Gå til innhold

Syk før og etter turnusfri

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde sykemelding før jeg gikk ut i turnusfri som er nesten 1 uke. Problemet da jeg hadde turnusfri klarte jeg å få noe problemer med ryggen, som gjorde at jeg måtte ha en ny sykemelding rett etter turnusfri. 

Nå fikk jeg mail av hr som sa dem måtte ha sykemelding også under perioden jeg hadde turnusfri. Nå kan jeg ikke reglene der, men stemmer dette? Synes det virker rart, da jeg ikke var syk, kan jo ikke si til legen at jeg trenger sykemelding for en periode jeg ikke var syk.

Anonymkode: 2d9ff...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres rart ut. Jeg var syk i 4 dager før turnus fri, var hjemme en uke så ble jeg sykemeldt igjen. Da med samme sykdom begge ganger. Hr har ikke krevd for den uka jeg hadde fri. 

Anonymkode: 08404...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, det stemmer.

Anonymkode: c31e6...ed6

Er jo meget rart, da legen må sykemelde noen som ikke er syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Er jo meget rart, da legen må sykemelde noen som ikke er syk.

Hvis det registreres som sammenhengende sykdom må man det. 

Ville snakket med arbeidsgiver og bedt om redegjørelse. 

Anonymkode: c31e6...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jo convenient å være frisk i turnusfri, men syk før og etter. Kanskje derfor noen stusser

Anonymkode: 57310...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da legger de nok til grunn at fraværet skyldes samme årsak. Dersom du hadde influensa først, så kink i ryggen uka etter, så skal du selvsagt ikke ha sykmelding for uka du var frisk. Dersom dette gjelder samme sykdom/skade så må du ha sammenhengende sykmelding. Det er ikke slik at turnusarbeidere kan forlenge sykepengerettighetene sine ved å kun ha sykmelding i periodene de er satt opp til å jobbe. 

Anonymkode: ae698...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dd vil sikkert at du skal få sykemelding for alle dagene da arbeidsgiver må betale første 16 dagene. Så betaler nav de deretter. 

Men jeg tror arbeidsgiver gjør dette til egen fordel. Tror ikke de kan kreve det. For du ble jo frisk etter egenmelding og så fikk du ryggproblemer en annen dag. De tenker sikkert sykefraværet kan forlenges om du ikke blir bedre og da må de ta en større kostnad.

Anonymkode: 7a4c2...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...