Gå til innhold

Flere som kvir seg for å reise på skiferie og syden med venner pga deres høye forbruk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som man ikke vil matsje.

Vi er ikke spesielt gjerrige og har noen lunde normal økonomi. Nok, men merker prisveksten. Vi trodde vi lå på samme nivå som våre venner.

På skiferie er det dagskort hver dag i bakken, det er greit. Men så er det full middag på varmestuene til hele familien hver dag, dyre pubbesøk i bakken og gjerne ut å spise på kveld. En pris på mellom 6-10 tusen hver dag.

I syden er det ut å spise på dyre restauranter 2-3 ganger hver dag.

Vi liker å unne oss litt vi og, men det er så mye!

Barna våre nekter å ha med niste på ski, når vennene deres  bestiller full burgermeny, kakao og dessert i bakken.

Bare dagskort for oss i bakken en dag er 2500.

Jeg skjønner ikke hvordan de har råd til dette forbruket hele tiden. De har høyt forbruk generelt. Så det er ikke slik at de sparer opp til feriene.

Jeg mener alle må få gjøre som de vil. Men kjenner vi kvir oss litt med å feriere med venner som forbruker så mye penger.

Anonymkode: 8994d...6f1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli hjemme da... Det er da ikke noe å lure på. Vennene deres kommer ikke til å endre sine ferievaner fordi dere vil spare penger.

Du kan forresten ikke skylde på vennene for at dine barn nekter å spise niste. La dem gå sultne, så lærer de til slutt.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår meg ikke helt på konseptet "venneferie" i det hele tatt. Og jeg hadde i hvert fall ikke blitt med om det var mange dyre aktiviteter jeg ikke er interessert i. Skal jeg på ferie med andre må det være rom for å gjøre ting hver for seg. Og ikke deling av leilighet og denslags.

Anonymkode: a7294...810

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Som man ikke vil matsje.

Vi er ikke spesielt gjerrige og har noen lunde normal økonomi. Nok, men merker prisveksten. Vi trodde vi lå på samme nivå som våre venner.

På skiferie er det dagskort hver dag i bakken, det er greit. Men så er det full middag på varmestuene til hele familien hver dag, dyre pubbesøk i bakken og gjerne ut å spise på kveld. En pris på mellom 6-10 tusen hver dag.

Barna våre nekter å ha med niste på ski, når vennene deres  bestiller full burgermeny, kakao og dessert i bakken.

Jeg skjønner ikke hvordan de har råd til dette forbruket hele tiden. De har høyt forbruk generelt. Så det er ikke slik at de sparer opp til feriene.

Jeg mener alle må få gjøre som de vil. Men kjenner vi kvir oss litt med å feriere med venner som forbruker så mye penger.

Huff, det høres dyrt ut. Før jeg bestemte meg for å dra eller ikke, ville jeg hatt familieråd. Så ville jeg forklart ungene at dersom vi skulle dra, så måtte de spise niste om dagen. Dersom de ikke ville spise niste, og middag i leilighet noen av dagene, så kan de få tilbud om hjemmeferie med noen dager i trekket.

Anonymkode: 36a56...925

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Som man ikke vil matsje.

Det skjønner jeg godt

vennene deres er enten veldig rike, ellers så har de sykt dårlig økonomisk sans. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (6 timer siden):

Bli hjemme da... Det er da ikke noe å lure på. Vennene deres kommer ikke til å endre sine ferievaner fordi dere vil spare penger.

Du kan forresten ikke skylde på vennene for at dine barn nekter å spise niste. La dem gå sultne, så lærer de til slutt.

Det er jo ikke så rart da..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var virkelig høyt forbruk på ferie! 

Jeg tror det enkleste er å prate om dette på forhånd. Og så ikke dra sammen hvis man er veldig ulike. 

Anonymkode: 59650...654

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om noen barnefamilier som drar ut på dyre restauranter til alle måltider i syden, selv ikke de som har svært god økonomi. Så denne vennefamilien dere har er av de sjeldne.

Anonymkode: 67794...6df

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe man må avtale før man drar på venneferie. Vi har vært på mange turer med venner, men vi har avtalt på forhånd at vi spiser lunsj eller middag hjemme. Jeg har venner med dårlig råd og ferier har alltid vært tilpasset deres budsjett, det er det sosiale som er det viktige. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde droppet denne ferien, eller sagt ifra at dere ikke kan følge de økonomisk, men dere er med om dere alle i fellesskap gjør endringer. 

Vi dropper ferie med svigers og søsken pga det samme. Vi har ikke råd til dyre hoteller, spise ute hver kveld, bruke 2-3000kr i dyre nisjebutikker hver dag og gi ungene alt de peker på... vi har en gjennomsnittlig inntekt, mens de tjener godt over millionene, og jeg forstår jo at de vil ha luksus på ferier,  så da kan vi rett å slett ikke dra på ferie. (Vi har prøvd å snakke med dem, og at vi legger oss på ett nivå vi kan leve med, men det er de ikke interessert i). 

Anonymkode: f94f8...80f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da ekstremt dyrt.. Jeg ville satset på å reise på ferie kun med egen familie her. Evt funnet noen som også vil spare litt på utgiftene.

Anonymkode: 802e2...013

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår vennekrets reiser man ikke hele familier sammen på tur, så der er det ikke relaterbart, men for venninneturer kjenner jeg meg igjen.

Ulike forventninger og ønsker når det kommer til økonomi og aktiviteter er grunnene til at jeg ikke drar på venninneturer. Et par av mine venninner lever og ånder for gode matopplevelser, spennende og high-end-hotellopplevelser, fancy coctailbarer  osv, men for meg er det selve kvalitetstiden sammen med venninnene som betyr noe. Og den synes jeg faktisk stort sett er best når vi er hjemme hos hverandre. Lage mat sammen, sitte i sofaen med en glass vin, eller dra ut i naturen på en telttur/hyttetur el.l. 

At en venninnehelg skal koste mange tusen vil rett og slett gi det hele en bismak, fordi det for meg oppleves som totalt unødvendig for å ha kvalitetstid. Av erfaring vet jeg at jeg blir nedstemt om jeg blir med på en helgetur, og da flyr tusenlappene. Så helgeturer blir jeg ikke med på, men jeg kan gjerne bli med ut på restaurant/coctailbar i en av våres hjembyer en gang imellom. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det var virkelig høyt forbruk på ferie! 

Jeg tror det enkleste er å prate om dette på forhånd. Og så ikke dra sammen hvis man er veldig ulike. 

Anonymkode: 59650...654

Ja. Kanskje denne vennefamilien tror at dere ønsker tre måltider ute hver dag?

Anonymkode: 470d0...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan i huleste har folk råd til sånne summer hver eneste dag???

Anonymkode: e690d...346

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette gjenspeiler deres vanlige forbruk og at de ikke har spart opp til ferier, så lurer jeg på hvordan du kan si at dere har noenlunde normal økonomi og samtidig mene at dere ligger ca likt med vennene deres. 

Enten har dere normal økonomi, eller så ligger dere ikke på nivå med vennene deres. Det der er ikke normalt. 

Anonymkode: 7769b...d6f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 19.12.2024 den 11.30):

Som man ikke vil matsje.

Kan jo hende de lever over evne. Jeg hadde tatt det opp og sagt at vi har ikke råd til å bruke så mye penger hver dag. Kanskje de blir lettet over at noen sier det først. Skikkelige venner tar hensyn til hverandre og klarer tilpasse seg de man reiser sammen med. Regner oss som å ha over snittet god økonomi men vi bruker ikke så mye penger hver dag på ferie, vi moderer oss og tilpasse oss selvfølgelig med vi reiser med. Men vi er ganske close med de vi evt velger feriere med så det er terskelen for å si i fra om sånt veldig lav. 

Anonymkode: f0df1...205

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Svært mange handler på kreditt. Fasaden går forran alt.

Anonymkode: 259a7...c3a

Floskler… Hva er det som er «fasade» med å kjøpe en hamburgertallerken til ungene foran vennene sine? Det er da ingen som sitter i pausebua i skibakken med matpakka si og blir stumme av beundring for at noen foran dem i køen kjøper en hamburger eller tre?

Har man bittelitt økonomisk sans setter man av penger til ferie hver måned, mens man samtidig lar være å sløse i hverdagen.  I ferien må det være lov å kose seg uten å få «de lever over evne og handler sikkert på kreditt» hvisket bak ryggen sin. 

Jeg spiser gjerne på Michelinrestaurant i ferien, spart opp av min helt normale lønn. Det betyr ikke at jeg gjør det hver dag resten av året, eller prøver å gi inntrykk av å ha en «fasade». 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.12.2024 den 11.30):

Som man ikke vil matsje.

Vi omgir oss ikke med venner eller familie som har noe særlig alkoholkonsum. Ergo er dette et ikke problem. Kanskje noe å tenke på med hensyn til hvem du velger å pleie omgang med?

Anonymkode: 59f63...1ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er mye på fjellet med venner , men leier billige leiligheter på Airbnb, har med matpakker i bakken og kakao på termos.. middag lager vi i leiligheten.. 

så er egentlig ikke så dyre priser da, men velger også f.eks. helgepass i stedet for 1 og 1 enkel dag, eller om du er er i en ferie , kan du velge antall dager , i stedet for enkel dag hver dag. 

Anonymkode: 4827d...72d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...