AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #1 Skrevet 18. desember 2024 For det første vil jeg si at selv om jeg har en tradisjon som jeg er vokst opp med, betyr det ikke at jeg er tilbøyelig til å endre på den. Saken er at jeg synest det er veldig fint å være sammen med familien (altså husholdningen) første juledag. Da spiser vi frokost sammen, stresser ned og ser på julegavene vi har fått og kanskje ser en film sammen. Men nå har broren og moren til min samboer invitert seg selv hit første juledag. Samboer tør ikke (?) si at det ikke passer og at vi har lyst å være alene. Vi skal tross alt være sammen hele julaften og jeg ser ikke helt poenget i å henge sammen dagen etter julaften. Jeg føler meg litt som et troll 👹 som ikke ønsker besøk 1. juledag. Men vi skal faktisk være sammen julaften og jeg hadde sett frem til litt fri sammen med samboer og barnet vi har som bor hjemme før vi skal tilbake på jobb. Anonymkode: b8983...48d 5 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #2 Skrevet 19. desember 2024 Løsningen er å foreslå middag 3. dag (fredag) eller noe slikt, i stedet for "nei, vi vil være alene". Anonymkode: 83f11...178 11 5
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #3 Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Løsningen er å foreslå middag 3. dag (fredag) eller noe slikt, i stedet for "nei, vi vil være alene". Anonymkode: 83f11...178 Har jobb den dagen. Vi har fri julaften, onsdag og torsdag. That’s all. Vi jobber begge i turnus og har tatt feriedager 24-26. desember. Vi skal være hos hans familie på julaften og andre juledag skal vi til mine foreldre som bor to timer unna med bil. For all del, jeg har ingenting imot hverken mor eller bror til samboer, men de bor 10 minutter unna og vi ses hele tiden. «, i stedet for "nei, vi vil være alene".» Vi kommer selvsagt ikke til å si det. Poenget mitt er at 1. juledag for mange er en dag man ikke drar på besøk, men er hjemme. Når sant skal sies, syns jeg det er litt frekt å invitere seg selv bort på den dagen. Anonymkode: b8983...48d 7
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #4 Skrevet 19. desember 2024 Du ser ikke poenget? Anonymkode: 5a8a6...d72 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #5 Skrevet 19. desember 2024 Hvis dere har julefeiringen hos julaften dere synes jeg dekket bord dagen etter er å forlange mye ja. Ville avtalt vafler og fått dem ut fort Anonymkode: fefd5...2ff 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #6 Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis dere har julefeiringen hos julaften dere synes jeg dekket bord dagen etter er å forlange mye ja. Ville avtalt vafler og fått dem ut fort Anonymkode: fefd5...2ff Nå ser jeg dere er på besøk hos svigers julaften. Da synes jeg et besøk dagen etter er helt innafor. Anonymkode: fefd5...2ff 5
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #7 Skrevet 19. desember 2024 Det er jo ganske vanlig med familiebesøk 1.juledag da… Anonymkode: 2e892...f26 11 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #8 Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Har jobb den dagen. Vi har fri julaften, onsdag og torsdag. That’s all. Vi jobber begge i turnus og har tatt feriedager 24-26. desember. Vi skal være hos hans familie på julaften og andre juledag skal vi til mine foreldre som bor to timer unna med bil. For all del, jeg har ingenting imot hverken mor eller bror til samboer, men de bor 10 minutter unna og vi ses hele tiden. «, i stedet for "nei, vi vil være alene".» Vi kommer selvsagt ikke til å si det. Poenget mitt er at 1. juledag for mange er en dag man ikke drar på besøk, men er hjemme. Når sant skal sies, syns jeg det er litt frekt å invitere seg selv bort på den dagen. Anonymkode: b8983...48d Eg synst at sidan mor/bror inviterer julaftan at det er heilt innafor at du og din familie inviterer til sein, uhøgtidleg brunsj 1. juledag... Det er uansett altfor seint å av-inviterer dei no. Du får håpe at sambuaren din gror seg litt ryggrad før neste jul, og heller setter foten ned då. Anonymkode: 479a8...a76 9 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #9 Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nå ser jeg dere er på besøk hos svigers julaften. Da synes jeg et besøk dagen etter er helt innafor. Anonymkode: fefd5...2ff Nei, det er TS + fam er på besøk hos svigerfamilien julaftan. Anonymkode: 479a8...a76
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #10 Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Eg synst at sidan mor/bror inviterer julaftan at det er heilt innafor at du og din familie inviterer til sein, uhøgtidleg brunsj 1. juledag... Det er uansett altfor seint å av-inviterer dei no. Du får håpe at sambuaren din gror seg litt ryggrad før neste jul, og heller setter foten ned då. Anonymkode: 479a8...a76 TS her. Jo. Jeg ser den. Men for all del - vi ses ukentlig. Svigermor er her annenhver lørdag, enten på middag eller sein lunsj og bror stikker innom rett som det er. Det er hyggelig det. Hvorfor kan ikke vi få én dag i julen som ikke krever noe av oss, som vi kan få senke skuldrene og bare være oss? Har forresten glemt å tilføye at nyttårsfeiringen skal vi arrangere. Da kommer også mine foreldre, i tillegg til svigermor, svigerbror og hans tre barn som bor hos moren. Anonymkode: b8983...48d 7
zondaar Skrevet 19. desember 2024 #11 Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det er jo ganske vanlig med familiebesøk 1.juledag da… Anonymkode: 2e892...f26 Er det egentlig det? Jeg har inntrykk av at de aller fleste ønsker å ha denne dagen som familiedag. Man vil vel ikke være juledagspetter 😅 6
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #12 Skrevet 19. desember 2024 Si det rett ut : vi har lyst til å bare være kjernefamilien 1. juledag. Anonymkode: 1efce...58f 5
Daria Skrevet 19. desember 2024 #13 Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor kan ikke vi få én dag i julen som ikke krever noe av oss, som vi kan få senke skuldrene og bare være oss? Det kan dere selvfølgelig, men da må dere kommunisere det til dem det gjelder. Deres ønsker og behov er nettopp deres, de er ikke allmenngyldige, og du ksn ikke forvente at svigers (eller andre) skal skjønne av seg selv hvordan dere egentlig vil ha det. For mange er familieselskap 1. juledag helt vanlig . 6 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #14 Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Det er jo ganske vanlig med familiebesøk 1.juledag da… Anonymkode: 2e892...f26 Ikke nødvendigvis. Mange har beholdt tradisjonen om en svært rolig 1. juledag. Dette er en gammel tradisjon som har blitt mer og mer "utvannet". Før kunne det være slik at unger knapt fikk lov til å gå ut den dagen. Det er jo strengt og de færreste praktiserer det i dag. Men det henger fortsatt i for mange at det skal være en dag skikkelig nedpå. Og jeg synes det er litt fint. Anonymkode: ffb8b...c72 6 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #15 Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): TS her. Jo. Jeg ser den. Men for all del - vi ses ukentlig. Svigermor er her annenhver lørdag, enten på middag eller sein lunsj og bror stikker innom rett som det er. Det er hyggelig det. Hvorfor kan ikke vi få én dag i julen som ikke krever noe av oss, som vi kan få senke skuldrene og bare være oss? Har forresten glemt å tilføye at nyttårsfeiringen skal vi arrangere. Da kommer også mine foreldre, i tillegg til svigermor, svigerbror og hans tre barn som bor hos moren. Anonymkode: b8983...48d Skjønner deg godt! Men det beste er kanskje å bare si det som det er. Si det er hektisk i hverdagen, dere har få fridager fra jobb og trenger en dag å slappe av på. Anonymkode: 6a3f2...b48 2
Anonym90059005 Skrevet 19. desember 2024 #16 Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): TS her. Jo. Jeg ser den. Men for all del - vi ses ukentlig. Svigermor er her annenhver lørdag, enten på middag eller sein lunsj og bror stikker innom rett som det er. Det er hyggelig det. Hvorfor kan ikke vi få én dag i julen som ikke krever noe av oss, som vi kan få senke skuldrene og bare være oss? Har forresten glemt å tilføye at nyttårsfeiringen skal vi arrangere. Da kommer også mine foreldre, i tillegg til svigermor, svigerbror og hans tre barn som bor hos moren. Anonymkode: b8983...48d Dere kan enkelt få den dagen alene, men det fordrer at dere (først og fremst din samboer) tør å si det til hans familie. De kan ikke gjette at dere ikke vil tilbringe tid sammen. Er du sikker på at han faktisk vil det samme som deg da, eller kanskje det bare er du som ønsker en alenedag? Dersom han også ønsker det, så får du be han skrive "ryggrad" og "kommunikasjonsevner" øverst på ønskelista til neste jul. 3 1
Roci Skrevet 19. desember 2024 #17 Skrevet 19. desember 2024 Hvis du/dere synes det blir for vanskelig å si fra at dere ikke ønsker besøk, så kan dere jo ta imot besøket, men ikke gjør noe annet eller mer enn dere ville gjort dersom det bare var dere Om folk inviterer seg selv på besøk, så får de ta det de får, de kan ikke forvente full oppvartning. Om dere vanligvis labber rundt i julepysjen 1. juledag, så kan dere gjøre det selv om dere får selvinvitert besøk.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #18 Skrevet 19. desember 2024 Skjønner tanken, ang å være alene og slække helt 1. juledag, men ikke alle har samme tilnærming, og det kan være greit å ta en fot i bakken og se andres perspektiv. For mange er julen ensbetydende med å tilbringe masse tid med familie. Noen kjenner på ensomhet i julehøytiden, særlig når de ser andre rundt seg som går fra det ene juleselskapet til det andre, hver eneste dag jula igjennom. Jeg har kjent litt på det selv, og det er skikkelig kjipt. Jeg har en enslig søster som er flink inviterer deg selv både til oss og resten av familien om vi andre svikter og ikke husker å passe på å avtale oss imellom slik at hun inkluderes i høytiden. Vi er kjempeglade for at hun er istand til å ta det initiativet, helt uten å være fornærmet over manglende invitasjoner. Høytidene, og jula spesielt, er en sårbar tid for de som er alene (som jeg forstår din svigermor og svoger er), og for meg er det superviktig å bidra til at alle føler seg ønsket og inkludert. Det koster så lite. Anonymkode: ac502...d3f 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #19 Skrevet 19. desember 2024 Jeg ville sagt rett ut at dette er en dag hvor dere ønsker en hviledag mellom "slagene". At dere trenger det. Det er ikke mye fri dere har, om dere skal på jobb igjen så snart, og har attpåtil annen familie dere skal treffe også dagen etter. Dere har 1. juledag sammen. Den bør dere kunne bruke sammen, bare kjernefamilien, med god samvittighet. Jeg ville nok foreslått en annen dag i romjula, det trenger jo ikke være noe finflott, men lunsj, aftensmat, kaffe og kake eller annet, avhengig av hvordan dere jobber. Noe sånt kan man klare før/etter arbeidstid. Anonymkode: c23eb...ecf 4 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #20 Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har jobb den dagen. Vi har fri julaften, onsdag og torsdag. That’s all. Vi jobber begge i turnus og har tatt feriedager 24-26. desember. Vi skal være hos hans familie på julaften og andre juledag skal vi til mine foreldre som bor to timer unna med bil. For all del, jeg har ingenting imot hverken mor eller bror til samboer, men de bor 10 minutter unna og vi ses hele tiden. «, i stedet for "nei, vi vil være alene".» Vi kommer selvsagt ikke til å si det. Poenget mitt er at 1. juledag for mange er en dag man ikke drar på besøk, men er hjemme. Når sant skal sies, syns jeg det er litt frekt å invitere seg selv bort på den dagen. Anonymkode: b8983...48d Nå er du vanskelig. Da blir det enten; "Så hyggelig, vi må lade batteriene litt.... kan vi ikke..;" - Møtes for en god julefrokost lørdag før jobb. - Møtes kvelden før nyttårsaften - Heller finne en kveld rett over nyttår, det er jo så mye annet nå. Anonymkode: 83f11...178 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå