Gå til innhold

Så lei av at vi klager på alt som er skadelig for barn/ unge i samfunnet..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan vi ikke heller ha mer fokus på å styrke barna og gjøre barna våre mer robuste til å tåle samfunnet vi er en del av?

Anonymkode: 4bf37...53c

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er det som klages på som plager deg? Det går fint an å ha to tanker i hodet på én gang; både minimere skadelig mat/drikke/produkter, men samtidig gjøre de robuste ved å ikke være curlingforeldre.

Anonymkode: cb8f3...e39

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på det meste egentlig, at skylda for problemer barna/ de unge har skyldes samfunnet. F.eks skjermbruk, mobbing, skolesystemet, overvekt.. alltid samfunnets feil. Synes barn/de unge idag er så skjøre, og jeg er alvorlig bekymret for hvordan det skal gå når denne generasjonen skal ut i arbeidslivet.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å gi barna god selvtillit, vise dem forståelse når negative følelser oppstår og gi dem kjærlighet på en måte de forstår er veldig viktig for å gjøre de robuste til å takle samfunnet. 

Det å holde barna borte fra kjedelige ting, gi barna for mye skjermtid, gi etter for masing og sutring, pøse på med ultraprossesert og sukkerfull mat, ikke sette forventninger til leksearbeid og husarbeid/hjelpe til hjemme er skadelig for barn og unge og bør unngås, for dette gjør at de ikke blir robuste nok til å takle samfunnet. 

Altfor mange som blander disse 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mymlen skrev (5 minutter siden):

Det å gi barna god selvtillit, vise dem forståelse når negative følelser oppstår og gi dem kjærlighet på en måte de forstår er veldig viktig for å gjøre de robuste til å takle samfunnet. 

Det å holde barna borte fra kjedelige ting, gi barna for mye skjermtid, gi etter for masing og sutring, pøse på med ultraprossesert og sukkerfull mat, ikke sette forventninger til leksearbeid og husarbeid/hjelpe til hjemme er skadelig for barn og unge og bør unngås, for dette gjør at de ikke blir robuste nok til å takle samfunnet. 

Altfor mange som blander disse 

Ja, enig🙌

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan vi ikke heller ha mer fokus på å styrke barna og gjøre barna våre mer robuste til å tåle samfunnet vi er en del av?

Fordi det handler om grådige selskaper som har fått KLØRNE i barna våre! I maten vår! I alt rundt oss og det dreper oss.

Anonymkode: 6a406...7da

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi det handler om grådige selskaper som har fått KLØRNE i barna våre! I maten vår! I alt rundt oss og det dreper oss.

Og vi mennesker sitter hjelpesløse tilbake uten noen mulighet til å påvirke vårt eget liv?

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og vi mennesker sitter hjelpesløse tilbake uten noen mulighet til å påvirke vårt eget liv?

Da blir det sagt at vi "klager på det som er farlig for barn og unge"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da blir det sagt at vi "klager på det som er farlig for barn og unge"?

Nei, vi må slutte å klage, og heller hjelpe unga våre til å bli robuste og tåle mer. Ta den foreldreoppgaven på  alvor. 

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig..

Vi har prioritert den jobben fra barna var små, jobbet bevisst for at de skal få god selvfølelse og bli robuste. Nå er de ungdommer og vi har lite utfordringer med de. De jobber, går på skole, trener og har ikke konflikter med andre. Jeg husker fra barna var små, at en del tok lettvinte løsninger, hadde met fokus på egne behov og visste lite om hvordan skape god selvfølelse hos barna, de har utfordringer nå og det er faktisk vondt å se. Det kunne vært unngått!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, vi må slutte å klage, og heller hjelpe unga våre til å bli robuste og tåle mer. Ta den foreldreoppgaven på  alvor. 

ts

Ts: vi lever i et samfunn der det er allment akseptert at det er ok å bruke store summer på å begrense fare for voksne. Vi begrenser salg av alkohol til bestemte steder og tider, vi lager regler og lover og håndhever bøter og skriver ut resepter og har lover mot å reklamere for skadelige rusmidler etc.

De har - alle som en - kommet som følge av det du kaller «klaging» (og som både du og jeg vet at heter «offentlig debatt», du bare velger å kalle det noe nedlatende, som er en kjent og velbrukt hersketeknikk)

Men du mener at vi ikke skal gi blanke i barns beste? Den offentlige debatten hva angår vern av barn er ikke verdt tiden? Barn er tross alt ikke - verdt så mye? Vel vitende som du sikkert er om at barn har dårligere rettsvern enn voksne?

Anonymkode: 48cd4...0aa

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts: vi lever i et samfunn der det er allment akseptert at det er ok å bruke store summer på å begrense fare for voksne. Vi begrenser salg av alkohol til bestemte steder og tider, vi lager regler og lover og håndhever bøter og skriver ut resepter og har lover mot å reklamere for skadelige rusmidler etc.

De har - alle som en - kommet som følge av det du kaller «klaging» (og som både du og jeg vet at heter «offentlig debatt», du bare velger å kalle det noe nedlatende, som er en kjent og velbrukt hersketeknikk)

Men du mener at vi ikke skal gi blanke i barns beste? Den offentlige debatten hva angår vern av barn er ikke verdt tiden? Barn er tross alt ikke - verdt så mye? Vel vitende som du sikkert er om at barn har dårligere rettsvern enn voksne?

Nå tar du det jeg skriver ut av sammenheng og legger til din egen tolkning. Jeg er veldig for lover og regler i samfunnet, men ALT kan vi ikke legge utenfor oss selv. Jeg ønsker at vi i større grad skal se verdien i å gjøre en innsats for barna våre selv, at vi forstår verdien av å sørge for at barna våre får god selvfølelse og blir robuste. Jeg ser så mye av det motsatte . Jeg har ungdommer selv nå og jobber med barn og unges psykiske helse, så jeg vil si jeg har greit grunnlag for å si det jeg sier her.  

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Følte du deg truffet? For det er overhodet ikke det TS sier.

Anonymkode: e879b...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Altså. Du kan ikke legge alt ansvaret og skylden på andre. Vi mennesker har en hjerne der vi kan tenke på egenhånd, og ta valg som er det beste for oss selv. Det er fullt mulig å ikke la seg påvirke.

Du kan til og med melde deg ut av samfunnet, uten at det får konsekvenser. Så å hevde at andre har kontroll over oss er helt feil. Jeg har aldri i løpet av mine liv, lagt meg påvirke av mine omgivelser.

Anonymkode: 833a1...27b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Altså. Du kan ikke legge alt ansvaret og skylden på andre. Vi mennesker har en hjerne der vi kan tenke på egenhånd, og ta valg som er det beste for oss selv. Det er fullt mulig å ikke la seg påvirke.

Du kan til og med melde deg ut av samfunnet, uten at det får konsekvenser. Så å hevde at andre har kontroll over oss er helt feil. Jeg har aldri i løpet av mine liv, lagt meg påvirke av mine omgivelser.

Nettopp, veldig enig👍

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har aldri i løpet av mine liv, lagt meg påvirke av mine omgivelser.

Dette er det mest naive jeg har hørt på en stund.

Anonymkode: 7141c...99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at Norge er et land der vi institusjonaliserer barna fra ganske ung alder. Normen er at de skal inn i barnehage fra 1-års alder, og mange barn har lange dager. De fleste barn tilbringer mer våkentid her enn de gjør med sine foreldre.

I tillegg har vi et ganske rigid offentlig system med få valgmuligheter. Det betyr at dersom du er uenig i opplegget eller pedagogikken i barnehage eller skole, har du ikke mange valgmuligheter. Alle barnehager, private og offentlige, er underlagt den samme planen, og andelen friskoler i landet er svært begrenset. Dette gjør foreldre langt mindre frie til å oppdra barna slik de ønsker. De opplever kanskje at de hjemme må forsøke å «kompensere» for vaner som er tillagt i barnehage og skole. Så klager på «samfunnet» handler ofte om myndigheter og etater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har visse rammer i samfunnet, og det synes jeg er bra. Det ville blitt kaos hvis alt var fritt frem. Jeg mener at innenfor samfunnets rammer må vi styrke barna til å tåle det gjeldende samfunnet vi er en del av. Nei, barnehager er ikke alltid perfekte, men det må unger og foreldre til en viss grad tåle, da må vi snakke sammen og tenke at det er lærdom i det. Samfunnet er ikke perfekt, derfor må vi lære oss å tåle en god del og evt ta tak i det selv ved å endre tankemåte eller gjøre noen andre valg. Jeg mener det er der vi må bruke ressursene våre, ikke på å være sinte og klage på barnehagene, skolene, systemene osv. Det er faktisk mindre ressurskrevende å jobbe for at vi og barna våre skal bli rausere og tåle mer, enn å forandre alt i samfunnet. Ja, vi skal prøve å påvirke, men ikke glem å se på deg selv!

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...