Gå til innhold

Formueskatt på solgt leilighet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

En statlig eiendomsskatt på 2% årlig uten bunnfradrag vil være effektivt i Norge. Det vil tvinge seg frem i takt med eldrebølgen. Gratispassasjerer som ikke har giddet å få barn bør betale 5%.

Anonymkode: d65fb...3ba

Oheisann, det var da litt av en sum også da. 20'000 pr million i eiendomsskatt hadde gjort underverker. Kanskje tilogmed sørget for at noen tusen gamle hvert år fryser ihjel eller får boligen tvangssolgt fordi de ikke har råd til strømregning og kommunale avgifter. 

Vinn-vinn. De eldre dør, og staten kan ese ytterligere ut. 

Og familier med vedvarende lavinntekt kan virkelig føle på lommeboka hvor dyrt det blir, for alle som leier ut boliger vil jo bare flytte skattekostnaden nedover på leietakerne. Og med en slik skattesats vil ikke lavinntektsfolk ha råd til å kjøpe, så de MÅ leie. Gull dette. 

Endret av newman01
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må innrømme at jeg virkelig hater denne sosialistiske regjeringen. Jeg er som sagt ikke rik (tjener under gjennomsnittet), og denne «rettferdige» formueskatten vil gjøre at jeg sikkert må hoppe over flere middager de neste månedene.

Og varme i leiligheten kan jeg bare glemme i vinter.

TS

Anonymkode: c3b27...ac2

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (1 minutt siden):

Oheisann, det var da litt av en sum også da. 20'000 pr million i eiendomsskatt hadde gjort underverker. Kanskje tilogmed sørget for at noen tusen gamle hvert år fryser ihjel eller får boligen tvangssolgt fordi de ikke har råd til strømregning og kommunale avgifter. 

Vinn-vinn. De eldre dør, og staten kan ese ytterligere ut. 

Litt av en sum? Mange stater i USA som har 1-2% i eiendomsskatt. Da kan man også redusere inntektsskatten (ikke på alderspensjoner). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Litt av en sum? Mange stater i USA som har 1-2% i eiendomsskatt. Da kan man også redusere inntektsskatten (ikke på alderspensjoner). 

Joda, men da må man ta med litt flere aspekter ved sammenligningen. 

Mange stater har eiendomsskatt ja, men de har da også lavere skatter på andre områder. Jeg kan gladelig bytte ut inntektsskatt mot eiendomsskatt. Gleder ikke staten, men fornøyelig for meg

image.thumb.png.99da393991c6426a181c183e5d21e669.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (1 time siden):

Joda, men da må man ta med litt flere aspekter ved sammenligningen. 

Mange stater har eiendomsskatt ja, men de har da også lavere skatter på andre områder. Jeg kan gladelig bytte ut inntektsskatt mot eiendomsskatt. Gleder ikke staten, men fornøyelig for meg

image.thumb.png.99da393991c6426a181c183e5d21e669.png

Staten bryr seg ikke om hvor den får pengene fra, men det hadde nok blitt mange sinte boligeiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Må innrømme at jeg virkelig hater denne sosialistiske regjeringen. Jeg er som sagt ikke rik (tjener under gjennomsnittet), og denne «rettferdige» formueskatten vil gjøre at jeg sikkert må hoppe over flere middager de neste månedene.

Og varme i leiligheten kan jeg bare glemme i vinter.

TS

Hahah må du gi deg.

Hvis du virkelig ikke klarer å disponere flere millioner kroner slik at du får mat på bordet så er virkelig alt håp ute. 

Et par 10 000 i skatt har du også helt fint råd til, om ikke så er du i så tilfelle helt økonomisk analfabet.

Man klarer virkelig å lage problemer utav det absolutt miste her i Norge. Slutter seriøst aldri å overaske. 

Hilsen noen som betaler flere hundre tusen i formuesskatt, men skatten er også endel av regnestykket og man tar selvsagt høyde for det.

Anonymkode: 5bcb9...5d1

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All sånn debatt ender dessverre opp med "det er ikke synd på deg"-argumentet, og det er synd. Da er det vanskelig å få til en debatt om hvorfor noen som er i TS sin situasjon akkurat ved nyttår skal måtte skatte feks 43 000, mens en som selger i mars ikke må betale.

Anonymkode: 9b810...a8c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov å la pengene stå på klientkontoen til meglerforetaket? Det er jo lov å spørre. Skulle ikke tro det hadde særlig å si for meglerforetaket. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

All sånn debatt ender dessverre opp med "det er ikke synd på deg"-argumentet, og det er synd. Da er det vanskelig å få til en debatt om hvorfor noen som er i TS sin situasjon akkurat ved nyttår skal måtte skatte feks 43 000, mens en som selger i mars ikke må betale.

Det er jo helt logisk. Vedkommende som eier 31/12, skattlegges (eller får fradraget ;) ) 

Man kan ikke lage en snittsum gjennom året… det er umulig å gjøre i praksis. 

31/12 er kuttet. Selgeren i mars har ikke millioner kroner på konto ved kuttdatoen. TS har. 

Anonymkode: cd043...53e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men jeg lurer på om det er mulig å sette halve summen over til min samboer, slik at hun kan sette den tilbake igjen over nyttår? Banken ville at alle pengene sto på samme konto da de henter pengene, men er litt usikker på om det er 100% lovlig? Hun i banken trodde det, men ville ikke ta noe ansvar.

Med mindre du fører opp i selvangivelsen at du har lånt bort pengene til samboer, noe som ville gjort dette helt meningsløst, er det du tenker å gjøre her 100% ulovlig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skatteplanlegging er lov. 

Skatteunndragelse er ulovlig. 

Skatteplanlegging = avtale å ta over ny primærbolig rett før nyttår. 

Skatteunndragelse = overføre store summer rundt nyttår for å unngå formueskatten. 

Du får bli flinkere til å drive skatteplanlegging, TS! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

newman01 skrev (2 timer siden):

Er det bare meg som synes det virker i overkant risikofylt å sende 3-4-5 millioner avgårde på en tur til et annet firma uten avtale, uten særlig med rettsvern? 

Generelt ja, men i dette tilfellet neppe. Det er OBOS som et mottaker av pengene. Om det i praksis er en skatteunndragelse eller ei får noen med juridisk kompetanse avgjøre.

Anonymkode: 8537e...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hahah må du gi deg.

Hvis du virkelig ikke klarer å disponere flere millioner kroner slik at du får mat på bordet så er virkelig alt håp ute. 

Et par 10 000 i skatt har du også helt fint råd til, om ikke så er du i så tilfelle helt økonomisk analfabet.

Man klarer virkelig å lage problemer utav det absolutt miste her i Norge. Slutter seriøst aldri å overaske. 

Hilsen noen som betaler flere hundre tusen i formuesskatt, men skatten er også endel av regnestykket og man tar selvsagt høyde for det.

Anonymkode: 5bcb9...5d1

Ja, sosialister tenker alltid: "Har du på en eller annen måte råd til å betale mer skatt, ja så skal du betale mer skatt"

At sparepengene har kommet fra fornuftige valg, iherdig innsats eller risikoutsatte investeringer?

Spiller ingen rolle. Du skal uansett dele med de som ikke gadd.

Anonymkode: e450d...2d0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg ta opp en mellomfinansiering med sikkerhet i boligen? Da må jeg betale renter før lån på ny bolig betjenes, men det er vel likevel mer lønnsomt?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo helt logisk. Vedkommende som eier 31/12, skattlegges (eller får fradraget ;) ) 

Man kan ikke lage en snittsum gjennom året… det er umulig å gjøre i praksis. 

31/12 er kuttet. Selgeren i mars har ikke millioner kroner på konto ved kuttdatoen. TS har. 

Å ramse opp hvordan det er i dag, gjør det ikke mer riktig. Løsningen er å heve innslagspunktet så det ikke rammer vanlige folk som det i stadig større grad gjør. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å ramse opp hvordan det er i dag, gjør det ikke mer riktig. Løsningen er å heve innslagspunktet så det ikke rammer vanlige folk som det i stadig større grad gjør. 

Selvfølgelig, det har jeg allerede skrevet at bør gjøres….

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt ja, men i dette tilfellet neppe. Det er OBOS som et mottaker av pengene. Om det i praksis er en skatteunndragelse eller ei får noen med juridisk kompetanse avgjøre.

Anonymkode: 8537e...54d

Hva er formålet med å føre pengene ut av egen konto?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er formålet med å føre pengene ut av egen konto?

Å slippe formueskatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...