AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #1 Del Skrevet 18. desember 2024 Hei. Jeg bare lurte på når dere fødet første gang, fikk dere samtale med jordmor om hvordan du ønsker fødselen eller bare snakke om fødselen generelt for å få informasnon og forberede dere litt? Jeg skal snart føde, når jeg satt og tok ctg da spurte hun ene sykepleieren meg om jeg hadde snakket med jordmor eller lege om fødselen for å forberede meg litt. Og jeg har ikke hatt det. Jordmoren min har ekstremt lite tid til meg.. Men er dette noe jeg kan spørre om? Nei jeg snakker ikke om fødebrev eller fødsel plan, jeg vet også at fødsel er uforutsigbart. Men spør med tanke på at man kan være litt mentalt forberedt, tilfelle man er redd og engstelig. Anonymkode: 3b64d...800 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #2 Del Skrevet 18. desember 2024 Du sender en mail til helsestasjonen og ber om samtale. Si at du nødvendigvis ikke må ha samtalen med den jm du har fått utdelt men at du trenger å snakke om kommende fødsel. jeg hadde en jm som var helt på den omvendte skalaen. Det var helt utrolig mye mas om alt fra amming til fødsel til gnål om hvordan forventningene våre var til alt som hører med. Der og da ble det litt mye for meg, men jeg er takknemlig den dag idag. Anonymkode: 9b1dd...0b1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #3 Del Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Du sender en mail til helsestasjonen og ber om samtale. Si at du nødvendigvis ikke må ha samtalen med den jm du har fått utdelt men at du trenger å snakke om kommende fødsel. jeg hadde en jm som var helt på den omvendte skalaen. Det var helt utrolig mye mas om alt fra amming til fødsel til gnål om hvordan forventningene våre var til alt som hører med. Der og da ble det litt mye for meg, men jeg er takknemlig den dag idag. Anonymkode: 9b1dd...0b1 Jeg snakket med jordmor nå, da hun er leder på den helsestasjon. Ingen har tid til meg og dem pleier ikke å tilby slike samtaler lenger fordi de har erstattet det med fødselsforberedende kurs. Litt kjipt da jeg ønsker å snakke om personlige ting, og det er jo uaktuelt å ta opp på et ff-kurs. Anonymkode: 3b64d...800 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #4 Del Skrevet 19. desember 2024 Jeg snakket med jordmor på helsestasjon om fødsel på kontrollen i uke 36 eller 38, tok det bare opp i min vanlige svangerskapskontroll. Anonymkode: 258ed...e16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #5 Del Skrevet 19. desember 2024 Kan du be om å bli henvist til forløsningsamtale på føden da? Anonymkode: 96992...f84 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #6 Del Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg snakket med jordmor på helsestasjon om fødsel på kontrollen i uke 36 eller 38, tok det bare opp i min vanlige svangerskapskontroll. Anonymkode: 258ed...e16 Dette har jeg prøvd på men blitt avfeid pga dårlig tid. Anonymkode: 3b64d...800 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #7 Del Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kan du be om å bli henvist til forløsningsamtale på føden da? Anonymkode: 96992...f84 Hva er en forløsningsamtale? 😅 Anonymkode: 3b64d...800 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #8 Del Skrevet 19. desember 2024 Fikk bare 1 jordmortime og det var i uke 16. Skulle ha time nr.2 i uke 39, men da fødte jeg Så nei, ingen slike samtaler på meg. Men det gikk fint lell. Egentlig like greit at jeg ikke var så forberedt for det ble styrtfødsel uansett Anonymkode: e77f9...9ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HMK Skrevet 19. desember 2024 #9 Del Skrevet 19. desember 2024 Du snakker da, om dette på en vanlig jordmortime? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #10 Del Skrevet 19. desember 2024 HMK skrev (47 minutter siden): Du snakker da, om dette på en vanlig jordmortime? Det er det jeg har prøvd på men jordmor har ikke tid til meg hver eneste kontroll time jeg har vært på. Og jeg har spurt men fått beskjed at dem ikke tilbyr slike samtaler. Anonymkode: 3b64d...800 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #11 Del Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Fikk bare 1 jordmortime og det var i uke 16. Skulle ha time nr.2 i uke 39, men da fødte jeg Så nei, ingen slike samtaler på meg. Men det gikk fint lell. Egentlig like greit at jeg ikke var så forberedt for det ble styrtfødsel uansett Anonymkode: e77f9...9ba Hvorfor skulle du ha din 2 jordmor time i uke 39? Er ikke det litt sent? Eller ble du fulgt opp hos fastlege? Anonymkode: 3b64d...800 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #12 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er det jeg har prøvd på men jordmor har ikke tid til meg hver eneste kontroll time jeg har vært på. Og jeg har spurt men fått beskjed at dem ikke tilbyr slike samtaler. Anonymkode: 3b64d...800 Hva har du snakket med jordmor om på kontrollene, som tar så mye tid at det ikke er plass til noe annet? Mine kontroller har vært på ca 1 time hver Anonymkode: 258ed...e16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #13 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Hva har du snakket med jordmor om på kontrollene, som tar så mye tid at det ikke er plass til noe annet? Mine kontroller har vært på ca 1 time hver Anonymkode: 258ed...e16 Hææ? 1 time? Jeg får bare 30 minutter.. Og jeg har bare kontroller, altså spør hvordan jeg har det, jeg forteller kort, så får jeg noen få tips, også er det levering av urin prøve, blodtrykk, veie meg, mål av mage og lytte til hjerte. Da har mine 30min gått kjempe fort.. og jeg blir så og si kasta ut av kontoret. Anonymkode: 3b64d...800 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #14 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Hææ? 1 time? Jeg får bare 30 minutter.. Og jeg har bare kontroller, altså spør hvordan jeg har det, jeg forteller kort, så får jeg noen få tips, også er det levering av urin prøve, blodtrykk, veie meg, mål av mage og lytte til hjerte. Da har mine 30min gått kjempe fort.. og jeg blir så og si kasta ut av kontoret. Anonymkode: 3b64d...800 Urinprøven leverer jeg i skranken før jeg går inn, og jeg veier meg hjemme før jeg kommer. Blodtrykket tar ca 1 min, mål av mage tar ca 3 min, og hjertelyd litt lenger. Mesteparten av tiden går til å snakke med meg og far om hva vi er opptatt av, vi pleier å gå begge to. Dette er i Oslo. Anonymkode: 258ed...e16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #15 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Urinprøven leverer jeg i skranken før jeg går inn, og jeg veier meg hjemme før jeg kommer. Blodtrykket tar ca 1 min, mål av mage tar ca 3 min, og hjertelyd litt lenger. Mesteparten av tiden går til å snakke med meg og far om hva vi er opptatt av, vi pleier å gå begge to. Dette er i Oslo. Anonymkode: 258ed...e16 Heldig🥲 Jeg er langt unna Oslo, vil ikke si hvor pga jeg er redd for å bli kjent igjen om noen skulle se innlegget. Men veldig effektivt å veie hjemme og lever urin i skranken. Her tar hun alt på de 30 minuttene. Jeg har hvertfall sagt at jeg ønsker å snakke om fødselen og mine følelser rundt det, det har hun sagt direkte "vi får ikke tid til det dessverre". Tydelig stor forskjell på beliggenhet og helsestasjoner skjønner jeg. Anonymkode: 3b64d...800 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #16 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Fikk bare 1 jordmortime og det var i uke 16. Skulle ha time nr.2 i uke 39, men da fødte jeg Så nei, ingen slike samtaler på meg. Men det gikk fint lell. Egentlig like greit at jeg ikke var så forberedt for det ble styrtfødsel uansett Anonymkode: e77f9...9ba Det betyr jo ikke at det er greit. Her har noen sviktet. Men det er jo bare kvinnehelse... Anonymkode: 8b563...578 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #17 Del Skrevet 20. desember 2024 Jeg regner med du skaL ha innskrivingssamtale på føden, kan du ta det med dem da? Anonymkode: 071d4...45a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #18 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg regner med du skaL ha innskrivingssamtale på føden, kan du ta det med dem da? Anonymkode: 071d4...45a Har inntrykk av at veldig få sykehus tilbyr innskrivingssamtale til alle, de fleste som har det tilbyr det til de som av ulike grunner trenger spesiell oppfølging. På OUS er det et veldig trangt nåløye å slippe igjennom. Anonymkode: 258ed...e16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #19 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg regner med du skaL ha innskrivingssamtale på føden, kan du ta det med dem da? Anonymkode: 071d4...45a Hva er innskrivingssamtale? Jeg har ikke hørt noe om dette😅 Anonymkode: 3b64d...800 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #20 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Har inntrykk av at veldig få sykehus tilbyr innskrivingssamtale til alle, de fleste som har det tilbyr det til de som av ulike grunner trenger spesiell oppfølging. På OUS er det et veldig trangt nåløye å slippe igjennom. Anonymkode: 258ed...e16 Her i Arendal har jeg fått inntrykk av at alle får dette tilbudet. Anonymkode: 071d4...45a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå