Gå til innhold

se her alle som ønsker å samsove

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

- Vi kan ikke påvise noen sammenheng mellom samsoving og økt risiko for krybbedød blant spedbarn over åtte uker

Gjest Gjest
Skrevet

Barn har godt av å sove alee i si egen seng. Det hr foreldrene også.

Gjest Gjesta
Skrevet

-men guri så deilig det er å samsove med sitt lille vidunder :)

Gjest Gjest
Skrevet
-men guri så deilig det er å samsove med sitt lille vidunder :)

Helt enig. :) For meg føltes det som det mest naturlige å gjøre. Ikke bestandig, men det var veldig kos. Mener å ha lest en artikkel for en del år tilbake om en lege i Brasil som hadde fått ned barnedødeligheten hos premature barn ved å ta dem ut av kuvøsen å la mødrene bære dem på brystet hele dagen. Barna får naturlig kroppskontakt og varme og de kjenner hjerteslagene fra moren, noe som er kjent og tryggt. Jeg føler at vi i alt for stor grad fjerner oss fra det naturlige i samfunnet i dag. Vi kan i det minste gi dem nærhet og trygghet mens de er små. Alt for snart må de i barnehagen og bli en del av en stor flokk og bli organisert dagen lang.

Skrevet

Faktisk er det på verdensbasis mye mer vanlig å ha barnet sammen med seg i senga enn å ikke ha det. I de nordiske landene er vi faktisk litt "ekstreme" mtp. hvor tidlig vi flytter ungene over i egen seng (som regel fra dag en av). Og så er det vel slik at risikoen for krybbedød ved samsoving er størst dersom en eller begge av foreldrene røyker eller har drukket alkohol? Dersom man har en romslik seng, ikke røyker eller er beruset når man legger seg sammen med barnet, og i tillegg lar barnet bruke sin egen dyne så tror jeg ikke dette kan betraktes som "høyrisikoaktivitet"...

Gjest Gjest
Skrevet

Uansett hvor mye de forsker på det så ville jeg aldri turt.. Forloveren til mannen min sin lille sønn døde på denne måten..

Lå i samme seng som foreldrene og da de våknet var han død. Tror gutten var omtrent 6 uker gammel. Vet ikke noe mer detaljer om det, men det høres fælt ut :tristbla:

Skrevet

Er det bare jeg om er redd for at jeg skal rulle meg over knøttet i søvne eller?

Snuppa vår tilbragte den første uka av sitt liv i kuvøse/ egen seng på intensivavdelingen, og hadde minimalt med kontakt med mamman og pappan sin. Så da vi kom hjem ble det naturlig å gi henne så mye nærhet og kontakt som mulig. Derfor sov hun i sengen vår de første tre ukene.

Dvs. hun sov og jeg sov ikke. Var livredd for at hun skulle dette ut av senga eller bli klemt under en arm eller noe. Mellom oss kunne hun ikke ligge, for når mannen min sover - så sover han, og da er det ikke sjelden jeg får juling av albuer etc. Ergo måtte hun ligge ytterst, men det er jo også skummelt. Nei, samsoving kunne ikke fungert for meg over lengre tid! :sjenert:

Gjest Gjest
Skrevet
Er det bare jeg om er redd for at jeg skal rulle meg over knøttet i søvne eller?

Får jeg fikk barn så sov jeg så hardt at jeg ikke hørte radiovekkerklokka på full guffe. Etter at jeg fikk en baby i huset så våknet jeg bare hun snudde seg i senga som sto ved siden av min seng. Hun sov ofte i min seng og. Jeg mener bare at jeg tror vi instinktivt bli mye mere vàre når vi får ansvar for en sånn liten en. :)

Skrevet
Får jeg fikk barn så sov jeg så hardt at jeg ikke hørte radiovekkerklokka på full guffe. Etter at jeg fikk en baby i huset så våknet jeg bare hun snudde seg i senga som sto ved siden av min seng. Hun sov ofte i min seng og. Jeg mener bare at jeg tror vi instinktivt bli mye mere vàre når vi får ansvar for en sånn liten en.  :)

Ja dette opplevde jeg også..

Tror det skjer sjelden at man ruller over barnet... Jeg og mannen min hadde sønnen vår i senga sammen med oss de første ukene. Men hadde jeg visst at det kunne være "farlig" så er jeg ikke sikker på om jeg hadde gjort det...

Men det er jo deilig da... :babysmokk::)

Gjest LoisLane
Skrevet

Jeg har samsovd med alle mine fire og angrer ikke en dag på det. Naturlig og koselig, og jeg slapp å stå opp for å gi pupp om natta.

Gjest Gjest
Skrevet
Får jeg fikk barn så sov jeg så hardt at jeg ikke hørte radiovekkerklokka på full guffe. Etter at jeg fikk en baby i huset så våknet jeg bare hun snudde seg i senga som sto ved siden av min seng. Hun sov ofte i min seng og. Jeg mener bare at jeg tror vi instinktivt bli mye mere vàre når vi får ansvar for en sånn liten en.  :)

Kjenner flere som absolutt ikke er slik. En må vekkes av mannen sin, selv om babyen ligger og skriker om natten pga er sulten.

Det er forøvrig bevist at fler eav barna i gamle dager ble "ligget ihjel" av sine foreldre, og dermed kvalt.

Så å kimse av problemstillingen synes jeg ikke man skal gjøre.

Skrevet
Det er forøvrig bevist at fler eav barna i gamle dager ble "ligget ihjel" av sine foreldre, og dermed kvalt.

Bare av nysgjerrighet, hvordan kan en finne årsaken til krybbedød i gamle dager når det er vanskelig på dagferske saker? Og ang utrykket “ligget i hel”, drap på nyfødte var ikke helt uvanlig tidligere, og ble så vidt jeg vet ofte omtalt som at barnet ble “ligget i hel” ved et uhell.

Sier ikke at det ikke stemmer at slike uhell skjedde tidligere, og kan skje igjen, men om det er bevist på et eller annet vis kunne det vært interessant å visst hvordan :)

Gjest Gjest
Skrevet
Bare av nysgjerrighet, hvordan kan en finne årsaken til krybbedød i gamle dager når det er vanskelig på dagferske saker? Og ang utrykket “ligget i hel”, drap på nyfødte var ikke helt uvanlig tidligere, og ble så vidt jeg vet ofte omtalt som at barnet ble “ligget i hel” ved et uhell.

Sier ikke at det ikke stemmer at slike uhell skjedde tidligere, og kan skje igjen, men om det er bevist på et eller annet vis kunne det vært interessant å visst hvordan :)

Jeg aner ikke om krybbedød og å ligge ihjel barna sine er det samme. Bare lærte det da det stod i historiepensum på vgs, at barn ble ligget ihjel, fordi mange sov i samme seng, og man rullet oppå babyen/hadde den under teppet.

Skjedde det før, kan det sikkeert skje i dag også. Så å si at ALLE våkner, ville jeg vært litt forsiktig med. For alle gjør ikke det.

Gjest Gjest_kkristin_*
Skrevet

Vi samsover med begge våres, og det finnes jo ikke noe som er mere koselig. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Dere som samsover, eller er nyskjerrige på det. Har dere vært på AP-norge.com sitt forum og sett?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...