Elle Melle Skrevet 27. desember 2024 #21 Del Skrevet 27. desember 2024 (endret) Punkt en, nok søvn. Alt annet fungerer dårligere uten nok søvn. Legg deg tidlig en periode. Kutt ut sukker og alkohol (og raske karbohydrater) som stresser kroppen. Spis så mange ulike planter som mulig i løpet av uken, mer enn du tror er nok (kaffe, nøtter, gryn og krydder er også planter, ikke bare frukt og grønnsaker) Bevegelse. Blir du dårlig av å trene er du enten syk eller begynner for hardt. Ikke sammenligne deg med noen andre enn deg selv, poenget er å øke din progresjon, ut i fra hva som passer for din kropp. Ha nok tid til å hente deg inn når du er sliten, og pass på å ha tid du bestemmer over bare selv. De som har nok av det blir sjeldnere utbrent. Prioritere din egen helse og lær deg å kjenne etter hva du egentlig vil og trenger. Gjør du dette og er like dårlig, gå tilbake til legen og ta det derfra. Endret 27. desember 2024 av Elle Melle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #22 Del Skrevet 27. desember 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): D vitamin lå på 116. Men B12 verdien skjønte jeg ikke helt. Hva bør den ligger på? Men mer dagslys og aktivitet er nok ikke dumt. Anonymkode: 95e50...6e7 B12 bør ligge på minimum 800, helst over 1000. D-vitaminnivået ditt er sannsynligvis greit. Anonymkode: aa144...29a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #23 Del Skrevet 27. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): B12 bør ligge på minimum 800, helst over 1000. D-vitaminnivået ditt er sannsynligvis greit. Anonymkode: aa144...29a Det står at aktivt b12 er <150pmol, aner ikke hva det betyr? Anonymkode: 95e50...6e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VetAlt Skrevet 27. desember 2024 #24 Del Skrevet 27. desember 2024 Problemer i samlivet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #25 Del Skrevet 27. desember 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Det står at aktivt b12 er <150pmol, aner ikke hva det betyr? Anonymkode: 95e50...6e7 Og du fikk beskjed om at det er bra? 😳 Lavt B12 kommer av én av to ting: 1. For lavt inntak av biotilgjengelig B12, vanlig hos veganere, vegetarianere, og folk som tror kjøtt er farlig. 2. Dårlig opptak. Vanlig ved ibs, tarmsykdom, cøliaki og intoleranse (særlig mot korn/gluten). Du bør få vurdert disse parameterne, og i mellomtiden øke inntak av rødt kjøtt, eggeplommer og methylerte B-vitaminer. Ikke rart du er sliten! Anonymkode: aa144...29a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #26 Del Skrevet 27. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 18.12.2024 den 22.25): Har siden oktober følt meg mer og mer sliten. Som at jeg brygger på noe som ikke helt slår ut i sykdom. Bare en slags utmattelse og ønske om å ligge i sengen hele dagen.. Jobber, har to små barn (barnehage og barneskolealder) og et hektisk liv som mange andre. Tok blodprøver hos legen som var helt fine. Ble nesten litt skuffet over det, for hva skal jeg gjøre da?? Dette føles ikke som vanlig slitenhet. Det er så vanskelig å gjennomføre dagene.. Blir så fortvilet! Jeg vil bare slappe av!!! Jeg trives i jobben og med familien min. Føler jeg har det bra. Så det er ingenting som egentlig skal gi meg denne følelsen. Hva kommer dette av og hva i all verden kan jeg gjøre for å få det bedre?? Anonymkode: 95e50...6e7 Jeg hadde det ganske likt i flere år, før vi fant ut at jeg har insulinresistens. Hadde aldri energi, var helt utmattet. Med medisiner fungerer jeg veldig mye bedre nå Anonymkode: bacdc...b25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #27 Del Skrevet 27. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Og du fikk beskjed om at det er bra? 😳 Lavt B12 kommer av én av to ting: 1. For lavt inntak av biotilgjengelig B12, vanlig hos veganere, vegetarianere, og folk som tror kjøtt er farlig. 2. Dårlig opptak. Vanlig ved ibs, tarmsykdom, cøliaki og intoleranse (særlig mot korn/gluten). Du bør få vurdert disse parameterne, og i mellomtiden øke inntak av rødt kjøtt, eggeplommer og methylerte B-vitaminer. Ikke rart du er sliten! Anonymkode: aa144...29a Ja hun sa det var helt fine prøver Det er ikke vanlig b12, dette er aktiv b12 og da tror jeg det er andre referanseområder? Anonymkode: 95e50...6e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #28 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 27.12.2024 den 18.08): B12 bør ligge på minimum 800, helst over 1000. Anonymkode: aa144...29a ? Referanseområdet er 170-650. Anonymkode: a7877...5b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #29 Del Skrevet 29. desember 2024 Hvor gammel er du? Perimenopause har mange merkelige symptomer, lavt energinivå er ett Anonymkode: dfa60...f63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #30 Del Skrevet 29. desember 2024 Har hatt det på samme måte i to år. Ble slik etter corona. Hvile og søvn hjelper ikke, trening og dagslys hjelper ikke, jobb er utmattende, være hjemme er utmattende. Har tatt sikkert 15 runder med blodprøver, MR, vært hos spesialister, alt er bra. Ingen som finner ut hva det er, og legene håper bare «utbrentheten» skal gå over av seg selv, for de har ikke peiling hva det kan være. Anonymkode: dcff3...42b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #31 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): ? Referanseområdet er 170-650. Anonymkode: a7877...5b0 Sikker på at dette gjelder aktivt b12 også? Anonymkode: 95e50...6e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #32 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har hatt det på samme måte i to år. Ble slik etter corona. Hvile og søvn hjelper ikke, trening og dagslys hjelper ikke, jobb er utmattende, være hjemme er utmattende. Har tatt sikkert 15 runder med blodprøver, MR, vært hos spesialister, alt er bra. Ingen som finner ut hva det er, og legene håper bare «utbrentheten» skal gå over av seg selv, for de har ikke peiling hva det kan være. Anonymkode: dcff3...42b Huff, så leit å høre. Er du sykemeldt? Eller hvordan kommer du gjennom dagene? Anonymkode: 95e50...6e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå