AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:16 #1 Del Skrevet torsdag kl 09:16 Jeg har prestasjonsangst i forhold til julen. Vi er 2 voksne og 2 barn på 9 og 11 år i hus. Jeg selv og mannen er oppvokst med rolige juler, der hygge og kos / avslapning var det fineste . Gaver neste på lista for oss ungene, men det var ikke det viktigste. Nå opplever jeg sky høye forventninger med egen familie. Barna blir påvirket av hva vennene skal i julen og hvordan de feirer. Blant annet å reise på fjellet og feire jul, få utrolig dyre og mange gaver, kinoer , trampoline land osv i romjulen. Julaften skal vi til familie og kose oss, men først på dagen er det tv og bare kose oss inne. Men alle andre skal ditt og datt og det vil vi også ( kommer det fra ungene) bør man strekke seg langt for å gjøre som ungene vil eller holde på egne tradisjoner ? Anonymkode: 4c28d...e6d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flamme Skrevet torsdag kl 09:17 #2 Del Skrevet torsdag kl 09:17 Du og deres familie må feire som dere selv ønsker, selvfølgelig. Forklar ungene på forhånd hva de kan forvente. De har bare godt av å ikke få alt som 'alle' andre får. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet torsdag kl 10:46 #3 Del Skrevet torsdag kl 10:46 (endret) Jeg tenker at dere må gjøre det som er viktig for dere og ikke være så opptatt av alle andre. Julen er for oss familietid og avslapping. Vi er hjemme, har familiebesøk og later oss. Vi ser julefilmer, spiller MASSE brettspill, spiser god mat og koser oss sammen. Barna våre har venner som gjør alt fra å reise til Maldivene, feire på hytta, dra i alpinbakken, kino og lekeland hver dag og alt mulig annet rart, men har aldri brydd seg om det eller ønsket at vi gjør det samme. De liker våre tradisjoner og tiden vi har sammen og det er jeg veldig sikker på at dine barn vil gjøre også. Endret torsdag kl 10:46 av Arkana Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:04 #4 Del Skrevet fredag kl 08:04 Drit i hva "alle andre" gjør, og gjør det som er viktig og rett for dere. Unger har bare godt av å lære å ikke være sævver, og at man ikke alltid kan gjøre som alle andre. Vi liker også rolige juler. Trampolineparker og lekeland og full hurramegrundt, når det er stappe fullt fordi det er ørten tusen barnefamilier som går og kjeder seg i romjulen, er ikke noe for oss. Vi voksne hadde bare blitt sure og stresset og irritable, og det ville ikke vært noe koselig. Vi har også rolige juler. Vi spiller spill, går turer, ser film, og slapper av. Vi skal en tur på hytten til mine foreldre nyttårshelgen, men det er ikke akkurat hurramegrundt og noe å skryte av på skolen 😛 Anonymkode: 7d77e...472 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:50 #5 Del Skrevet fredag kl 13:50 Dritt i andre. Her så er vi hos svigers på julaften, så brunsj hos dem første dag koldtbord, 28 da har vi bursdags selskap, nyttårsaften kommer svigers hitt. Tar det med ro ellers. Er ute på en juletrefest ofte første helg etter nyttårsaften Hører venner ofte er på fester,hytter,slalåm,ski osv. Vi hygger oss hjemme med brettspill osv Anonymkode: 6345f...5dc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:56 #6 Del Skrevet fredag kl 13:56 Viktig at barna lærer at alle familier gjør ting forskjellig tenker jeg. Anonymkode: 613af...40e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:56 #7 Del Skrevet fredag kl 13:56 Det er sikkert mer et helvetes mas og jag for de familiene som skal så mye, så slapp av og kos dere glugg ihjel! Anonymkode: ce8fb...638 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:42 #8 Del Skrevet fredag kl 14:42 Tys jeg tenker vel at man fint kan høre litt på hva de vil også jeg Anonymkode: 5cdfb...438 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:43 #9 Del Skrevet fredag kl 14:43 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Det er sikkert mer et helvetes mas og jag for de familiene som skal så mye, så slapp av og kos dere glugg ihjel! Anonymkode: ce8fb...638 Hvorfor er det mas? Anonymkode: 5cdfb...438 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:21 #10 Del Skrevet fredag kl 15:21 Barn er jo totalen av hva som er gjort på et år. Vi hadde også rolig hjemme-jul, aldri noe spesielt. Men dro til Syden hver påske, ofte aktiviteter i helgene, og hadde hytte. Så husker jeg syntes det var godt med rolige dager, og var heller på ingen måte flaut å komme tilbake å fortelle det. Om dere aldri gjør noe spesielt som barna kan fortelle om på skolen er det jo noe annet. Da er det mulig på tide å endre noe. Anonymkode: 0715a...d47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannabanna Skrevet fredag kl 15:35 #11 Del Skrevet fredag kl 15:35 Vi har nå hytte og en økonomi som gjør at vi kan finne på og reise en del som familie, men jeg og mannen holder bevisst tilbake her. Det blir ikke ofte sydenturer, og nå som barna er litt eldre på de også bidra hjemme og på hyttetur. I barndommen hadde ikke mine foreldre økonomi til at vi hadde lange ferier, dro til syden, vi hadde ikke hytte og når vi ønsket dyre fritidsaktiviteter måtte vi også jobbe for å betale en del selv. Kan forsatt ikke huske at jeg har følt meg utenfor pga av dette og mange har det slik. Heldigvis har jeg heller lært verdien av penger og at familien er samlet og håper å kunne lære det samme til mine barn. Vi kunne så klart kjøpt julegaver til tusenvis av kroner feks. Men dette gjør vi ikke da vi ikke ønsker oss bortskjemte barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:20 #12 Del Skrevet fredag kl 18:20 Jeg er vokst opp med og har selv en rolig jul slik du beskriver, men jeg har små barn som ikke sammenligner seg med venner enda. Jeg ville kanskje åpnet for å gjøre én av tingene barna ønsker seg, et kinobesøk i løpet av romjulen kanskje, kunne jo prøvd å skape en ny tradisjon. Da lytter du til barna, men ber dem velge/prioritere og kanskje til og med bli enige om den ene tingen de har mest lyst til å gjøre. Men ellers er dette en god anledning til å snakke om at familier er forskjellige og prioriterer ulikt. Kjedelig, men god lærdom på sikt. Anonymkode: 4fca2...7d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:25 #13 Del Skrevet fredag kl 18:25 AnonymBruker skrev (På 19.12.2024 den 10.16): Jeg har prestasjonsangst i forhold til julen. Vi er 2 voksne og 2 barn på 9 og 11 år i hus. Jeg selv og mannen er oppvokst med rolige juler, der hygge og kos / avslapning var det fineste . Gaver neste på lista for oss ungene, men det var ikke det viktigste. Nå opplever jeg sky høye forventninger med egen familie. Barna blir påvirket av hva vennene skal i julen og hvordan de feirer. Blant annet å reise på fjellet og feire jul, få utrolig dyre og mange gaver, kinoer , trampoline land osv i romjulen. Julaften skal vi til familie og kose oss, men først på dagen er det tv og bare kose oss inne. Men alle andre skal ditt og datt og det vil vi også ( kommer det fra ungene) bør man strekke seg langt for å gjøre som ungene vil eller holde på egne tradisjoner ? Anonymkode: 4c28d...e6d Vi har tradisjonell romjul, med litt familiebesøk, gå en tur i skogen grille pølser. Ellers hjemme. Noen ganger har vi dratt på kino -ellers ikke noe ekstravagant av aktiviteter for ungene. Nå har vi voksne barn og en ungdom, mulig det har endret seg med hva folk aktiviserer barna med. Syntes det er mange som er redd for at barna skal kjede seg? Anonymkode: 73359...952 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå