Gå til innhold

Er sex inkludert i avtalen om ekteskap?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke nok om kulturelle forpliktelser, juridiske forpliktelser, eller evt religiøse forpliktelser til å ha svaret sekv så vil spørre her..

Er sex, intimitet og lidenskap en del av forpliktelsene i et ekteskap?

Når man gifter seg så trer ulike juridiske forpliktelser inn. Dette går feks økonomi, ansvar for barn osv. I tillegg forplikter man seg til troskap uansett hva. Det er også alment akseptert å gå fra en partner om den andre er utro. 

Hvilken type forpliktelse liggee det da i ekteskapet ift sex? Man skal være monogam, altså ikke ha flere seksuelle partnere. Burde man ikke da kunne forvente denne forpliktelsen begge veier? Om partner avstår fra sex over tid så er man ikke monogam for man har jo ikke lenger noen sexpartner?

Jeg mener ikke at man kan kreve eller tvinge seg til sex, men jeg tor sex er viktig for mennesket, og sex er et grunnleggende behov for mennesker og også faktisk for at forhold skal overleve. Så jeg mene det det ligger en slags almennt akseptert forventning om at man har sex i ekteskap. Når man ikke får sex i ekreskapet så er sette derfor brudd på avtalen! 

Så er sex inkludert i avtalen om ekteskap? 

Anonymkode: 77e0f...2dd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ikke avtalt freksens. Ok, så man kan kan forvente sex, men man vet ikke når eller hvor ofte? 

Gjelder det da også andre ting i forhold? Hvor ofte skal man lage middag; vaske køær, vaske leiligheten osv 

Er det ikke rart å si at sex er inkludert i ekteskapet, men ikke frekvens. Jeg snakker nå selvsagt om «normale omstendigheter» 

Kan man da feks se på «normal» frekvens med et evt mulig avvik? La oss se sex snitt er 1 gang per uke. Ved et avvik, vi er tross alt ulike, så kunne man kanskje si at sex 2 ganger per måned er minimum inkludert i ekteskapet? Altså i gjennomsnitt over tid…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da vel ingen som gifter seg også vil en av partene ikke ha hyppig sex. Sex bør man ha minimum 2-3 ganger i uka. Å det er ikke noe rart om det blir utroskap om dette ikke skjer

Anonymkode: e075a...063

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slevsagt ikke. Som med alle andre avtaler, det nærmere innholdet av den angis og klargjøres mellom partene. 

Og når det gjelder sex spesifikt vil naturligvis ikke et slikt avtalevilkår være gyldig og bindende, fordi et krav om fyllbyrdelse mot den annens vilje vil innebære brudd på norsk straffelov.

Det er imidlertid naturlig at ektefeller har sex med hverandre, og den normale forventningen er at de er monogame og trofaste. Og så vet vi at ikke alle er det.

Endret av Stjertmeis
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos katolikker er det grunn for å annullere ekteskapet. De vil jo ikke skilles, men annullere er greit.

Så man har tradisjonelt giftet seg for å kunne ha sex i lovlige former, sex medfører graviditet og barn får da et trygt oppvekstmiljø.

De fleste i vår kultur vil jo helst ha et ekteskap som inneholder intimitet og sex, da det binder paret sammen og det gjør at man holder sammen. Uten denne nærheten dør forholdet og går ofte i oppløsning.

Så om man opplever det som helt dødt og umulig å reparere så vil det være skilsmissegrunn. 

Anonymkode: bc37a...c0f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. I Norge er sex ikke inkludert i avtalen om et ektesakp. Et ekteskap er først og fremst en juridisk avtale som omfatter økonomi, felles barn osv. I tillegg kommer en del ting man selv velger å se på som en del av ekteskapet. Dette kan være basert på kultur, religion, trdisjon osv.

For de aller fleste er sex en naturlig del av ekteskapet, men det er absolutt ingen krav om dette. Dette er individuelt for hvert enkelt par. Det er de samme lovene og reglene som gjelder for sex i ekteskap som for alle andre. Det viktigste er samtykke fra begge sider. Vil anbefale at man snakker sammen om hvilke forventinger man har til sex før et eventuelt ekteskap, dersom man er usikker på det.

Om man ønsker å være mongame eller ikke er også opp til hvert enkelt par. Det vanligste er nok å være monogame, men noen blir enige om å ikke være det. Dette er også noe man burde bli enige om sammen.

Endret av KS-12
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

ikke avtalt freksens. Ok, så man kan kan forvente sex, men man vet ikke når eller hvor ofte? 

Gjelder det da også andre ting i forhold? Hvor ofte skal man lage middag; vaske køær, vaske leiligheten osv 

Er det ikke rart å si at sex er inkludert i ekteskapet, men ikke frekvens. Jeg snakker nå selvsagt om «normale omstendigheter» 

Kan man da feks se på «normal» frekvens med et evt mulig avvik? La oss se sex snitt er 1 gang per uke. Ved et avvik, vi er tross alt ulike, så kunne man kanskje si at sex 2 ganger per måned er minimum inkludert i ekteskapet? Altså i gjennomsnitt over tid…

Man har ikke krav på sex selv om man er gift. Hvor ofte man har sex er opp til hvert enkelt par. Det er ingen fasit på dette. 

Fordeling av husoppgaver som matlaging og vasking er også noe dere må bli enige om sammen. Det er ingen fasit på dette heller. Dersom begge to jobber er det vanlig at begge to bidrar med dette.

Anonymkode: 6ebf2...66c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så er sex inkludert i avtalen om ekteskap? 

Selvsagt, hadde ikke vært en gift mann å oppdrive hvis ikke.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (2 minutter siden):

Selvsagt, hadde ikke vært en gift mann å oppdrive hvis ikke.

Nettopp. Hadde vi ikke drevet med forplantning så ville vi ikke levd som par.

Anonymkode: bc37a...c0f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi sex kun skjer når begge har LYST. Du kan ikke avtale NÅR man skal ha lyst. Jeg tror at alle de mange mennene som ikke tenner på sine gravide koner, hadde steilet hvis de måtte gjennomføre sex selv om de ikke hadde lyst. 

Anonymkode: 49b6e...d4b

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Er da vel ingen som gifter seg også vil en av partene ikke ha hyppig sex. Sex bør man ha minimum 2-3 ganger i uka. Å det er ikke noe rart om det blir utroskap om dette ikke skjer

Jo, det er rart hvis det blir utroskap. Jeg har levd i sexløse forhold der mannen ikke ville. Men det hadde aldri falt meg inn å pule rundt for det. For jeg har jo lyst på mannen, ikke på en random person med kuk.

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vanlige er jo å bli såpass godt kjent med hverandre på forhånd at man er enige om hvor ofte man skal ha sex. Og så må man akseptere at sexlysten kan variere innimellom. At en av partene ikke er fornøyd med sexlivet er ikke noen unnskyldning for å være utro. Om problemet ikke lar seg løse på annen måte, så kan man avslutte ekteskapet og ha sex med andre så mye man vil. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen juridisk forpliktelse til sex mellom ektepar. Man bryter derfor ingen lover om man ikke har sex med sin ektefelle.

Men det er en klar forventning om at ektefeller har sex. Kanskje bortsett fra noen få a-seksuelle, har vi alle et sexliv, og ekteskapet er en naturlig og god ramme for sexlivet. Det nærmeste man kommer en avtale om sex, er nok derfor trolig denne forventingen om at ektefeller har sex.

Mengde/hyppighet for sex mellom ektefeller vil variere veldig. En over her mener a 2-3 ganger i uka er et minimum, men det er umulig å lage noen regel for det. Sexlysten vil variere gjennom ulike livsfaser. Det er nok ofte at ektefellene kommer i utakt når det gjelder sexlyst, og oftest er det kvinnen som har mindre behov for sex enn mannen, men dette er noe ektepar må finne ut av og leve med. Det kan være utfordrende, men jeg mener at slike utfordringer ikke er skilsmissegrunn, eller grunn til å være utro. Man har jo lovet hverandre å holde sammen livet ut, og gode og onde dager, og det er et løfte det skal mye mer til før man vurderer å bryte.

Anonymkode: f9084...3de

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen sex = skilsmisse for min del. Så det er vel en viss forpliktelse sånn sett, men hun velger jo selv om hun ønsker det skal bli skilsmisse pga sexlivet 

Anonymkode: b5334...517

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ingen juridisk forpliktelse til sex mellom ektepar. Man bryter derfor ingen lover om man ikke har sex med sin ektefelle.

Men det er en klar forventning om at ektefeller har sex. Kanskje bortsett fra noen få a-seksuelle, har vi alle et sexliv, og ekteskapet er en naturlig og god ramme for sexlivet. Det nærmeste man kommer en avtale om sex, er nok derfor trolig denne forventingen om at ektefeller har sex.

Mengde/hyppighet for sex mellom ektefeller vil variere veldig. En over her mener a 2-3 ganger i uka er et minimum, men det er umulig å lage noen regel for det. Sexlysten vil variere gjennom ulike livsfaser. Det er nok ofte at ektefellene kommer i utakt når det gjelder sexlyst, og oftest er det kvinnen som har mindre behov for sex enn mannen, men dette er noe ektepar må finne ut av og leve med. Det kan være utfordrende, men jeg mener at slike utfordringer ikke er skilsmissegrunn, eller grunn til å være utro. Man har jo lovet hverandre å holde sammen livet ut, og gode og onde dager, og det er et løfte det skal mye mer til før man vurderer å bryte.

Anonymkode: f9084...3de

Til og med i bibelen er totalfravær av sex god nok grunn til å gå fra hverandre. Onde dager er dødsfall i nær familie, sykdom, arbeidsledighet mv, ikke at en av partene bestemmer seg for å være en drittsekk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere når man levde mer bibelsk her i landet, var sex en plikt i ekteskapet, som det står i Bibelen. Men etter norsk lov er ikke dette gjeldene, og etter norsk lov trenger man heller ikke en «gyldig grunn» for å bryte ekteskapet, det er heller ikke straffbart å være utro. 

Anonymkode: a9472...2b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er rart hvis det blir utroskap. Jeg har levd i sexløse forhold der mannen ikke ville. Men det hadde aldri falt meg inn å pule rundt for det. For jeg har jo lyst på mannen, ikke på en random person med kuk.

Jeg har lyst til at dama skal ha lyst på meg. Når dama ikke har lyst på meg lengre (som i «ikke en eneste gang siste 12 mnd») så anser jeg det romantisk-seksuelle forholdet som over. Hvis hun vil leve sammen for å oppdra barn og betale ned på huslån så greit nok, men jeg har ikke noen troskap ovenfor noen som ikke vil ha det de krever monopol på.

Anonymkode: 81f87...5fc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...