AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #1 Del Skrevet 18. desember 2024 Nå snakker jeg om somatikken og går ut fra at pasienten er psykisk frisk. La oss si at du jobber for eksempel på akutten og får inn en person som ble skadet mens han prøvde å begå en voldtekt eller ran. Eller du jobber på sengepost og får ansvar for en som du vet er dømt pedofil, konebanker, voldtektsmann, dyremishandler, hva enn. Hvordan forholder du deg? Klarer du å gi dem like god pleie som en hvilken som helst annen pasient? Hvordan tenker du for å få det til? Nysgjerrig. Anonymkode: 1e45f...43f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #2 Del Skrevet 18. desember 2024 Ja, jeg får til det fordi det er opp til rettsapparatet å dømme. Anonymkode: 742ac...83f 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #3 Del Skrevet 18. desember 2024 Dere sjekker da ikke pasientens vandel før dere gir pleie. Er det en som er under arrest, er man vel så proff at man forholder seg til det. Er det farlige pasienter, finnes det systemer som ivaretar dette. Anonymkode: 08a47...8b1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #4 Del Skrevet 18. desember 2024 Mine pasienter er nettopp det, en pasient, og de har rett på den samme behandlingen, og respekten, som de andre. Anonymkode: b21e1...9e7 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #5 Del Skrevet 18. desember 2024 Sykepleiere har ikke lov til å ta loven i deres hender. Han har rett på medisinsk hjelp. Hvilken straff han får er opp til rettssystemet Anonymkode: 457ef...072 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #6 Del Skrevet 18. desember 2024 Det er bemanning etter farlighetsgrad. Jobber ofte med pasienter med fire politi i rommet. Anonymkode: a242f...4b6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #7 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nå snakker jeg om somatikken og går ut fra at pasienten er psykisk frisk. La oss si at du jobber for eksempel på akutten og får inn en person som ble skadet mens han prøvde å begå en voldtekt eller ran. Eller du jobber på sengepost og får ansvar for en som du vet er dømt pedofil, konebanker, voldtektsmann, dyremishandler, hva enn. Hvordan forholder du deg? Klarer du å gi dem like god pleie som en hvilken som helst annen pasient? Hvordan tenker du for å få det til? Nysgjerrig. Anonymkode: 1e45f...43f Pasienter kommer sjelden eller aldri inn med sine dommer i hånden, heller ikke i journalene står det (alltid) hvilken kriminell fortid en pasient har eller har hatt. Den dagen helsepersonell ikke klarer å behandle pasienter likt, enten det er kongen som kommer eller noen som lever i rennesteinen, den dager kan man levere inn si autorisasjon. Anonymkode: 7270f...117 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #8 Del Skrevet 18. desember 2024 De får den behandlingen de trenger og har krav på. Men jeg setter meg ikke på sengekanten og koseprater med en voldsutøver i håndjern og med spyttmaske, som har fire politifolk i fullt verneutstyr stående ved sengen. Og jeg putter navneskiltet i lomma ved alvorlig rus, psykiatri og kriminalitet, det handler rett og slett om egensikkerhet. Anonymkode: 7b6ae...9a7 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #9 Del Skrevet 18. desember 2024 Min forrige vakt hadde jeg ansvar for en som nylig hadde drept et nært familiemedlem. Han fikk selvfølgelig både pleie og omsorg som alle andre pasienter, men jeg opplevde han som veldig skeptisk og avventende til hvordan han ville bli behandlet. Kanskje har han ulike erfaringer, jeg vet ikke 🤷🏻♀️ Når vi ‘fant ut’ av hverandre var han både hyggelig og morsom, men klart.. jeg tenkte jo på det han nettopp hadde gjort, men han ble behandlet som hvem som helst andre i vår avdeling. Foruten fengselspersonell ved døren da. Anonymkode: b8810...cd7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttery Skrevet 19. desember 2024 #10 Del Skrevet 19. desember 2024 I slike situasjoner vet man som oftest ikke hva saken går ut på/hvem som er skyldig enda, så det forholder man seg ikke så mye til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fame Skrevet 19. desember 2024 #11 Del Skrevet 19. desember 2024 Hadde en på sengepost med politivakt utenfor rommet hans. Forholdt meg til han som en helt vanlig pasient. Det er jobben min 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #12 Del Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nå snakker jeg om somatikken og går ut fra at pasienten er psykisk frisk. La oss si at du jobber for eksempel på akutten og får inn en person som ble skadet mens han prøvde å begå en voldtekt eller ran. Eller du jobber på sengepost og får ansvar for en som du vet er dømt pedofil, konebanker, voldtektsmann, dyremishandler, hva enn. Hvordan forholder du deg? Klarer du å gi dem like god pleie som en hvilken som helst annen pasient? Hvordan tenker du for å få det til? Nysgjerrig. Anonymkode: 1e45f...43f Er ikke sykepleier, men vernepleier. «Problemstillingen» blir uansett den samme. Mange jeg jobber med har begått kriminalitet. Alt fra vinningskriminalitet, til sedelighet, voldtekt og drap. Eneste tankene jeg har om det på jobb, er de tilfellene der det er tiltak for ivaretakelse av sikkerhet. Utover det så er de «en jobb som skal utføres» og tenker aldri noe videre på hva de evt har gjort. Deres historikk påvirker på ingen måte den ivaretakelsen vi gir. Tenker egentlig ikke noe spesielt over hva de har gjort. Man må ha noen profesjonelle egenskaper for å ikke la ting påvirke deg i den grad at det påvirker tjenesteutførelsen. De har et vedtak på en eller flere lovpålagte tjenester. Det er ikke min plass å dømme. Anonymkode: 3e7a4...852 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #13 Del Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): De får den behandlingen de trenger og har krav på. Men jeg setter meg ikke på sengekanten og koseprater med en voldsutøver i håndjern og med spyttmaske, som har fire politifolk i fullt verneutstyr stående ved sengen. Og jeg putter navneskiltet i lomma ved alvorlig rus, psykiatri og kriminalitet, det handler rett og slett om egensikkerhet. Anonymkode: 7b6ae...9a7 Det er ting som dette jeg mener. Jeg skjønner at dere gir det de har krav på, helt grunnleggende hjelp. Men jeg klarer ikke helt å se for meg at dere klarer å gi det lille ekstra som å steke vafler til pedofile eller sitte og holde hånda til en som falt og brakk beinet da han prøvde å rane jakke og sko fra en 12-åring. Ja, rettsapparatet dømmer, det er ikke det jeg snakker om. Det finnes forresten advokater som nekter å forsvare pedofile, så jeg tenkte at slike ting er noe som helsepersonell også kan gjøre seg opp en mening om. Poenget er ikke om de kommer inn med stempel i journalen, men spesielt på mindre steder vet man ofte litt om andre likevel. Og hvis noen blir skadet mens de prøver å rane, drepe eller voldta kommer det jo iallfall frem. Anonymkode: 1e45f...43f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #14 Del Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er ting som dette jeg mener. Jeg skjønner at dere gir det de har krav på, helt grunnleggende hjelp. Men jeg klarer ikke helt å se for meg at dere klarer å gi det lille ekstra som å steke vafler til pedofile eller sitte og holde hånda til en som falt og brakk beinet da han prøvde å rane jakke og sko fra en 12-åring. Ja, rettsapparatet dømmer, det er ikke det jeg snakker om. Det finnes forresten advokater som nekter å forsvare pedofile, så jeg tenkte at slike ting er noe som helsepersonell også kan gjøre seg opp en mening om. Poenget er ikke om de kommer inn med stempel i journalen, men spesielt på mindre steder vet man ofte litt om andre likevel. Og hvis noen blir skadet mens de prøver å rane, drepe eller voldta kommer det jo iallfall frem. Anonymkode: 1e45f...43f Har ikke tid til å steke vafler eller holde hender uansett. Anonymkode: 8ee22...5db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #15 Del Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Har ikke tid til å steke vafler eller holde hender uansett. Anonymkode: 8ee22...5db For noe tull. Det er forskjell på avdelinger. Jeg har i hvert fall opplevd mye omsorg på sykehus når jeg eller noen i min familie har vært skadet. Ikke alltid, men som oftest. Anonymkode: 1e45f...43f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #16 Del Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Mine pasienter er nettopp det, en pasient, og de har rett på den samme behandlingen, og respekten, som de andre. Anonymkode: b21e1...9e7 Jo,men noen ganger er jo helsepersonell veldig sprudlende, empatiske, snakker løst om noe koselig eller morsomt for å lette på smertene litt. Det blir kanskje ikke helt det samme med noen som er under arrest? Anonymkode: 8891d...b89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #17 Del Skrevet 19. desember 2024 Jeg bor på en liten plass (som jeg ikke er fra). «Alle» vet hvilke rykter og dommer folk har, og de når meg også. Jeg velger å forholde meg til det som rykter, og tillegger det ikke derfor noe annen vekt enn at jeg følger med om det er barn på besøk i avdelingen når jeg vet det er dømte pedofile der. Ved et tilfelle er d et også opplyst om at pasienten ikke skal ha medisinen sup, fordi hen har vært utsatt for overgrep. Da tenker jeg at de også har vært ofre en gang. Anonymkode: 08b74...be8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #18 Del Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): De får den behandlingen de trenger og har krav på. Men jeg setter meg ikke på sengekanten og koseprater med en voldsutøver i håndjern og med spyttmaske, som har fire politifolk i fullt verneutstyr stående ved sengen. Og jeg putter navneskiltet i lomma ved alvorlig rus, psykiatri og kriminalitet, det handler rett og slett om egensikkerhet. Anonymkode: 7b6ae...9a7 Når du skriver journal får de vite navnet ditt uansett. Anonymkode: 8f14e...fa0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #19 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Når du skriver journal får de vite navnet ditt uansett. Anonymkode: 8f14e...fa0 De færreste leser journalen. Til spørsmålet. Holde hender og sånt driver jeg ikke med uansett, det faller meg ikke naturlig. Men jeg behandler ikke pasienten dårlig, og den får det den har krav på av helsehjelp, og jeg har en høflig og mild fremtoning. Det lille ekstra er sjeldent uansett (fordi det brenner meg ut over tid og fører til omsorgsfatigue (som jeg nok allerede har pådratt meg)). Det lille ekstra må jeg spare til mine nærmeste. Anonymkode: 7d3bc...944 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #20 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 19.12.2024 den 12.28): Det er ting som dette jeg mener. Jeg skjønner at dere gir det de har krav på, helt grunnleggende hjelp. Men jeg klarer ikke helt å se for meg at dere klarer å gi det lille ekstra som å steke vafler til pedofile eller sitte og holde hånda til en som falt og brakk beinet da han prøvde å rane jakke og sko fra en 12-åring. Ja, rettsapparatet dømmer, det er ikke det jeg snakker om. Det finnes forresten advokater som nekter å forsvare pedofile, så jeg tenkte at slike ting er noe som helsepersonell også kan gjøre seg opp en mening om. Poenget er ikke om de kommer inn med stempel i journalen, men spesielt på mindre steder vet man ofte litt om andre likevel. Og hvis noen blir skadet mens de prøver å rane, drepe eller voldta kommer det jo iallfall frem. Anonymkode: 1e45f...43f Nå kommer vi inn på det jeg mente med å behandle dem med respekt. Lage vafler er ikke noe jeg/vi gjør til noen, men jeg kan slå av en prat med dem. De er der som pasienter, ikke som dømte/mistenkt som kriminelle. Og det er ikke min jobb å behandle dem som det. Jeg klistrer på et smil og prøver å se hele mennesket, og ikke bare se det fæle de har gjort. Selvsagt har jeg jo mine tanker om ting de evt har gjort, men det er ikke det jeg fokuserer på Vi kan ikke nekte noen helsehjelp, uavhengig av hva de har gjort, og selvsagt finnes det fæle mennesker som har gjort fæle, og noen ganger grusomme ting, men jeg prøver å se hele mennesket. AnonymBruker skrev (På 19.12.2024 den 13.17): Jo,men noen ganger er jo helsepersonell veldig sprudlende, empatiske, snakker løst om noe koselig eller morsomt for å lette på smertene litt. Det blir kanskje ikke helt det samme med noen som er under arrest? Anonymkode: 8891d...b89 For min del, jeg kan ikke snakke for alle helsepersonell, så oppfører jeg meg tilnærmet likt mot alle pasienter. Jeg er ikke en som velger meg ut pasienter som får dårligere, eller bedre, behandling enn resten. Jeg er meg selv uavhengig av hvem jeg hjelper. Anonymkode: b21e1...9e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå