AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:08 #61 Del Skrevet torsdag kl 15:08 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Å slippe formueskatt. Anonymkode: cd043...53e Nettopp, da sier vel svaret seg selv. Anonymkode: d65fb...3ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:23 #62 Del Skrevet torsdag kl 15:23 AnonymBruker skrev (2 timer siden): All sånn debatt ender dessverre opp med "det er ikke synd på deg"-argumentet, og det er synd. Da er det vanskelig å få til en debatt om hvorfor noen som er i TS sin situasjon akkurat ved nyttår skal måtte skatte feks 43 000, mens en som selger i mars ikke må betale. Anonymkode: 9b810...a8c Det blir jo ikke akkurat et korrekt argumentet. Hvem som helst kan selge når som helst uten å måtte betale noe skatt... Det som avgjør skatten handler om formue, om du selger i mars, mai eller desember spiller ingen rolle. Anonymkode: 5bcb9...5d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet torsdag kl 15:24 #63 Del Skrevet torsdag kl 15:24 Alle som hyler om hvor urettferdig dette er glemmer helt at ts sparer en del på å ha solgt og gjort opp før overtakelse av ny bolig. Han tjener antakelig på å gjøre det på denne måten fremfor å måtte mellomfinasiere dersom oppgjøret hadde blitt gjort senere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:27 #64 Del Skrevet torsdag kl 15:27 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, sosialister tenker alltid: "Har du på en eller annen måte råd til å betale mer skatt, ja så skal du betale mer skatt" At sparepengene har kommet fra fornuftige valg, iherdig innsats eller risikoutsatte investeringer? Spiller ingen rolle. Du skal uansett dele med de som ikke gadd. Anonymkode: e450d...2d0 For å si det mildt er jeg en av de som gadd. Men å planlegge økonomi herunder skatt har absolutt ingen vondt av, uansett politisk tilhørighet. Å hele tiden skylde på systemet, skylde på andre foretak, skylde på banken, skylde på naboen og skylde på politikere ( som en selv gjerne har vært med å valgt inn). Altså man blir så ufattelig lei av det tafatte gnåle. TA DEG SAMMEN. Anonymkode: 5bcb9...5d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:29 #65 Del Skrevet torsdag kl 15:29 Ved å ha pengene på konto en liten periode vil jo også gi deg noe renteinntekter. Anonymkode: 06421...a01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camlon Skrevet torsdag kl 15:35 #66 Del Skrevet torsdag kl 15:35 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er jo helt logisk. Vedkommende som eier 31/12, skattlegges (eller får fradraget ) Anonymkode: cd043...53e Det er ikke riktig. Hvis en nedbetalt 10 million kroner bolig blir solgt 31, så blir det ca 0.8% skatt med egenandel, mens hvis den blir solgt 1 dag senere så er det 0.08%. Endret torsdag kl 16:45 av Camlon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:43 #67 Del Skrevet torsdag kl 15:43 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ved å ha pengene på konto en liten periode vil jo også gi deg noe renteinntekter. Anonymkode: 06421...a01 Mikroskopisk i forhold til det man må skatte. Som i eksemplet med 43 000 i formuesskatt. Noen hundrelapper inn pr dag man har pengene i renteinntekter. Som i tillegg også skal skattes av. I tillegg er renteinntekt sjelden nok til å dekke verditap på pengene, så det er ingen reell inntekt. Anonymkode: 9b810...a8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:51 #68 Del Skrevet torsdag kl 15:51 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hei, Jeg solgte akkurat min gamle leilighet og pengene kommer inn på konto i slutten av desember. Disse skal deretter gå direkte inn i et nybygg jeg flytter inn i i januar, men OBOS nekter å ta imot pengene før 2025. Dvs. at jeg plutselig har flere millioner på konto i 3-4 dager som jeg må betale formueskatt av. Jeg snakket med Skatteetaten i går, og de var lite behjelpelige. Det var visst ingenting å gjøre og jeg måtte bare bite i det sure eplet. Eiendomsselskapet vil heller ikke ha pengene på sin klientkonto, så det er veldig irriterende. Men jeg lurer på om det er mulig å sette halve summen over til min samboer, slik at hun kan sette den tilbake igjen over nyttår? Banken ville at alle pengene sto på samme konto da de henter pengene, men er litt usikker på om det er 100% lovlig? Hun i banken trodde det, men ville ikke ta noe ansvar. Noen tips her? Det er helt latterlig at jeg nå må betale store summer i formueskatt for et beløp som likevel går rett til ny leilighet 1. januar 🙄 #69dudes Anonymkode: c3b27...ac2 Flytter du pengene over på andre, midlertidig, så kommer hvitvaskingsloven til anvendelse, og den vil du ikke ha på nakken. Kan ikke megler være litt behjelpelig her, og ha pengene på sin klientkonto, på grunn av stort arbeids press el, til 2.01. Fordi de ikke rekker å overføre? Synes dette høres sært ut, og bør kunne løses uten å komme enda mer i konflikt med lovverket. Men det skal sies, formue skatten utgjør ikke SÅ mye penger da. Anonymkode: b9e26...d8d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:55 #69 Del Skrevet torsdag kl 15:55 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men det skal sies, formue skatten utgjør ikke SÅ mye penger da. Anonymkode: b9e26...d8d Der kom det igjen. Jo, 43 000 for å ha pengene noen dager er MYE skatt. Spesielt når skatten ville vært null om det var andre datoer inne i bildet. Anonymkode: 9b810...a8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:11 #70 Del Skrevet torsdag kl 16:11 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har du kontonummeret til eiendomsselskapet klientkonto, der oppgjøret skal betales til i januar? I så fall ville jeg pumpet pengene over på tampen av romjula uten noe mer om og med, uten KID-nummer. De rekker ikke å rydde opp i dette. Har du ikke kontonummeret kan du be om å få det, under påskudd av at du vil legge det inn i betalingslisten din fordi xxxxx... Er i alle fall forsøket verdt, i stedet for å sitte og gremmes over det idiotisk rigide systemet deres. Anonymkode: 8537e...54d newman01 skrev (2 timer siden): Er det lov å la pengene stå på klientkontoen til meglerforetaket? Det er jo lov å spørre. Skulle ikke tro det hadde særlig å si for meglerforetaket. Om pengene står hos megler eller hos OBOS, som ny utbygger, har ingen betydning. De vil sannsynligvis begge oppgi TS som eier av midlene 31.12, da det er sannheten. Ergo vil ikke dette gi skattelette. Og det åpner flytte pengene til samboer, da man hen melde inn dette, enten som lån eller som gave fra deg, og når pengene da føres tilbake vil nok hvitvaskingesteamet i banken reagere og varsle skatteetaten som gjennomfører gjennomskjæring og skattlegger TS Anonymkode: 28b46...8f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:28 #71 Del Skrevet torsdag kl 16:28 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Der kom det igjen. Jo, 43 000 for å ha pengene noen dager er MYE skatt. Spesielt når skatten ville vært null om det var andre datoer inne i bildet. Anonymkode: 9b810...a8c Hvis man ikke klarer å planlegge økonomien slik at et skatt på et par 10 000 velter lasse - da har man større problemer enn skatt. ( ser du nevner 43 000, dette er vell ikke bekreftet i tråden.) Hvis skatten var såpass prekær å unngå hadde man vell valgt å forvalte pengene på annet vis eller forsikret seg om at datoene ble greit ifht skattlegging. Anonymkode: 5bcb9...5d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:31 #72 Del Skrevet torsdag kl 16:31 Camlon skrev (54 minutter siden): Det er ikke riktig. Hvis en nedbetalt 10 million kroner bolig blir solgt 31, så blir det ca 0.8% skatt med egenandel, mens hvis den blir solgt 1 dag senere så er det 0.08% og 0% hvis eier har minst 8% lån på boligen, noe de fleste har. Her var det mye rart gitt. Prøv igjen. Anonymkode: 5bcb9...5d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:35 #73 Del Skrevet torsdag kl 16:35 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis man ikke klarer å planlegge økonomien slik at et skatt på et par 10 000 velter lasse - da har man større problemer enn skatt. ( ser du nevner 43 000, dette er vell ikke bekreftet i tråden.) Hvis skatten var såpass prekær å unngå hadde man vell valgt å forvalte pengene på annet vis eller forsikret seg om at datoene ble greit ifht skattlegging. Anonymkode: 5bcb9...5d1 Dette er jo det som er problemet med formuesskatten. Den fordrer at du klarer å gjøre om ikke-finansielle verdier til likvide penger! Det vil si at gamle Olga kan leve i et nedbetalt hus på Oslo Vest til 30 millioner kroner, av dette må hun betale 1% av likningsverdien (som er 25% av verdien). Hun eier også en hytte på Tjøme som har vært i familien i mange år. Den er priset til 45 millioner kroner… og på fritidsbolig er det 70% rabatt på likningsverdien. Hun er minstepensjonist og har inntekt såvidt hun klarer seg, men på grunn av den enorme "formuen" hennes boligen og fritidsboligen utløser forsvinner all pensjonen… Hun lever som minstepensjonist, men skattlegges som sine 50-årige naboer i full jobb i finans på Skøyen. Høl i huet! Og hva skjer? Jo, Olga må selge huset for å betale formueskatten på hus og hytte……. Anonymkode: cd043...53e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:36 #74 Del Skrevet torsdag kl 16:36 Camlon skrev (1 time siden): Det er ikke riktig. Hvis en nedbetalt 10 million kroner bolig blir solgt 31, så blir det ca 0.8% skatt med egenandel, mens hvis den blir solgt 1 dag senere så er det 0.08% og 0% hvis eier har minst 8% lån på boligen, noe de fleste har. Dette er jo, for å si det pent….. bare vrøvl. Anonymkode: cd043...53e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:46 #75 Del Skrevet torsdag kl 16:46 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette er jo det som er problemet med formuesskatten. Den fordrer at du klarer å gjøre om ikke-finansielle verdier til likvide penger! Det vil si at gamle Olga kan leve i et nedbetalt hus på Oslo Vest til 30 millioner kroner, av dette må hun betale 1% av likningsverdien (som er 25% av verdien). Hun eier også en hytte på Tjøme som har vært i familien i mange år. Den er priset til 45 millioner kroner… og på fritidsbolig er det 70% rabatt på likningsverdien. Hun er minstepensjonist og har inntekt såvidt hun klarer seg, men på grunn av den enorme "formuen" hennes boligen og fritidsboligen utløser forsvinner all pensjonen… Hun lever som minstepensjonist, men skattlegges som sine 50-årige naboer i full jobb i finans på Skøyen. Høl i huet! Og hva skjer? Jo, Olga må selge huset for å betale formueskatten på hus og hytte……. Anonymkode: cd043...53e Du greide å lage et eksempel hvor selv jeg mistet sympatien med skatteyter. Anonymkode: d65fb...3ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:48 #76 Del Skrevet torsdag kl 16:48 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du må ta feil. Støre og Vedum sier dette bare gjelder de 1% rikeste. Anonymkode: f44f2...cd0 Det er Støre og Vedum som tar feil AnonymBruker skrev (5 timer siden): En statlig eiendomsskatt på 2% årlig uten bunnfradrag vil være effektivt i Norge. Det vil tvinge seg frem i takt med eldrebølgen. Gratispassasjerer som ikke har giddet å få barn bør betale 5%. Anonymkode: d65fb...3ba Så folk skal straffes for å være ufrivillig barnløs. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan jeg ta opp en mellomfinansiering med sikkerhet i boligen? Da må jeg betale renter før lån på ny bolig betjenes, men det er vel likevel mer lønnsomt? TS Anonymkode: c3b27...ac2 Du har jo ingen bolig å stille som sikkerhet. Og hvor tenker du å "gjemme" de pengene du ev. låner? Anonymkode: 342b3...4c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camlon Skrevet torsdag kl 16:55 #77 Del Skrevet torsdag kl 16:55 (endret) AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Dette er jo, for å si det pent….. bare vrøvl. Anonymkode: cd043...53e Det er ikke vrøvl. Skriv inn 2 500 000 for bolig (10 millioner bolig) i denne kalkulatoren og du får en skatt på 0.074% Jeg tok feil om lån, så det fjernet jeg. Men det er fortsatt 10 ganger lavere enn å ha 10 millioner i kontanter. https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/912-formuesskattekalkulator Endret torsdag kl 16:59 av Camlon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:00 #78 Del Skrevet torsdag kl 17:00 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Dette er jo det som er problemet med formuesskatten. Den fordrer at du klarer å gjøre om ikke-finansielle verdier til likvide penger! Det vil si at gamle Olga kan leve i et nedbetalt hus på Oslo Vest til 30 millioner kroner, av dette må hun betale 1% av likningsverdien (som er 25% av verdien). Hun eier også en hytte på Tjøme som har vært i familien i mange år. Den er priset til 45 millioner kroner… og på fritidsbolig er det 70% rabatt på likningsverdien. Hun er minstepensjonist og har inntekt såvidt hun klarer seg, men på grunn av den enorme "formuen" hennes boligen og fritidsboligen utløser forsvinner all pensjonen… Hun lever som minstepensjonist, men skattlegges som sine 50-årige naboer i full jobb i finans på Skøyen. Høl i huet! Og hva skjer? Jo, Olga må selge huset for å betale formueskatten på hus og hytte……. Anonymkode: cd043...53e Men nå er trådens tema formuesskatt på kontanter... det du nevner blir derfor ikke kommentert. Anonymkode: 5bcb9...5d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:03 #79 Del Skrevet torsdag kl 17:03 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men nå er trådens tema formuesskatt på kontanter... det du nevner blir derfor ikke kommentert. Anonymkode: 5bcb9...5d1 Jeg diskuterte NETTOPP det problematiske med formueskatten - hvis du ser innlegget jeg siterte så ser du grunnlaget for innlegget mitt…. Anonymkode: cd043...53e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:05 #80 Del Skrevet torsdag kl 17:05 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg diskuterte NETTOPP det problematiske med formueskatten - hvis du ser innlegget jeg siterte så ser du grunnlaget for innlegget mitt…. Anonymkode: cd043...53e Mmm der mitt innlegg du siterer og jeg snakker om trådens tema. Du beveger deg ut på noe som absolutt ikke har noen betydning ifht innlegget du siterte. Du må gjerne forsøke igjen å svare til det innlegget du siterte. Anonymkode: 5bcb9...5d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå