre kunne bidra og stille opp. Det er så utrolig mange som bare er opptatt av seg og sitt. Det er litt trist egentlig hvordan samfunnet er blitt.

Jeg er virkelig ikke supersosial selv, og elsker ikke å omgås andre som jeg egentlig ikke kjenner på fritiden, men jeg stiller da opp likevel! Så blir det som regel hyggelig. 

Da kan de som elsker alkohol, kutte ut alkoholen for en kveld slik at flere blir inkludert. Det er ikke bare jeg i vår klasse som takker nei nettopp på grunn av alkoholen. Men man måååå jo drikke vin, må vite. Det er jo sååå koselig. For øvrig så strekker ikke tiden til alt, og da prioriterer man. Hvis jeg har valget mellom mammafylla og dugnad, så velger jeg dugnad 10 av 10 ganger. Dugnad gjør at barn fortsatt kan holde på med sin idrett for en lav sum penger, og flere blir inkludert. Mammafylla bidrar ikke til noe særlig. Og nei, denne fylla har null og niks å si for klassemiljøet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Men da er vi forskjellige, du og jeg. Som jeg også påpeker i HI - alle kan ikke være like. Respekter det. Respekter at ikke alle liker alkohol og sladder. Er det ikke best at alle omgås dem de har interesse i? Det synes i hvert fall jeg.

Ok, men hva ER formålet med tråden din da? For om det er helt følelsesmessig nøytralt hos deg så skjønner jeg ikke poenget med en tråd av denne art, hvor du gjentatte ganger rakker ned på mødre som ønsker noe annet enn deg, og så i tillegg klarer å lire av deg at man skal respektere at ikke alle er like?🥲

Men for å spore litt mer inn på trådens tema og svar deg skikkelig: jeg omgås ganske ofte folk jeg har veldig ulik interesser fra, dersom det tjener meg på annet vis. Som regel er det i sammenheng med jobb/arbeidsliv, men om noen hadde invitert til en «jakt- og spikkekveld» som var ment å gagne barna mine på et vis, så hadde jeg troppet opp noen ganger i året og snakket om jakt og spikking selv om det interesserer meg null. Jeg hadde nok takket nei til et glass vin/øl, og om andres vinføring hadde gitt meg ubehag hadde jeg dristet meg til å spør om vi kunne fortsette de «koselige» jakt- og spikkekveldene, men holdt de alkoholfrie. Det bør ikke være et problem. Men som du påpeker: vi er nok forskjellige, du og jeg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som jeg flere ganger har påpekt, så kjenner jeg mange foreldre i klassen godt gjennom idretten. Vi har også Facebook-gruppe der vi diskuterer forskjellige ting. 

Som jeg påpekte, du må jo ikke delta på disse mamma treffene. Men hvorfor ordlegge seg negativt og hovent om tiltak som har gode intensjoner? Hadde jeg vært nyinnflyttet hadde jeg garantert satt pris på tiltaket du ser så vanvittig ned på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ok, men hva ER formålet med tråden din da? For om det er helt følelsesmessig nøytralt hos deg så skjønner jeg ikke poenget med en tråd av denne art, hvor du gjentatte ganger rakker ned på mødre som ønsker noe annet enn deg, og så i tillegg klarer å lire av deg at man skal respektere at ikke alle er like?🥲

Men for å spore litt mer inn på trådens tema og svar deg skikkelig: jeg omgås ganske ofte folk jeg har veldig ulik interesser fra, dersom det tjener meg på annet vis. Som regel er det i sammenheng med jobb/arbeidsliv, men om noen hadde invitert til en «jakt- og spikkekveld» som var ment å gagne barna mine på et vis, så hadde jeg troppet opp noen ganger i året og snakket om jakt og spikking selv om det interesserer meg null. Jeg hadde nok takket nei til et glass vin/øl, og om andres vinføring hadde gitt meg ubehag hadde jeg dristet meg til å spør om vi kunne fortsette de «koselige» jakt- og spikkekveldene, men holdt de alkoholfrie. Det bør ikke være et problem. Men som du påpeker: vi er nok forskjellige, du og jeg.

Og som du selv sier - du hadde bedt om at de ble holdt alkoholfrie. Det er nettopp det som ikke går her. Her SKAL det drikkes vin, og flere blir synlig pussa. Bare fordi jeg velger vekk mammafylla, betyr ikke at jeg ikke ønsker godt klassemiljø i klassen til mine barn, eller at jeg aldri bidrar med noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Som jeg påpekte, du må jo ikke delta på disse mamma treffene. Men hvorfor ordlegge seg negativt og hovent om tiltak som har gode intensjoner? Hadde jeg vært nyinnflyttet hadde jeg garantert satt pris på tiltaket du ser så vanvittig ned på.

Fordi jeg ikke synes at kvelder som skal være for mammaer med formål om å bygge et godt klassemiljø, MÅ inneholde alkohol. Alkohol og barn passer ikke sammen i mitt hode. Og da snakker jeg ikke bare om det å drikke alkohol med barn til stede. Men at man skal treffes for å snakke om barn og barns utfordringer, mens man sitter og drikker, blir feil for meg. Og det må jeg få lov til å synes at er negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...