Heln Skrevet 19. desember 2024 #21 Del Skrevet 19. desember 2024 Nå har ikke jeg så store barn så jeg spør av uvitenhet. Hva trenger en 10 åring pass for? Altså jeg skjønner de ikke kan være alene et døgn liksom, men 7-8 timer, hva trenger denne femteklassingen hjelp til? Finner de ikke mat selv, aktiviserer de seg ikke selv? Går på do, kler på seg, er de ikke blitt selvstendige til da? 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #22 Del Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, selvfølgelig ikke. Vi deler opp ferien, og får hjelp av bestemor. Anonymkode: 0b618...9e8 Det er ikke som alle har to foreldre og besteforeldre eller familie i nærheten så da må barnet lære seg å være selvstendig. Man har jo sommerskoler og aktiviteter og forhåpentligvis venner men utenom det har de fleste barn godt av å lære seg selvstendighet. Noen ganger har man faktisk ikke noe valg. Anonymkode: d5175...0e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #23 Del Skrevet 19. desember 2024 Jeg var alene med eldste da de var 9-10 år. Da var det rett og slett å være hjemme mens jeg var på jobb. Ingen far, bestemor, onkler eller tanter her. Anonymkode: 07025...f11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #24 Del Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Når jeg gikk i 5. klasse stjal vi moped, og herjet ganske bra. Jeg vil tro at din sønn klarer å være alene hjemme, og spille TV-spill. Anonymkode: 31fd9...06e Da jeg gikk i 5. klassen var jeg 11/12 år. Dagens 5. klassinger er 10/11 år. Det ene året der har mye å si. De vokser jo både mentalt og fysisk med sjumilssteg i den alderen. Anonymkode: 71d2a...3fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #25 Del Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er ikke som alle har to foreldre og besteforeldre eller familie i nærheten så da må barnet lære seg å være selvstendig. Man har jo sommerskoler og aktiviteter og forhåpentligvis venner men utenom det har de fleste barn godt av å lære seg selvstendighet. Noen ganger har man faktisk ikke noe valg. Anonymkode: d5175...0e0 Vil tro hele befolkningen vet at ikke alle har 2 foreldre og besteforeldre eller familie i nærheten. Anonymkode: 98855...373 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #26 Del Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vil tro hele befolkningen vet at ikke alle har 2 foreldre og besteforeldre eller familie i nærheten. Anonymkode: 98855...373 Det er utrolig mange som tar det for gitt, altså. Anonymkode: 07025...f11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #27 Del Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): En 5. klassing vil da trolig sette enorm pris på noen få uker der hen kan gjøre sine egne ting? De har venner. De henger ikke i mor/far sine skjørter uansett, og planer om å sove lenge, dra til en kompis, game litt, gå ned på stranda, hjem til middag med salt i håret og god appetitt fremstår da forlokkende for alle og enhver? En 5. klassing er ikke en småunge. La oss ikke late som om de er det fordi voksne flest liker å infantilisere unger. De er 11-12 år. For få generasjoner siden sendte vi 12 år gamle gutter på sjøen og 12 år gamle jenter bort som tjenestepiker eller budeier. De evner ivareta seg selv, gitt tilstrekkelig oppdragelse og øvelse. Anonymkode: 55026...79f De fleste fyller ikke 12 år før de går i 7. klasse. Hvis TS mener en som skal starte på 5. klasse høsten etter sommerferien så er det barnet for liten til å dra alene på stranda. Er det et barn som går ut av 5. klasse og skal opp i 6. klasse så er det kanskje ok gitt barnets modenhet og hvor man bor men jeg personlig ville nok ikke likt det heller, tenker egentlig ikke barneskolebarn skal bade alene. Man gjorde det sikkert i gamle dager men da druknet også flere. Å være alene hjemme er jo noe de bør mestre greit da, de har vel ikke SFO lenger og er vant til å dra hjem etter skolen. Anonymkode: 446b0...ce5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eric_B Skrevet 19. desember 2024 #28 Del Skrevet 19. desember 2024 Det må man nesten finne litt ut av selv. Både unger og foreldre tørr og vil forskjellig. Vi tenkte det var smart å være til stede så en av oss har hatt hjemmekontor i disse ukene mens de har gått på mellomtrinnet. Det har vært helt unødvendig (for barnas del). Er mye fint med å kunne være til stede om enn noe på sidelinjen. Fint å se alle de gode sommerminnene de skaper med vennene sine denne lange perioden med "frilek". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #29 Del Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Når jeg gikk i 5. klasse stjal vi moped, og herjet ganske bra. Jeg vil tro at din sønn klarer å være alene hjemme, og spille TV-spill. Anonymkode: 31fd9...06e Før eller etter at vi endret fra 7 til 6 år ved skolestart? Vi som er litt eldre var jo også ett år eldre i 5. klasse enn det dagens unge er. Anonymkode: 78975...918 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #30 Del Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Burde da klare det. Når jeg var 11/12 år som en ikke 5 klasse er. Passet jeg andre barn hele helger alene. Virker som barn i dag blir oppdratt til å være helt handikappet i vanlig hverdag at de ikke ska kunne klare noe selv før de er 18 år Anonymkode: 99122...1a3 Som 11-åring passet du andres barn, alene, over natta en hel helg? Det er jo omsorgssvikt ovenfor både deg og de små barna, ikke akkurat et argument for at 10-åringer bør være mye alene hjemme. AnonymBruker skrev (1 time siden): Når jeg gikk i 5. klasse stjal vi moped, og herjet ganske bra. Jeg vil tro at din sønn klarer å være alene hjemme, og spille TV-spill. Anonymkode: 31fd9...06e Dette er jo et godt argument for at du burde blitt passet bedre på når du var 11-12 (antar du var et år eldre enn TS sin 5-klassing siden de endret skolesystemet sent 90-tall), ikke argument for å la barn herje fritt 😄 (For ordens skyld tenker jeg en på 10-11 kan være en del alene hjemme på dagtid om sommeren men det kommer og litt an på barnet. Bare synes disse argumentene folk kommer med for å forsøke å nedsnakke dagens barn og foreldre er utrolig spesielle) Anonymkode: 446b0...ce5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #31 Del Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det er utrolig mange som tar det for gitt, altså. Anonymkode: 07025...f11 Neppe. Anonymkode: 98855...373 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #32 Del Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Neppe. Anonymkode: 98855...373 Jo da. For eksempel, der man må stille med "to voksne" på dugnader, og der man må "sende noen" hvis man ikke kan ta fri fra jobb for å være med på juleavslutning og lignende. Anonymkode: 07025...f11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå