Gå til innhold

Er det bare jeg som har null interesse av å sosialiseres med andre mammaer, bare fordi?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette er en annen grunn til at jeg unngår mammafylla. Det er på grunn av slike som deg. Som dømmer, kjefter og er stygge i munnen. Nei, jeg gidder ikke å sitte og drikke med deg og likesinnede. For øvrig er det typisk folk med alkoholproblemer som snakker stygt om idrett. Oppegående folk, gjerne med utdanning og moderat alkoholkonsum, forstår at idrett for barn i en tid der mange barn er inaktive og overvektige, er sunt og bør prioriteres. De forstår videre at ildsjelforeldre er de som muliggjør breddeidrett i Norge. De forstår også at idrett er nyttig for utvikling av hjernen og innlæringsprosessen i skolen, ikke bare for det fysiske. Nettopp derfor finner jeg glede i å omgås foreldrene i idretten, der jeg blant annet treffer flere mødre og fedre fra klassen. Dere får sitte og drikke i fred, dere.

Anonymkode: 0ec3f...849

Her beskriver du godt deg selv. Makan til dømming er det lenge siden jeg har sett på KG. Ikke bare har mødre som er med på slike ting alkoholproblemer men plutselig er de i mot idrett også. Har du røyka sokkene dine? 

Anonymkode: dfb1d...1b4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har aldri skrevet at andre foreldre er dumme. Slutt å legge ord i munnen på meg. Vi har en mellomleder på jobb, for eksempel, som er svært intelligent, langt over gjennomsnittet. Hun liker likevel sladder og saftige nyheter om det som skjer "på bygda". Hvilke interesser man har, har ofte ingenting med intelligens å gjøre. Det er også en kjensgjerning at mammaer mye ofte prater om sine "geniale poder", enn at pappaer gjør det seg imellom. Jeg har ikke hørt pappaer prate så mye om bleier, tiss, bæsj, matvaner, utslett og lignende når de drikker øl hos den ene pappaen.

Sier hun som stempler folk som alkoholikere fordi de deltar på mammekvelder🙄

Anonymkode: dfb1d...1b4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, her har jeg aldri hørt om "mamma-kvelder", og det er like greit.

I utgangspunktet er det jo fint noen har litt driv, men er det sladre kveld om skole og annet blir det destruktivt. 

Anonymkode: ffe1e...f2f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.12.2024 den 11.53):

Hos oss er det særlig to mammaer i klassen til mellomste som er hyperaktive på det å være sosiale. Det arrangeres mammakvelder, mammakaffe og så videre. Jeg deltar aldri på sånt, og mottar jevnlig mas om hvorfor, kan du ikke komme, det blir så koselig osv. Det er flere grunner til det.

For det første, har jeg problemer med å se hvorfor man skal segregere på kjønn. Bare fordi noen har innovertiss, betyr ikke at personen har samme interesser som meg. I likestillingslandet Norge deltar pappa på lik linje med mamma i oppdragelse, husarbeid, lekser, aktiviteter mv. Så hvorfor mammakvelder?

For det andre, så drikkes det ofte alkohol på slike tilstelninger. Jeg drikker ikke, og blir derfor helt utilpass rundt mennesker som er pussa. 

For det tredje, så forstår jeg ikke poenget med å sosialiseres med noen som jeg kanskje ikke har noe til felles med. Jeg slår gjerne av en prat på juleavslutninger, jeg går på foreldremøter, jeg møter flere av disse foreldrene på barnas fritidsaktiviteter osv. Men å sitte hjemme hos noen over et glass vin og prate ... om hva? 

Kall meg gjerne sær og misantropisk, men kanskje vi er flere?

Samme her! 

Anonymkode: 2bdd6...109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så den eneste måten man kan engasjere seg på, er å drikke alkohol med de andre mødrene? Vi engasjerer oss, vi. Ofte mye mer enn disse vinmammaene. Men det er ofte usynlig for dem, siden de tar for gitt at det arrangeres juletrefest på skolen, at det skrives søknader om tilskudd for idrettsklubben, at foreldrene stiller som musikere i korps for å hjelpe barna, at de er trenere, lagledere, kakebakere, sjåfører osv. 

Det er ingen som påstår at eneste måten å engasjere seg er å drikke alkohol med andre mødre, voldsomt så opptatt du er av den drikkingen.

Jeg heier på alle foreldre som bidrar som klassekontakter og som deltar som trenere, lagledere, i korps osv Det er på grunn av dere at slike ting fungerer og at mange barn får gleden av å oppleve en aktiv og meningsfull fritid.

Noen foreldre har barn som ikke driver med organisert fritidsaktiviteter, noen foreldre har ikke så mange bekjente med barn på samme alder, noen er innflyttere osv, det kan være mange grunner til at det å gå på et mammatreff er en fin ting for mange og kan bidra til at foreldregruppa blir bedre kjent

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff nei har ingen behov for å sosialisere meg med mødrene som er i klassen til barnet mitt. Blir lei av å høre på deres perfekte liv, med deres perfekte menn og perfekte hus.
På mange måter føler jeg at jeg blir dømt for at jeg er alenemor, dårligere råd enn de og har et barn med adhd. 

Barna kan godt leke sammen, det syns jeg er fint. Men jeg orker ikke mødrene. Jeg velger min omgangskrets og det er jeg veldig fornøyd med. 

Anonymkode: 95775...d6d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt å bli kjent med andre mammaer. Da er det lettere å kommunisere hvis det skulle være noe, alt fra konflikter mellom barna til å avtale at barna skal være sammen. Det betyr ikke at du må bli bestevenn med noen av dem…Men tror ikke sånne mamma kvelder er så normalt? Har aldri hørt om det før

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at det kan være et problem med slike kvelder, det er jo bare positivt og hyggelig og hvis du ikke vil være med, så bli hjemme? Her vi bor (Oslo vest, men ikke «beste vest») er disse kveldene med alkohol ja, men folk drikker 0-2 glass, ingen er i nærheten av å bli fulle og det er overhodet ikke noe drikkepress. Praten går om f.eks. gaming, bruk av mobiltelefon, lekser og fritidsaktiviteter. Eller om dagsaktuelle saker i nabolaget, slik som utbygginger, skoleveien, nye tilbud, eller mer generelle samfunnstemaer, overhodet ikke sladder, klær og interiør som noen nevnte. 

Jeg (som en sjenert introvert) synes disse  kveldene er utelukkende positive for miljøet i klassen/blant foreldrene, det gir informasjon om hvordan skolehverdagen oppleves for de andre, utfordringer mellom barna etc. 

Anonymkode: a9552...472

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mizzy skrev (11 timer siden):

Det kan være lurt å bli kjent med andre mammaer. Da er det lettere å kommunisere hvis det skulle være noe, alt fra konflikter mellom barna til å avtale at barna skal være sammen. Det betyr ikke at du må bli bestevenn med noen av dem…Men tror ikke sånne mamma kvelder er så normalt? Har aldri hørt om det før

Hvorfor akkurat mødrene? Er ikke pappa en minst like viktig person å bli kjent med?

Anonymkode: e6f92...02b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Huff nei har ingen behov for å sosialisere meg med mødrene som er i klassen til barnet mitt. Blir lei av å høre på deres perfekte liv, med deres perfekte menn og perfekte hus.
På mange måter føler jeg at jeg blir dømt for at jeg er alenemor, dårligere råd enn de og har et barn med adhd. 

Barna kan godt leke sammen, det syns jeg er fint. Men jeg orker ikke mødrene. Jeg velger min omgangskrets og det er jeg veldig fornøyd med. 

Anonymkode: 95775...d6d

Enig med deg. Jeg er gift men jeg lever så annerledes enn de andre mødrene. Har også et barn med spesielle behov.

Nå har jeg heldigvis aldri mottatt invitasjon til mammakvelder men usikker på om jeg hadde deltatt. 

Jeg slår av en prat med foreldre når jeg treffer de. Men når det kommer til alkohol så benytter jeg meg av de venninnene jeg allerede har. 

Anonymkode: 66955...4da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor akkurat mødrene? Er ikke pappa en minst like viktig person å bli kjent med?

Anonymkode: e6f92...02b

Lettere og mere naturlig for meg. Derfor 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker sånt! Noen av de jeg liker aller best å henge med er mammaer til klassevenner/ bhgvenner av ungene! Og vi har blitt kjent på nettopp slike ting. Men hater når det kommer folk som egentlig ikke vil være der, eller som viser tydelig at de ikke er gira. Det er pp ingen måte et tap at slike ikke møter opp, men det er kanskje litt synd for deg å gå glipp av mulige nye bekjentskap og vennskap! Vi blir jo og kjent med pappaer, men det er jo noe annet med venninnefest kontra fest med menn og damer. Jeg liker begge deler. Og du kan jo evt. være med å orge en fest med begge kjønn for foreldre på trinnet. Uansett bør du ikke bli irritert for at folk maser om at du må være med. Det er en måte å få deg til å føle deg inkludert. Det er jo ofte noen som ikke tørr eller føler seg litt utenfor i slike settinger, og da er det fint at de forsinres om at de er velkomne hvertfall.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Enig med deg. Jeg er gift men jeg lever så annerledes enn de andre mødrene. Har også et barn med spesielle behov.

Nå har jeg heldigvis aldri mottatt invitasjon til mammakvelder men usikker på om jeg hadde deltatt. 

Jeg slår av en prat med foreldre når jeg treffer de. Men når det kommer til alkohol så benytter jeg meg av de venninnene jeg allerede har. 

Anonymkode: 66955...4da

Hvordan lever du annerledes enn de andre mødrene?

I vår klasse er det og mange som tilsynelatende lever perfekte liv, men bak fasaden er vi alle individer. Vi bor i et flott område i vår by.

Kanskje noen synes at jeg og mannen er perfekte, vi har stort fint hus og lange utdannelser. helt ok økonomi har vi og.

Men bak fasaden har han kreft og andre helseutfordringer. Og vi har helt andre interesser enn mange andre her, vi stemmer til venstre og føler oss ikke akkurat "fine" 

Anonymkode: 284d2...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...