AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #1 Skrevet 18. desember 2024 Det er visstnok en fordel med ISP og andre spareprodukter. Hvorfor er det en fordel å utsette å betale skatt på noe? Anonymkode: 68802...265
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #2 Skrevet 18. desember 2024 Fordi da slipper man å betale skatt i dag, men kan utsette den……………….. Anonymkode: cfcc0...e11
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #3 Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fordi da slipper man å betale skatt i dag, men kan utsette den……………….. Anonymkode: cfcc0...e11 Samme fordel som å slå til på "kjøp nå, betal senere"-tilbud altså? Anonymkode: 68802...265
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #4 Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Samme fordel som å slå til på "kjøp nå, betal senere"-tilbud altså? Anonymkode: 68802...265 Ja, hvilket er et godt tilbud når det ikke er etableringsgebyr eller renter. utsatt skatt er et gratis lån, så og si. Anonymkode: cfcc0...e11
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #5 Skrevet 19. desember 2024 Sett at du plasserer en million i fond og har 15% i årlig avkastning. I praksis vil avkastningen svinge år for år, så dette er bare et forenklet eksempel, men det tjener formålet. Etter ett år sitter du da med 1 150 000 kr. Med en aksjesparekonto (samme type ordning med utsatt skatt) vil du i år 2 få 15% avkastning på de 1 150 000. Ett år senere sitter du dermed med 1 323 000 kr., og det er dette begrepet du får videre avkastning på i år 4. Etter tre år har du 1 521 000 kroner, og etter to år til bikker du to millioner. Først når pengene skal tas ut må du betale skatt på gevinsten. Du oppnår en slags rentes rente-effekt ved å ikke skatte før pengene skal tas ut. Det gir en høyere avkastning, særlig etter mange år, sammenlignet med alternativer som å skatte årlig eller hver gang du bytter spareprodukter/fond (noe noen gjør ofte og andre aldri). Utsatt skatt ved IPS gir tilsvarende effekt. Anonymkode: 64b07...f3e 1
Schmuhu Skrevet 19. desember 2024 #6 Skrevet 19. desember 2024 (endret) Utsatt skatt betyr at det du hadde betalt i skatt kan investeres istedenfor. Du kan dermed bruke skattepenger til å skape avkastning som går til deg og betale skatten senere. Du står da igjen med avkastningen. Denne avkastningen kunne du ikke har hatt om du måtte ha betalt skatt med en gang. Men det kommer også med en rekke problemer. Politisk risiko for eksempel. Hva om skatten endrer seg? Da blir det kanskje ikke så lønnsomt likevel. Eller om innskudd begrenses, slik som IPS som ble satt ned fra maks 45k til 15k. Schmuhu Endret 19. desember 2024 av Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #7 Skrevet 19. desember 2024 ASK er bra. ISP har en del ulemper, og er noe jeg styrer unna. Man betaler ikke skatt på avkastning før pengene tas ut. Det vil si at pengene jeg ellers ville betalt i skatt, nå står igjen i spareløsningene, og kaster veldig godt av seg hvert år. Anonymkode: 9d120...ecd
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #8 Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): ASK er bra. ISP* har en del ulemper, og er noe jeg styrer unna. Man betaler ikke skatt på avkastning før pengene tas ut. Det vil si at pengene jeg ellers ville betalt i skatt, nå står igjen i spareløsningene, og kaster veldig godt av seg hvert år. Anonymkode: 9d120...ecd *IPS Anonymkode: 9d120...ecd
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #9 Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja, hvilket er et godt tilbud når det ikke er etableringsgebyr eller renter. utsatt skatt er et gratis lån, så og si. Anonymkode: cfcc0...e11 Av denne grunn sørger jeg også for å legge opp til rikelig baksmell på skatten hvert år. Anonymkode: bb65f...824
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå